• Skehamn2010

16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller inte att ge "barn" som begår så här grova brott så långa fängelsestraff?

Det här var extremt och det var i USA. Men här i Sverige får ju barn som mördar värsta mestraffen, fängelse borde det vara. Inte 96 år kanske men 10 iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 12:13
    Det här var enligt mig ett "iskallt" mord. Hennes pojkvän hade gjort slut med henne och väntade nu barn med sin nya flickvän och det kunde hon inte acceptera. Den gravida flickvännen mördades också men av kompisar till 16-åringen. Så det var egentligen hennes X när hon dödade honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?
  • diamanten
    Anna Lisa skrev 2010-05-01 16:09:24 följande:
    Men samtidigt undrar jag om inte alla mördare har en viss störning som gör att de kan mörda (det är ju inget som alla kan tänka sig att göra), och är den störningen medfödd så spelar det ju ingen roll hur gammal mördaren är, störningen finns ju då där på ungdomarna. Spekulationer bara.
    Så lär det ju inte vara. Det skulle betyda att alla soldater som någonsin dödat någon i strid har en medfödd störning. Låter inte riktigt rimligt.
  • ReRant
    Isanje skrev 2010-05-01 16:04:14 följande:
    Jag skrev efter att han är dömd till livstid.
    Jo, jag såg att du skrev det. Men rättegången har ju inte varit än?
  • Hejpådig

helt rätt. personen i fråga tar en annas människas liv, varför dalta? helt galet.

• Neta80

Antar att många här har barn, hade ni tyckt att 10-15 år hade varit lagom även om det var ert barn hon hade mördat?

• Anna Lisa
    diamanten skrev 2010-05-01 17:19:40 följande:
    Så lär det ju inte vara. Det skulle betyda att alla soldater som någonsin dödat någon i strid har en medfödd störning. Låter inte riktigt rimligt.
    Soldater har ju inte samma ansvar för sin handling som en "civil", eftersom det är en överordnad som bestämmer. Krig och planerat mord är inte helt lika. Men du har rätt ändå, det dödas ju. Ja det är svårt det där.
  • Isanje
    ReRant skrev 2010-05-01 17:55:07 följande:
    Jo, jag såg att du skrev det. Men rättegången har ju inte varit än?
    Läste någonstans att han dömdes som en vuxen.. men jag kan ju vara ute och cykla.
  • Isanje
    konkelbär skrev 2010-05-01 11:50:50 följande:
    Även brottslingar är människor och livet är otroligt kort. 10 års fängelse anser jag är ett lämpligt straff för mord, oavsett ålder på brottslingen. 10 år är ungefär 1/8 av en livstid och det är otroligt lång tid. När man utdelar straff som helt klart överskrider en livslängd så undrar man ju över tidsuppfattningen hos de inblandade.
    10 år för att ha dödat en annan människa?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anna Lisa skrev 2010-05-01 18:55:35 följande:
    Soldater har ju inte samma ansvar för sin handling som en "civil", eftersom det är en överordnad som bestämmer. Krig och planerat mord är inte helt lika. Men du har rätt ändå, det dödas ju. Ja det är svårt det där.
    Stanley Milgram hade ett test som gick ut på precis det du beskriver, att ansvaret vilar på någon annan och det är då fritt fram att göra vad som helst (inklusive döda en annan människa).

Det kan ses
    ">här
    även om det i det här fallet är Derren Brown som gör det i modern tid (det ursprungliga experimentet finns också filmat, dock i betydligt sämre kvalitet).

Om något så visade det motsatsen till det du pratar om, att "alla" (=många) är kapabla att döda en annan människa och att det inte alls behöver finnas någon störning från början. Det finns också annan forskning som tyder på detta.

Det är bara att gå till dig själv. Tänk dig att hela din familj, alla du någonsin har älskat, kommer att bli dödade och att du kan hindra det genom att trycka på en knapp som dödar en dödsdömd fånge.

Trycker du på knappen för att rädda dina älskade?

Det är inte så enkelt som att säga att "de dödar för att..." och "vi dödar inte för att..."

Gör man det så lurar man sig själv.
    Being intelligent is not a felony. But most societies evaluate it as at least a misdemeanor.
Svar på tråden 16-åring dödade sin pojkvän och fick 96-års fängelse, rätt eller fel?