Inlägg från: MammaDeborah |Visa alla inlägg
  • MammaDeborah

BF November,2010 DEL 2

Kinne79 skrev 2010-09-24 14:17:03 följande:
    Skönt att allt såg bra ut för dig idag.

Hur var din bebis sen när den kom ut, var den fortfarande lugn?
    Ja, hon var faktiskt det :) Väldigt lugn och väldigt trotsig (men det kom ju långt senare!) Hon var ett väldigt lättsamt barn som sov och åt bra. Det var många släktingar som skaffade barn efter att ha träffat henne *s*
  • MammaDeborah
    Belavon skrev 2010-09-24 14:24:05 följande:
    Härliga nyheter, måste kännas jättebra. Lite lustigt att din man får lära personalen hur de ska handskas med maskinerna, man tycker ju att de borde de ju kunna :)
    Det beror på att de har så olika maskiner att handskas med att de blir lite osäkra. Det handlade om att man lägger på färg för att kunna se var det finns blodflöden och hon kunde inte hitta den funktionen. Det är det enda säkra sättet att se att inget är i vägen :)
  • MammaDeborah
    Helen C skrev 2010-09-24 15:20:37 följande:

Lägger in en bild på min mage.. Går in i vecka 35 på söndag
    Jisses vilken kula!! Härligt! Superfin! :) Min mage har mer växtryck och ser ut att inte växa alls där emellan, men det gör den enligt sf-måtten
  • MammaDeborah
    Helen C skrev 2010-09-24 14:55:12 följande:
    Nu har jag vilat och tagit hand om tvätten. Tror sjutton jag skulle kunna sova hela dagen tror jag, men då somnar jag inte ikväll.....
    Har aldrig vilat på dagen innan, men känner att man verkligen behöver de... Så glöm inte att vila tjejer.. Man vet aldrig när förlossningen startar och då vill man ju helst inte vara så trött.....
    Jag har faktiskt också börjat vila om dagarna. Nu försvann den värsta rastlösheten också efter undersökningen. Är egentligen inte fruktansvärt trött, utan mer utmattad i kroppen... svårt att förklara... men jag känner mig faktiskt lite trevligare efter en timme eller två på sängen :)
  • MammaDeborah

Vilken j-a kväll det blev.....

Har gått i ett litet lyckotöcken sen jag kom hem från förlossningen. Sov några timmar på eftermiddagen och sen körde jag och hämtade barn. 3 barn på dagis och två på fritids. Sen vidare till stan och hämta mannen som inte hade någon bil eftersom vi åkte tillsammans i morse. På vägen dit började jag få sammandragningar och de kom nästan non stop! Och inte blev det bättre. Fortsatte hela vägen hem och det trycker på mot ryggslutet. Tog två panodil och lät mannen fixa maten. De fortsätter komma trots panodil. Nu har jag tagit en kvarts bricanyl. Vågar inte mer eftersom jag fick så stark reaktion på en tablett sist.
    Det ska väl inte dra igång nu efter allt?!?!
    Är det inte lugnare om en timme så får jag väl ringa förlossningen och förklara läget..

kram...

• MammaDeborah
    Bebis050810 skrev 2010-09-24 18:50:15 följande:
    MammaDeborah- nä vilken itur du har hela tiden, allt bara avlöser vartannat!! skickar dig en kram o hoppas det stannar av!

själv dras jag med illamående som suttit i typ hela dagen, urk! hatar att må illa. ska ta en postafen snart, tog en lergigan comp vid 12-snåret, men den vill jag inte ta till kvällen eftersom det ä koffein i dom.

magen e knas, först behöver jag inte gå på 2 dagar och efter det är ja hård i magen, nu idag har jag vart på dass en gång i natt o sen 2 ggr idag på dan, helt upp o ner vänd e magen, nån som har så med??

