Inlägg från: lunaria |Visa alla inlägg
  • lunaria

Aprilmammor 2010

margeaux: välkommen hit . min Linn sover ca 2,5-4 timmar om gången o är uppe allt från ½t-3 timmar imellan. på nätterna sover hon allt längre pass: inatt sov hon från 21-03, 03.30-7. 

Linnie: Linn har börjat le ordentligt mot oss alla 3 i familjen, men min make går ju hemma hela tiden så han tar ju minst lika mycket hand om henne som jag då. fast hon gör ganska mycket grimaser o ska härmas med uttryck, är skitrolig som underhållning!!

ang skrikande: vi blir ju tvugna att ta bussen överallt för att storhandla o gå på andra affären så det blir många skrikande stunder på affärerna . idag var vi iväg några timmar för jag skulle ta prover o sån't på vc samt vi var bara tvugna att handla en massa mat. hon skrek sig igenom hela turen på vc, när vi åt, 2 matbutiker samt biblioteket som vi var tvugna att gå in på för att låna toletten för att byta blöja. hemma i två sekunder, sen slocknade hon direkt. puh säger jag bara, man känner sig inte lite stressad!! tur att det är så många som kom fram o tyckte hon var söt ändå .

har varit inne o läst det mesta, men inte orkat så mycket mer förrän nu. mina sköldkörtelvärden är väl antagligen på tok för fel så jag har mått riktigt dåligt o gör det väl fortfarande, men jag försöker ta en dag i taget just nu o tar tag i saker när jag orkr det...behöver iaf inte oroa mig för mina kilon, för första gången i mitt liv ligger jag på "normalvikt". fast nu vet jag ju iofs inte om jag rasat pga sköldkörtelvärdena. är iaf nöjd, men var tvungen att beställa nya kläder för inga av mina gamla passade bra längre så nu väntar ett paket från ellos på Ica. bara jeans jag inte törs beställa, har ju alltid haft breda höfter..men jeansen hänger runt rumpan o låren, inte snyggt precis, så man får väl snart åka iväg o handla.. 

• lunaria

ööh, vad innebär emla-plåster?? har jag aldrig hört talas om . Noah grät vid sista vaccinationen, men annars har det varit lindrigt iaf..

Madde: ja de växer fort . såg en 3 månaders idag och då märks det verkligen hur fort de blir stora!! min väger säkert över 5 kg redan, men hon var ju stor från början oxå.. 

helene: bra beslut du tagit angående studierna, det är ju själva kunskapen man vill ha efter all tid man pluggat o jag förstår att du inte orkar studera just nu när du har Alva att tänka på hela dagarna. min lärare ville ju att jag skulle fortsätta plugga som vanligt, men det skulle jag aldrig orkat med just nu.

jag tog sköldkörtelprover idag och jag antar ju bara att det är de som spökar, eller snarare hoppas jag ju på att det är de som strular, annars blir jag förtvivlad o vet inte vad som är fel. trodde knappt jag skulle orka med helgen, det är skitjobbigt . just nu har jag väl börjat sysselsätta mig till max på dagarna för annars kan jag inte sova pga ångesten..men det är svårt att hitta motivationen egentligen mer än att man tänker på att man ska få sova för man är så trött..

Margaux: var i Norge bor du?? har själv bott i Fredrikstad i några år när jag var yngre..  

• lunaria

Margaux: tack . kul att du fastnat där, kan bli så där. saknar faktiskt Norge lite..

annamamma: nä vad surt, hua va dyrt!! min lilla gosse drog ju sönder elkabeln till datorn, men det var ju iaf inte lika kostsamt iaf..brukar skämta att de dras av på framtida veckopeng .

helene: skit i mostern, du vill inte följa med o det ska man väl inte behöva ha världens ursäkt för heller .

barbamamma: så jobbigt med den där magsjukan. hur mår du då förresten, du har inte börjat känna dig dålig??

igår så åt vi tapas här med allt som jag inte kunde äta under graviditeten, det var riktigt smaskigt{#lang_emotions_tongue_out}. tror aldrig jag vill vara utan ädelost så länge i hela mitt liv igen!!

• lunaria

barbamamma: usch, säger som helene att knapra vitpepparkorn nuså du inte blir smittad!!

jo det var riktigt smarrigt, nästan sugen på att äta det snart igen, man fick ju mersmak

helene: då förstår jag att du hellre vill gå på den träffen . ja så där kan ju makens mormor bli om hon inte får sin vilja igenom, sura gamla kärringar .

JR: efter första graviditeten var brösten en storlek större än innan graviditeten. o mina bröst blev gigantiska denna gång när mjölken rann till, men sen när jag slutade så krömp de ihop och inte ens mina gamla bh:ar som jag hade innan graviditeten passar längre så det är ju svårt att säga hur stora de blir i slutändan också...

