Inlägg från: lunaria |Visa alla inlägg
  • lunaria

Aprilmammor 2010

Ain: glömde skriva till dig innan. jag funderar ju oxå på om man inte ska ta sig till sjukgymnasten. skulle vara skönt om något skulle kunna knäckas till också .

helene: oj så där mycket har inte vi och Linn är precis som bror sin, väldigt varm av sig så vi har body och över det en tjockare tröja och så byxor, strumpor, mössa och så har vi en filt på bena och hon känns ändå lite för varm när vi kommer in. en dag var det lite kallare ute o då kände jag på henne för jag vart lite orolig för att det skulle bli för kallt, men hon var jättevarm ändå. blir ju så skyddat i en vagn... ang trots så känns det så ibland som man bara skriker nej, men andra dagar försöker man bli lite bättre på att berömma eller göra han mer delaktig i att göra vissa saker...

• lunaria

här funkar det bara nån gång ibland att lägga ner henne så hon somnar själv, men 99% av gångerna så får man vagga henne eller nå't. är evigt tacksam för vår gungstol just nu . vår son var en sån där som var lätt att bara lägga ner för att sova, men denna lilla fis är svårare att få nöjd.

helene: så jobbigt att leta efter grejer man är säker på att man lagt på ett visst ställe. vi har ju börjat packa inför flytten så här blir det många lådor att gå igenom om man behöver hitta något..iofs märker vi lådorna, men Noah ska ju också va med o packa på sitt lilla vis .

alltså jag tror vi inbillar oss, men det ser ut som nånting vitt uppe i Linns tandkött. jag föddes ju visserligen med tänder, men det låter ändå osannolikt att någon tand vore på g redan . jaja man får väl se...

• lunaria

barbamamma: jag kan ju inte låta bli att läsa oavsett om jag blir äcklad . jag pratade med gynmottagningen för jag blev lite orolig för mina blödningar o hon sa att avslaget som kommer ska lukta ganska surt och så, men ring o hör om du är osäker!!
    jo det är ju rätt så tidigt om det är en tand..vet inte om sån't kan va ärftligt eller så heller...

armani: min son var ganska tidig med att följa med blicken så det är nog tidigt, men kan nog vara så för vissa barn . hoppas det går bra på lördag, är nog mest nervöst första dagen innan man får in rutiner o sån't!!

måste fråga er hur ni gör...bvc-sköterskan sa till oss att vi ska vända på Linns huvud när hon sover så hon inte blir platt på ena sidan, men Linn har så stark nacke så om man vänder på hennes huvud så tar det två sekunder så vänder hon tillbaks huvudet..eller så vaknar hon av att man gör så o börjar gråta eftersom hon oftast ligger på mage o man lixom får lyfta upp hennes huvud lite för att vända det. vet inte hur man ska få henne att sova på andra sidan?!

• lunaria
    Armani skrev 2010-05-13 20:17:20 följande:
    Har du provat att lägga henne åt andra hållet, dvs med huvudet ner mot fotändan? Det funkade med Alicia när hon var bebis, hon ville ha ansiktet in mot rummet så då funkade det att göra så.
    jo det har vi gjort, men hon vänder likväl huvudet åt det håll hon brukar ha det...
    Annamamma 83 skrev 2010-05-13 22:33:19 följande:
    Har du kudde till henne? Då tror jag inte de är så stor fara. jag har faktiskt aldrig hållt på med de där o vänt på huvudet. Men sen har mina barn inte varit några sjusovare heller. Ingen av dem har ju sovit så långa stunder på raken,så när de väl sovit har jag inte gjort minsta för o väcka dom
    jo vi har kudde. lät skönt att du säger så för det har varit hopplöst. Noah låg nästan alltid med rygg och bakhuvudet mot kudden, han valde ingen sida att ligga med neråt. jag känner också att man skulle vilja strunta i det där, men vet inte hurpass platta de blir även med kudde. jo hur hon sover är ju så olika från dag till dag så det känns ju onödigt att råka väcka henne pga detta..
  • lunaria

armani: det var detta jag funderade på, hurpass platta de kan bli, men det låter ju inte som att det är nån fara då

barbamamma: ja det är ju lite äckligt när man tänker på vad som kan komma ur kroppen o att jag tänker bara på de som syr ihop en efteråt, fyy farao va äckligt det måste va{#lang_emotions_throwup}. bra tips du gav angående handduk, ska testa det.

helene: skönt att det funkade bra med flaska . det är just denna del som jag tycker är så himla skönt att eftersom jag inte mår så värst bra så är det väldigt bra att maken kan ta matningen han med. Noah låg ju på rygg och blev något platt bak, men det var inte så värst märkbart.