Har varit uppe hos kossorna nu med barnen o hälsat på dom o sambon, fy vad det luktar där inne nu när jag mår illa, men barnen är glada för korna o kalvarna.
    Ja, jag känner mig snudd på löjlig liksom... :( Bebis ligger långt ner i bäckenet, det såg vi redan på ultraljudet i förmiddags och jag känner själv att huvudet är smått fastkilat i bäckenet. Det trycker mot ryggslutet. Ska det dra igång får det väl göra det. Bebis är nästan 2,5 kg stor så det är ingen större fara. Att ha det så här hela tiden blir ju psykiskt påfrestande :(

Känns som att jag bara gnäller hela tiden ju... :(
  • MammaDeborah
    Helen C skrev 2010-09-24 19:02:18 följande:
    Du gnäller vekligen inte.... Verkar ju som något e på G för din del. Men se om en halvtimme, annars får du ringa in... Är dom smärtsamma så du måste andas igenom???
    Nja, det är ju inte som värkar... mest att de är påtagliga och att det trycker på en hel massa... jag känner mig löjlig på nåt vis... Skojade med mannen innan idag att jag kanske borde  skaffa  klippkort till förlossningen.. känns ju lite så.. Tror jag ska ta mig ett bad när barnen är i säng...
  • MammaDeborah

Det är inte första gången jag har problem med sammandragningar som blir snudd på regelbundna och ändå är ingen av barnen särskilt tidigt födda (bf+2, bf+2, bf-5, bf-8)... Jag har ju mer bricanyl att ta men är så rädd för biverkningarna... hjärtklappning är bland det mest obehagliga jag vet.. och jag känner redan av hjärtklappningen av bara en kvarts tablett (normal dos är 1 hel tablett).
    Jo.. jag ska krypa ner i badet.... hoppas det hjälper... Om det tänker dra igång så har jag inte längre nån lust att försöka stoppa upp det, för det här är lite för jobbigt känner jag... Bebis är ju stor för sin ålder ändå..

• MammaDeborah

Det lugnade ner sig efter badet. Tyvärr fick jag hyfsat mycket biverkningar även på en kvarts bricanyl men ändå inte alls som med en hel tablett.

Nu ska jag gå och lägga mig och försöka sova gott hela natten. Imorgon behöver vi handla mat men det får nog mannen sköta. Jag tänker bara ta det lugnt!

Kram på er!

• MammaDeborah
    Frogster skrev 2010-09-25 02:22:05 följande:
    21.55 for han ut som skjuten ur en kanon!

Lite seg öppningsfas. Kollade vid 4 på morgonen och då var det uppmjukat och på gång.
    4-5 timmar senare var jag öppen 4cm och efter det var det bara dött!
    Gott om regelbundna sammandragningar men det ville sig inte riktigt ändå.
    Runt 19-tiden gav de upp! Insåg redan då på förmiddagen att det inte fanns någon chans att det skulle avstanna av sig självt så då tyckte de att det var bättre att låta det hela ske.
    Tog hål på hinnorna så det kvarvarande vattnet gick och inte långt efter började det hända massor!
    Värkar började i det närmaste på en gång. Testade lite olika smärtlindring men antingen hade de ingen effekt eller fel effekt. Ganska prick 21.00 sattes EDA in. Det han lagom börja verka när krystvärkarna satte fart!
    Gick väldigt fort tills jag kände att han låg redo att få ut huvudet med en första knuff.
    Den värken han inte mer än sluta innan nästa trädde in med helt galen kraft och gjorde så att sköterskan bokstavligen fick fånga honom i luften!

2145gram fördelat på 45 centimeter räknas han som välväxt för sin ålder!
    Har mått prima både före, under och efter förlossningen så att så här långt ser allt väldigt bra ut!

Jag själv mår oförskämt bra måste jag säga!
    Inte en enda bristning eller annat som behövts lagas och bara 10-15 minuter efter att moderkakan kommit ut skuttade jag in i duschen och gjorde mig redo för att rullas upp till neonatalavdelningen och ÄNTLIGEN få mysa med min lilla prins!
    Fick några minuter med honom på magen när han precis kommit ut. Men sen var han tvungen att undersökas av barnläkaren i och med att han är så pass tidig! Barnläkaren i sin tur hade ett akutfall på ingång så hon var tvungen att handla snabbt och således försvann pappa och mini ganska så fort ifrån förlossningen.

Nu ligger jag på BB medan Mini ligger i andra änden av korridoren på neonatalavdelningen. Pappa får sova hemma....
    Känns minst sagt underligt allting men samtidigt såååå fantastiskt underbart!
    Stort grattis!! :)

Skönt att han mår så bra! Hoppas ni kan komma hem inom några veckor! Kram!!
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2