• lunaria

armani: usch va jobbigt med magsjuka . ja den där sprayen är ingen höjdare, tog den när jag fick sonen... jag ska på två efterkontroller och båda kommer väl att ske 8 veckor efter att Linn föddes.. barbamamma: jag har också funderat på vad man brukar bjuda på efteråt, vad har ni gjort på de andra dopen?? helene: ni får väl testa o lägga henne på magen . vi har haft en väldigt stökperiod så här har det inte hjälpt med varken rygg eller mage på dagarna . jobbigt att du mådde så dåligt igår!! Tokis: härligt att din lilla växer . vi ger ersättning o Linn väger 5140g o är 57cm lång. hon är nu 5 veckor. nja jag är väldigt ledsen pga mina förhöjda sköldkörtelvärden och då är det svårt att njuta av att vara mamma, ens att leva. det har varit lika jobbigt nu som efter då jag fick min son...nä träning blir det inget, som jag mår nu kan jag vara glad så länge jag öht orkar ta promenader . hur mår du då??

• lunaria

RosaNapp: stor kram till dig!! förstår att många minnen kommer tillbaks, hur har det gått för dig med allt??

annamamma: förstår att det blir mycket att gå till bvc en gång per vecka, är det bara för att han är född för tidigt?? är har vi gått varannan, var tredje vecka nu, tycker det är tajt lixom!! härligt att han växer på . ja att sätta upp nå't skydd är väl inte dumt eller bära i sjal, fast du kanske aldrig köpte nån??. för då kan man ju hitta en knytning som gör att barnet sitter mer skyddat mot solen. vår skrutta har helt plötsligt velat vara mer i vagnen o när hon väl somnat så är det bara till att ställa den på ett ställe vilket är skönt när Noah vill va ute. man vill ju gärna vara ute i fina solen o allt så jag förstår dilemmat!!

hipphipphurra: kul att se dig iaf, du får försöka igen när tekniken fungerar, hade varit kul att se din lille

har funderat lite kring mat, men tjälknöl och grekisk potatissallad är väl gott som mat nu i sommar o passar ju bra att förbereda i förväg, räcker till många på dopet Tungan ute. Jag hade gärna velat ha ett sommardop, men orken tryter ju totalt, skulle nog aldrig orka o så flytt på alltihopa, blir lätt mycket då. så det får väl bli i höst i stället, får hoppas sommarvärmen håller sig kvar länge i år .

• lunaria

Ain: så fina ni var på bilden

movieprincess: välkommen tebax, klart du får va med igen

annamamma: kul att grannen ska få barn, hoppas den inte blirstor då . här har det varit tvärtom, när Linn var fyra dagar så var vi ute o då var det en som kollade ner i vagnen och frågade om hon va en eller två månader gammal .

barbamamma: haha, vilken bestämd kille du har . så är med att titta åt bara ligga åt ett håll var Noah också, men Linns huvud far åt alla håll o kanter om det är nåt intressant..ja här var det bara korta stunder Linn sov, men hon sov hela natten här istället

helene: oj det är fullt upp för er då . har Skandia på Noah o velat hit o dit ang det. funderar på länsförsäkringar också..jaa ett myller det där .

hipphipphurra: usch, läste ju om det på fejjan, önskar dig lycka till idag!! förstår att det är jobbigt . usch, är glad över att min make aldrig ens skulle fundera på att hoppa sån't där .

Linn ville inte sova igår o åt precis hela tiden, men inatt sov hon iaf från 21-4,5-7.30 . Nu har vi börjat få lägga undan st. 62 alltmer, jisses vilken stor madame vi har. o hon är ju så mycket före än vad Noah var i samma ålder. hon har så stabil nacke och lyfter huvudet utan problem. iofs ligger hon ju jämt på mage så hon får väl mycket träning när hon ska böka sig till rätta .

• lunaria

annamamma: oj då, 5,3kg är ju jättemycket så jag förstår ju att du trodde Algot skulle va mindre . men se det samtidigt positivt, du får antagligen betydligt mindre bekymmer med ryggen som fått bära runt på en såpass liten bebis jämfört med en annan . usch va jobbigt med mensen!

vi bor bara i lägenhet, men håller på att packar och kör grejer med skrinda till vår nya lägenhet. känns lagom kul, inte alls!! o det har allmänt blivit kaos här i hemmet pga makens diagnos o att jag är totalt slut. jag försöker tänka att det kommer en dag imorgon oxå .  

madde: men herregud, jag hade ju bytt bvc-sköterska direkt!! hade aldrig accepterat att någon tagit mitt barn på det där viset och kränkt ens roll som föräldrar . vet själv hur man tog och blev överkörd av bvc-sköterskan i såna frågor vi egentligen visste bäst om själva..denna gång lyssnar jag med ett halvt öra av vad bvc-sköterskan säger, vi har ju kunskap om hur det är att vara förälder till vårt barn o det vet inte hon..oj fettknölar, det var det roligaste jag hört . är själv född med sk "pärltänder". kallades iaf så förr..

hipphipphurra: skönt att allt läkt som det ska på det viset, hoppas det går bra vid nästa undersökning då, håller tummarna!!