• lunaria

helene: jo jag upptäckte det, men det är ju helt ok att vara virrig . jo det är nog så, men usch, jag tycker inte det är nice med kroppsgrejer. o jag tycker det är pinsamt att andra får se sån't fastän de är vana. fasar redan inför återbesöket på gyn...

annamamma: jag är nog inte rätt person att svara dig eftersom jag har sköldkörtelproblem och det just nu känns som man aldrig kommer att bli lycklig eller riktigt glad igen. de flesta dagar antingen gråter jag eller så känns det som den känslan du beskriver. tar en dag i taget o försöker tänka att det går över...men du kanske ska söka för dina problem om de fortsätter, kan ju mycket väl vara en depression eller något hormonellt problem som du fått. för det var ju rätt många veckor sen du fick barn nu o babybluesen borde ha försvunnit om det vore det ju...känner du dig glad någon gång imellan då eller känner du så här hela tiden?? *kramar om*

• lunaria

annamamma: jo jag fick sköldkörtelproblem när min son föddes 07, antagligen hade jag väl det redan under graviditeten, men det blev mest framträdande efter fl. det luriga med sköldkörtelproblem är att det är väldigt sällan alla människor får samma symptom och sen beror det ju förståss om du skulle ha överprodukytion (hypertyreos) eller underproduktion (hypotyreos) så du kan ju googla lite själv...men jag kan lista lite: svettningar/frusenhet, ångest/depression/"glasbubblekänsla", viktökning/viktminskning, trötthet, tappa hår, smärta i muskler o leder, låg/hög puls, orken tar lätt slut, hudproblem, värmekänslighet, lätt att tappa ord samt minnesproblem. allt detta har jag ju haft problem med så det är därför jag lätt kan lista de här sakerna, men det finns fler symptom.

förstår att det måste varit jättejobbigt med ditt snitt . jag kände likadant efter min fl med min son o jag bara grät o det var svårt att samla tankarna pga min sjukdom då o det tog lång tid att smälta allt som hände...

• lunaria

annamamma: överproduktion ger oftast mer tydliga symptom än underproduktion o det är många med hypotyreos som går med sjukdomen i flera år utan att veta att de är sjuka, de känner bara att "ngt känns fel", men många av symptomen stämmer ju oxå in på normalt mående efter en förlossning. jag tycker iaf du borde kolla upp det hela för du ska ju inte gå runt o må dåligt psykiskt ...jobbigt när ekonomin är eländig också, det hjälper ju inte till kan jag tänka mig. vi har alltid fått vända på varenda krona varje månad, men jag förstår att det blir en chock när det händer så plötsligt!!

oj svårt det där med storlekar på kläder, har ingen aning vad du borde ta. min stora Linn har kläder på sig som vår son hade när han var två månader så här kan man ju verkligen inte följa storlekar efter ålder{#lang_emotions_dreamer}

armani: vår son kunde kaskadkräkas rätt så mycket, men det försvann plötsligt sen. Linn spyr en del nu, men hon glupskar i sig alldeles för mycket så det är mest överskottet som kommer ut.

• lunaria

madde: håller med dig, hade varit lyxigt med hus så man kunnat sitta ute mer!!

armani: säger som helene, du ammar eller så?? för jag har aldrig sett att det är gult, bara vitt o ibland lite grynigt, men vi ger ju bara ersättning...

fan vet inte om jag ska skratta eller gråta, hur mycket ska man stå ut med??!! tänkte packa lite inför flytten, men fick så jädrans ont i magen o inser efter denna fm att jag har magkatarr . förklarar varför jag inte fått i mig så mycket mat och känt mig så illamående samt fått ont i magen efter varje måltid..o då borde man ju sluta med alla värktabletter, men då kommer jag ha ont i underlivet hela tiden istället så vad ska man göra!! 

• lunaria
    7 michelingodingar skrev 2010-05-16 12:02:15 följande:
    armani: jag har inte sett att mina spytt gult nån gång men frågan är ju om du ammar? mina har ju fått ersättning o det blir ju inte gult.am zandra:nää men inte det oxå vad jobbigt för dig!! står det på värktabletterna att du inte ska ta dom om du har magkatarr?ett tips är att du köper omeprazol dom funkar jättebra mot magkatarr, fick ju dom nu när min magkatarr bröt ut som ett inferno när jag vänta agathon o det tog ett dygn så började dom göra verkan!!
    jag har som tur är redan omeprazol hemma efter min förra magkatarr så det har jag tagit nu o hoppas det snart blir bättre. hoppsan, kanske bäst att kolla utgångsdatum för det var ju ett tag sen...det var min läkare förra gången som sa att man inte ska ta värktabletter alls när man har magkatarr eftersom det kan spä på det hela . men om min värk blir för illa så måste jag ju ta alvedon..suck!!
Svar på tråden Aprilmammor 2010