• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • Gravid2010
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 14:50:07 följande:
    Om ds står för down syndromså kan jag också säga att hade jag fått veta att mitt barn hade detså skulle även jag göra abort faktiskt! För jag kan inte se hur jag skulleklarat av ett barn med den syndromen, inte för att det är något fel, utannog mer p.g av allt vad det kräver och innebär, hade mitt barn haft någotsorts handikapp så hade jag valt abort om det hade gått, p.g av att jag haren svärmor som har en son som har handikapp och jag ser själv hur jobbigtman kan ha det, det är inte alla som klarar av det, och att då sätta barnet tillvärlden och sen känna att man ej orkar eller kan och skicka iväg för att bo påhem eller dylikt tycker jag är fel! vet man att man ej kan klara av en sak, så ärdet bättre att göra det!
    ditt val är helt ok... Det jag ville poängtera med inlägget var att "aborten" görs i sena veckor och är en förlossning som sätts igång.
  • SaramedM
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 14:57:29 följande:
    jo det kan man!
    Hur kan man tro att funktionshindrade lever ett sånt hemskt liv att de inte borde ha fötts?
  • Ung Blivande Mamma 2010
    Gravid2010 skrev 2010-05-04 15:00:13 följande:
    ditt val är helt ok... Det jag ville poängtera med inlägget var att "aborten" görs i sena veckor och är en förlossning som sätts igång.
    Ja på ett sett är det väl fel, men man kan inte göra det tidigare!
    då man gör testen i vecka 14 - 18 om jag inte har helt fel, och då
    är det ganska glasklart att aborten sker efter man kollat det, därav
    att det blir lite senare , men om jag ej har fel så är abort laglig fram till
    vecka 20, därefter måste det vara godkännt av en läkare, finns säkert
    dom som gör abort i vecka 30 + kan jag säga, p.g av olika skäl! Så
    är det , bara att acceptera! Folk styr sina egna liv och bör därför också
    få välja själv om dom vill behålla ett barn eller ej!
  • SaramedM
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 15:02:45 följande:
    Ja på ett sett är det väl fel, men man kan inte göra det tidigare!då man gör testen i vecka 14 - 18 om jag inte har helt fel, och dåär det ganska glasklart att aborten sker efter man kollat det, däravatt det blir lite senare , men om jag ej har fel så är abort laglig fram tillvecka 20, därefter måste det vara godkännt av en läkare, finns säkertdom som gör abort i vecka 30 + kan jag säga, p.g av olika skäl! Såär det , bara att acceptera! Folk styr sina egna liv och bör därför ocksåfå välja själv om dom vill behålla ett barn eller ej!
    nej ingen gör abort i v 30! det vore faktiskt att likställa med mord eftersom att barnet då kan klara sig!

Vi har fri abort till v 18 i Sverige

Du vet inte om ditt barn är friskt, det vet ingen som väntar barn
    INte heller vet du om barnet har någon form av funktionsnedsättning

Det är sånt som kommer med paketet när man väljer att få barn, så väljer man att ta emot det barn man får
    SaramedM skrev 2010-05-04 15:01:36 följande:
    jo det kan man!Hur kan man tro att funktionshindrade lever ett sånt hemskt liv att de inte borde ha fötts?
    Här tror jag inget, jag bara säger att jag skulle inte under några omständigheter
    som helst vilja leva ett sånt liv, och det är bara min uppfattning! och jag skulle
    inte vilja ta hand om ett barn som behöver den sortens vård iheller, tyvärr!
  • SaramedM

Ungmamma, hur vet du det? Du har väl ingen erfarenhet av att leva med funktionshinder eller hur? Vad skulle du göra om ditt barn föds med DS? adoptera bort det? Om barnet har autism? Får en CP skada? etc etc

SaramedM skrev 2010-05-04 15:04:51 följande:
    nej ingen gör abort i v 30! det vore faktiskt att likställa med mord eftersom att barnet då kan klara sig!Vi har fri abort till v 18 i SverigeDu vet inte om ditt barn är friskt, det vet ingen som väntar barnINte heller vet du om barnet har någon form av funktionsnedsättningDet är sånt som kommer med paketet när man väljer att få barn, så väljer man att ta emot det barn man får
    Jo det gör dom visst, om du har vissa problem så kan en läkare
    godkänna att du får abort hur långt gången som helst, p.g av att
    se hur du som person är! Nej det vet jag inte, inte till 110 % men jag
    vet att den inte har dessa skador som vi kunnat kolla, och om den nu
    utöver det skulle få något så får man ta tag i det då, men jag skulle inte
    frivilligt välja att behålla ett barn som jag vet behöver vård resten av livet
    kanske, då hade jag valt abort!

ok det här med att ta emot det man får, vi lever i sverige som du själv skrev
    om jag får veta att det är kille och vill ha tjej kan jag gå och göra abort,
    så det stämmer ju inte riktigt det där!
    SaramedM skrev 2010-05-04 15:06:52 följande:
    Ungmamma, hur vet du det? Du har väl ingen erfarenhet av att leva med funktionshinder eller hur? Vad skulle du göra om ditt barn föds med DS? adoptera bort det? Om barnet har autism? Får en CP skada? etc etc
    Jo för det har jag, ja du jag kan faktiskt inte säga vad jag skulle göra,
    jag vet bara att hade jag så hade jag valt att ej föda det, för jag tror inte
    jag hade klarat det, och det är ju bara att inse, jag är ärlig och säger jag
    skulle inte klara det psykiskt och bättre jag inser det, än att sätta ett barn
    till världen som jag vet att jag ej kommer klara av!
  • SaramedM
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 15:08:36 följande:
    Jo det gör dom visst, om du har vissa problem så kan en läkaregodkänna att du får abort hur långt gången som helst, p.g av attse hur du som person är! Nej det vet jag inte, inte till 110 % men jagvet att den inte har dessa skador som vi kunnat kolla, och om den nuutöver det skulle få något så får man ta tag i det då, men jag skulle intefrivilligt välja att behålla ett barn som jag vet behöver vård resten av livetkanske, då hade jag valt abort! ok det här med att ta emot det man får, vi lever i sverige som du själv skrevom jag får veta att det är kille och vill ha tjej kan jag gå och göra abort,så det stämmer ju inte riktigt det där!
    nej det kan du inte få! förlåt men du har faktiskt fel
    v 22 är det senaste du kan få en abort efter det räknas fostret som ett barn och då gör man inte aborter

Nej det vet du inte , FVP är inte 100%
    och nej du blir inte beviljad en sen abort pga barnet har fel kön

Vad gör du om ditt barn föds med en CP skada?
  • SaramedM
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2010-05-04 15:10:34 följande:
    Jo för det har jag, ja du jag kan faktiskt inte säga vad jag skulle göra,jag vet bara att hade jag så hade jag valt att ej föda det, för jag tror intejag hade klarat det, och det är ju bara att inse, jag är ärlig och säger jagskulle inte klara det psykiskt och bättre jag inser det, än att sätta ett barntill världen som jag vet att jag ej kommer klara av!
    har du ett funktionshinder som gör att du inte skulle ha fötts menar du?
    För annars vet du faktiskt inte, det kan bara de soim lever med sina funktionshinder tala om
    och jag har inte träffat någon med DS som önskar att de inte fötts
Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!