Ain: vilken härlig uppenbarelse du kom fram till, underbart. så kul att du kan visa upp din mage på kanarieöarna när du åker dit . hoppas ni får det riktigt fint nu o njut så mycket!! usch, det där med skatten verkar alltför krångligt, hoppas ni inte får världens restskatt nu då

jo maken fick tillbaks skatten idag, men det var en tusenlapp...sen har jag tjänat för lite pengar för att betala nån skatt iaf så jag får väl se i augusti om jag får tillbaks nån skatt..
    ang vikten så har jag nog minskat ytterligare, men om det är så som jag befarar så beror det på mina sköldkörtelhormon . magen o kroppen är riktigt dålig så vissa dar har jag magknip o kan knappt äta någonting medans andra är jag så hungrig så att jag skakar om jag inte får i mig tillräckligt fort. så jag lär nog öka i vikt när jag väl blir frisk igen då...

• lunaria

helene: va jobbigt med din make . ni kan inte sätta er ner o prata om att ni måste kunna ventilera er om både negativa och positiva saker?? makens släkt är ju också tyvärr så, frågar hur man mår, men avfärdar en som löjlig om man säger att man inte mår så bra eller allt inte är okej. och om du har det jobbigt med ungarna eller är trött så måste du ju kunna få säga det och få stöd!! *kram*

madde: vet att de brukar säga att man först och främst ska försöka ha det svalare och få ner tempen på dte viset, minns inte riktigt varför. men gå ni på magkänslan, nu är det ju så varmt hela tiden så feber är ju ingen höjdare!! stackars liten . förstår att du fick reaktion på det hela, är ju helt naturligt, men du är en jättebra mamma ska du veta .

Ain: oj, då har du redan rest iväg nu då, kul

margaux: kul med mammaträff .

smurfan: vilken stor kille du har . ja det där med sömnen är helt otroligt vad lika de kan bli, Linn är precis likadan som sin bror .

RosaNapp: usch, din flytt låter inte rolig alls!! hoppas du lyckas få till det med verktyg o sån't.

movieprincess: ni har ingen minifom som kan få ut gaserna eller så?? är hon ofta så där?? jobbigt att vara vaken så där sent

ja inte kommer jag sätta på mig nån bikini i sommar eller för alltid!! huden hänger så man ser inte ens att jag har en navel och så är den totalt rynkig.sonen petar ofta äcklad på magen o drar lite i huden samt letar efter naveln. han var ju så fascinerad över den när jag var gravid så det r väl skumt att den är så platt

sovit jättedåligt inatt, är så mycket krångel och stök kring allt här hemma så jag är så less o sover oroligt och drömmer mardrömmar när jag väl somnar. ångrar inte att Linn finns, men ibland undrar jag om inte mina barn förtjänar någon annan mamma. känner inte att man räcker till någonstans faktiskt, skulle vilja klona mig till 10 pers. och så tänker jag att många andra har fler barn och då undrar jag hur de får till vardagen på ett fungerande sätt.

• lunaria

helene: usch jag vet hur det är, har lätt för att ta åt mig vid kritik pga att jag blivit väldigt mobbad, fast jag blir oftast mer inåtvänd.., men i ett förhållande ska man ju kunna prata om såna saker som är jobbiga, bara som en ventil. han borde ju verkligen gå i terapi för detta tycker jag. jag har känt väldigt mycket i slutet nu att jag bara vill försvinna, hälsan är så fel och ju mer fysiska symtom jag får desto mindre psykisk kapacitet har jag också kvar, men maken tror väl att jag ska orka precis som förr. det syns inget på mig och därför måste jag tjata på honom för att han ska fatta hur svårt jag har det och det känns ju också jäkligt gnälligt. bara tjat hela dagarna. tog ett snack med honom idag, energin har ju tagit slut för mig så han måste hjälpa mig. hatar att be om hjälp, men jag står inte ut..

stackars liten som blivit så sjuk

Madde: skönt att han är sig sälv igen

hmm har ett par skor i storlek 13-14 som vi fått av en som ville bli av med kläder o sån't. de var helt nya o så söta rosa, men när jag provade de idag på Linn så har de redan hunnit bli för små för henneObestämd. nåja de får väl hamna i säjlas-lådan som mycket annat hon redan växt ur..

Svar på tråden Aprilmammor 2010