• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Annizsj

Men kan det verkligen vara så att ettan o trean ska vara så lika när man föder tre barn på 3,5 år? Känns som om livmodern vet vad det handlar om och sköter det bara lättare då. Ngt ska man väl ha för detta täta bärandet? Det har fan inte varit en lek kan jag tala om!

Milo 070505 Viggo 090428 och liten bf 101123
  • Barnen är mitt liv

Ja du jag vet inte, min och en bm som bloggar online på nätet hävdar att 1an och 3an är lika varandra och att dom brukar vara som mest långdragna, om det finns någon forskning som styrker detta vet jag dock inte.. Min 1a och 3a är det 6 år emellan.. Dock så vet jag ju inte hur nr 3 skulle sluta för egentligen i och med att jag nu blev igångsatt v 37..  Men visst håller jag med dig om att det borde vara väldigt logiskt att liksom du och även jag som fått barn täta.. nu är det ju bara trean jag kan jämföra med som är 1 år och 6 månader att kroppen borde ju veta hur man gör nu sedan sist då det inte var så längesen..

• sunflower79
    Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 21:18:06 följande:
    Känna bebisens huvud gör nog alla under denna tid så länge barnets huvud har fixerat sig dvs.. Både sambon och jag har buffat och retat honom och då jäklar blir han arg haha.. Du behöver inte ens komma in långt utan att känna "kokosnöten" :)
    Min gubbe fick "öva" in sig på att hitta "hålet" och livmodertappen flera gånger.. Det enklaste är om ni lägger era händer kupade under rumpan så ni lyfts ifrån underlaget en liten bit, det man känner först är barnets huvud, följ det mjuka, lena som är runt huvudet med fingret//fingrarna och till slut bakom huvudet så ligger livmodertappen där som ska kännas som en mjuk läpp om den är mogen, en hård nästipp om den är sluten, kommer han in med ett, eller två fingrar så är ni även öppna.. Min barnmorska sa att lättast att "självumdersöka" sig är att stå med ena benet mot toastolen och sen föra fingrarna djupt in så hittar man.. Detta är inget farligt att göra så länge man har rena händer givetvis, sen om man vill vara ännu säkrare på att minimera risker klipp naglarna, sprita händerna eller använd handskar.. Den enda gången det är en hygienrisk att göra denna "självundersökning" är ifall man misstänker att vattnet har gått..
    men va coolt.. måste jag ju testa =) både själv o be sambon =) men när man ska känna efter livmodertappen.. menar du då att man ska föra fingarna ovanför huvudet mot min navel så att säga eller under huvudet ner mot min rumpa?
  • Party of five

Rosen: jag äter också värktabletter - samtidigt ibuprofen och paracetamol - annars kan jag inte röra mig alls, men min kille har inga magproblem av det, inte heller bajsar han så ofta (trots värktabletter OCH två antibiotika). Har du någon slags zinkpasta hemma? Natusan och Libero har bra. Det är kanon på röda rumpor!

Barnen är mitt liv: jag hade också tre tjejer och fick nu en kille som idag är en vecka gammal!

Min första förlossning (bf-4): haft värkar i två dygn och öppnade mig inte mycket trots det (var 1 cm öppen då jag kom till BB), så fick några piller som skulle hjälpa mig öppna mig eller sova. Åtta timmar senare var jag 4 cm öppen, bm tog hål på hinnorna, jag fick petidin för att jag var så trött, dottern föddes 11 timmar senare efter 38 min krystskede (fick syntocinondropp för att jag var värksvag i slutet)

Min andra förlossning (bf+9): vattnet gick lite efter midnatt, värkar började 10 min senare med 3 min emellan. 3 timmar senare 4 cm öppen, öppnade mig de 4 sista cm på 15 min och krystade 7 min (asa fl-tid 5 timmar efter vattenavgång)

Min tredje förlossning (bf+2): vattnet gick på eftermiddagen, värkar startade 10 min senare och vi åkte in. Var 3 cm öppen 1 timme efter vattenavgång. Värkar kom glest och öppnade mig 4 cm på 9 timmar, och de sista 3 cm på 1 timme. Krystade 2 min. (Asa-fl tid 12 timmar efter vattenavgång).

Min fjärde förlossning (bf-6): igångsättning pga mycket fostervatten och rörlig bebis. Öppen 3 cm då de tog hål på hinnorna 13:30. Värkar börjar 15:30, men regelbundet 16:00. Öppen 3 cm ännu kl 16:45. Värkar kommer "hela tiden" men korta (höll i ca halv minut). 17:40 10 cm öppen och 17:45 är han född.

Min livmoderinflammation är bättre. Var till bvc idag på 1 veckas koll, och sedan till laboratoriet på blodprov som BB skickat mig till och matbutiken - åååååh vad jag hade ont i livmodern efter det!! Jag kan fortfarande inte förstå att jag hade sådan otur att jag fick det IGEN?! Alltså, hur vanligt är det egentligen att det blir kvar rester efter fl som inflammeras? Håller tummarna att jag är på bättringen och inte symtomen återvänder när antibiotikan är slut...

• Hedi

Alltsa jag har sadär 5 till 6 min mellan värkarna och de börjar halla i sig i 40 sek. Jag vet inte hur länge tror ni man kan vara hemma. Jag kan andas igenom dem men de gör ända lite ont. Maste de vara närmare 1 minut innan man aker?

• Yoshii
    Hedi skrev 2010-11-08 21:58:08 följande:
    Alltsa jag har sadär 5 till 6 min mellan värkarna och de börjar halla i sig i 40 sek. Jag vet inte hur länge tror ni man kan vara hemma. Jag kan andas igenom dem men de gör ända lite ont. Maste de vara närmare 1 minut innan man aker?
    För omföderskor så säger dom att man ska åka in när det är ca 4-5 min emellan...
  • sunflower79
    har du ringt fl? jag har fått lära mig att om man har ca 3 värkar inom 10 min är det dags att åka in =)
  • frukarlssonn
    Låter som du borde åka in snart Flört
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Kwackie

nu är vi äntligen hemma
    e så himla mysigt, flickorna avgudar sin nya lillebror
    han e ju fortfarande väldigt gul o vi ska tillbaka på koll på onsdag men han har börjat gå upp i vikt nu, e pigg o äter bra så det känns positivt

har skrivit en liten förlossningsberättelse på min blogg men har tyvärr inte så mkt ork att sitta vid datorn då eftervärkar, matning var 3e timme o sömnbrist tar ut sin rätt.

http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=53423

kram på er alla

• Party of five
    Hedi, jag hade inte EN värk som höll i 1 min under min senaste förlossning... BM sa 10 min innan han var ute att det inte händer något innan de blir så långa, men då var han ju så gott som ute... Så känn efter hur de känns istället.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2