• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • konkelbär

Tror dom flesta vet att ett KUB eller NUPP genomförs i vecka 14-15 och att aborten därmed måste ske senare.

• SaramedM

Jag tycker det är mycket mer skrämmande att så många går igenom NUPP och sen FP väl medvetna om att det innebär att föda fram ett barn
    Och detta bara för att barnet inte passar in i mallen

• Gravid2010
    konkelbär skrev 2010-05-04 13:49:30 följande:
    Tror dom flesta vet att ett KUB eller NUPP genomförs i vecka 14-15 och att aborten därmed måste ske senare.
    Näe det verkar faktiskt inte så när man läser debatttrådar i ämnet här. Folk pratar om abort... endast.

Tror faktiskt ytterst få fattar att det handlar om att föda fram ett fullt utvecklat barn.

Den uppfattningen har jag fått när jag pratat med släkt och bekanta också, som pushar och tycker att man ska göra "abort" vid ev fel.. De har ingen aaaaning om vilka veckor det handlar om.
  • merenwen

Jag tror nog att de flesta vet vad det innebär att avsluta en graviditet i v.16-17.

Och det är självklart upp till var och en vad man väljer att göra.

Därmed inte sagt att det skulle vara lätt. Det är ett fruktansvärt svårt beslut att avbryta en graviditet så sent, och det är tungt att gå igenom - självklart. Men fortfarande finns det valet, annars skulle det ju inte finnas KUB och FVP heller.

• Gravid2010
    merenwen skrev 2010-05-04 14:38:10 följande:
    Jag tror nog att de flesta vet vad det innebär att avsluta en graviditet i v.16-17.Och det är självklart upp till var och en vad man väljer att göra.Därmed inte sagt att det skulle vara lätt. Det är ett fruktansvärt svårt beslut att avbryta en graviditet så sent, och det är tungt att gå igenom - självklart. Men fortfarande finns det valet, annars skulle det ju inte finnas KUB och FVP heller.
    De jag pratat med tror att man kan göra en kirurgisk abort i v.8 om fostret visat sig ha DS el liknande.

Bli sövd.. skrapad och sen är det klart liksom.
  • merenwen
    Gravid2010 skrev 2010-05-04 14:39:56 följande:
    De jag pratat med tror att man kan göra en kirurgisk abort i v.8 om fostret visat sig ha DS el liknande. Bli sövd.. skrapad och sen är det klart liksom.
    Jaha, det är ju synd att du har råkat på några så pass okunniga. Men varför ödsla din energi på att bli upprörd över dem? De får väl förhoppningsvis information på sin inskrivning, i vilket fall som helst.
    Majoriteten vet ju, i alla fall, hur det ligger till.
  • SaramedM

Vet ni vad det står i motiveringen till KUB? jo att fosterdiagnostik finns till för att minska lidandet
    Mao så har staten tagit ställning och sagt att funktionshindrade barn innebär ett sånt lidande att det är motiverat att erbjuda de abort!

• Ung Blivande Mamma 2010

Om ds står för down syndrom
    så kan jag också säga att hade jag fått veta att mitt barn hade det
    så skulle även jag göra abort faktiskt! För jag kan inte se hur jag skulle
    klarat av ett barn med den syndromen, inte för att det är något fel, utan
    nog mer p.g av allt vad det kräver och innebär, hade mitt barn haft något
    sorts handikapp så hade jag valt abort om det hade gått, p.g av att jag har
    en svärmor som har en son som har handikapp och jag ser själv hur jobbigt
    man kan ha det, det är inte alla som klarar av det, och att då sätta barnet till
    världen och sen känna att man ej orkar eller kan och skicka iväg för att bo på
    hem eller dylikt tycker jag är fel! vet man att man ej kan klara av en sak, så är
    det bättre att göra det!

• SaramedM
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 14:50:07 följande:
    Om ds står för down syndromså kan jag också säga att hade jag fått veta att mitt barn hade detså skulle även jag göra abort faktiskt! För jag kan inte se hur jag skulleklarat av ett barn med den syndromen, inte för att det är något fel, utannog mer p.g av allt vad det kräver och innebär, hade mitt barn haft någotsorts handikapp så hade jag valt abort om det hade gått, p.g av att jag haren svärmor som har en son som har handikapp och jag ser själv hur jobbigtman kan ha det, det är inte alla som klarar av det, och att då sätta barnet tillvärlden och sen känna att man ej orkar eller kan och skicka iväg för att bo påhem eller dylikt tycker jag är fel! vet man att man ej kan klara av en sak, så ärdet bättre att göra det!
    då ska man kanske inte skaffa barn alls eftesom de allra flesta funktionshinder inte syns på FVP
  • Ung Blivande Mamma 2010
    SaramedM skrev 2010-05-04 14:52:24 följande:
    då ska man kanske inte skaffa barn alls eftesom de allra flesta funktionshinder inte syns på FVP
    Så kan man inte resonera!
    Jag utgår från att allt är bra och mitt barn är friskt med dom prover
    vi tagit som man idag kan ta, om det skulle hända får man ta det då,
    jag anser bara att det är mer än rätt att det finnas abort p.g av dessa
    saker! För jag skulle inte vela leva ett sånt liv själv, då hade jag hellre
    velat att mina föräldrar valt bort mig.
Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!