Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Aprilmammor 2010

Madde01 skrev 2010-08-28 11:42:48 följande:
    Sant Tungan ute Julius gillar ju allt som är sött o gott, så denna gången köpte jag havregröt i stället för banangröten i hopp om att den inte är lika söt Tungan ute
    Alla gillar väl sött? Ta bröstmjölken t.ex. den är söt (och sliskig) så de får det ju från början. Jag vet inte hur ersättning smakar dock men jag antar att den är lite söt också.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Madde: Ge Panodil till natten iaf. Jag gav Alva Panodil på em och inför natten efter att hon fått sprutan. Hoppas det gått bra!

Vinter: Jag har köpt en overall i strl 80. 

Smakisar: Har vi börjat lite smått med eftersom hon stirrade snder oss och smackade som en gris när vi åt. På morgonen blir det ca 2-3 tsk gröt och till lunch ungefär en iskub morot. Resten av tiden är det amning som gäller.

• helene306
    Madde01 skrev 2010-08-30 18:37:55 följande:
    Anna - Vilken super snygg overall är det mera som höst elr vinter overall?

Helene- Vi har bara alvedon hemma som vi ger i nödfall nu då..

Men annars gick det kanon med sprutorna idag, är super stolt över han denna gången, han gnällde bara till på den andra sprutan som svider lite men annars sa han ingenting Skrattande Men dock har Julius sådan täppt näsa så att det inte är klokt, i natt kunde han knappt sova.. Så vi gick upp 5 i morse.. Men nu har vi faktiskt köpt näsdroppar som vi tänkte använda när det är läggdags i hopp om att Julius ska få lite mera sömn i natt så hoppas vi att vi slipper feber denna gången, men det tror jag inte faktiskt Tungan ute
    Skönt att sticket gick bra! Alvedon funkar lika bra
    Jobbigt med förkylning. Försök att lägga hoom lite högre med huvudet, antingen på en lite högre kudde eller palla upp huvudänden på sängen.
  • helene306

Här tappas det hår i mängder också. Man skulle kunna tro att vi har hund men det är bara jag Hårstrån överallt och efter ducsh blir hela borsten full. Men, inte blir mitt hår tunnare, eller det känns inte så för tjockt som en pälsmössa är det fortfarande ... Frissigt och träligt är det så låter jag det lufttorka ser jag inte klok ut. Frissi friss ....

• helene306

Madde: Söt han är! Så där sitter Alva också innan hn tippar åt sidan.
    Kan de vända sig själva är det ingen fara att sova på mage, så har jag lärt mig iaf. Det funkar ju inte att passa honom hela nätterna, då får ni vara vakna dygnet runt. Vänder han sig själv så låt honom sova som han själv lägger sig.

hipphipp: Krya på sig till barnen, hoppas ni klarar er!

Alva kör en repris som David. Hon har vänt från rygg till mage och tillbaka igen på samma dag. Nu bara ligger hon, hon kan tippa på sidan men INGA tendenser till att rulla runt. David var likadan, låg platt fall på rygg och tittade
     David har varit förkyld och nu snorar och nyser Alva. Inte undra på att hon (kors i taket) har sovit idag

• helene306

http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev4.pdf

Blärk ...

Annamamma: David var så där ett tag, han ville bara vara hemma men när vi väl kom till dagis var det inga problem. Då var det problem att få hem honom istället

Nu har Alva blivit lite snorig. Hoppas det stannar som det är och inte blir värre.

• helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-09-01 20:19:19 följande:
    Jag klicka upp, såg vad de handla om, blunda o klicka ner!
    Sånt ja inte vill vetaSkrattande
    Jag vill veta, sånt har jag stoppat i mig i hela mitt liv fram till förra året. Det som är mest skrämmande är att det är sånt som serveras i skolan och lagas till våra barn: margarin, Lätta, färdigmat osv.
  • helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-09-02 07:22:21 följande:
    Jag är sån med de mesta, blundar och låtsas som  ja inte vet.... tyvärr..Skrattande
    Ja, skolsyster här i byn är inte vidare uppdaterad. Hon har varit på en kompis om va hennes barn ska äta för o hålla vikten o fet mjölk var ju livsfarligt tex.

Tycker de flesta som ska arbeta med bra kost inom vården är dåligt uppdaterade. Alla lyder under Livsmedelsverkets rekommendationer och de rekommendationerna är helt åt fanders, 6-8 skivor bröd/dag. Inte undra på att folk blir fetare ... nä, nu ska jag vara tyst

David är stor och vår bvc-sköterska anser inte att barn ska banta och inte äta lightprodukter heller utan att man drar ner på allt onödigt socker istället som Col, fikabröd och godis.

• helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-09-02 16:24:51 följande:
    Jupp, men de kommer nog aldrig inse den där poängen.
    Nu är de t om bevisat att man inte löper större risk för hjärtproblem o grejer när man äter mkt fett, utan tvärtom!
    Mmmmm .... men fortfarande är folk så otroligt fettskrämda. Tack och lov har vissa börjat släppa på det fettskrämda men det är en lång väg kvar. Sist läste jag om Becel, som ska vara så bra för kolesterolet och hjärtat, de som testat fick inte bättre värden. Det är bara att lura konsumenten. Men, jag stör mig järnet på att det ska vara fettsnålt till barn och äldre! Är det några som behöver fett så är det de!
    Har du varit inne på min baksida och skrivit under namninsamlingen? Om inget annat, gör det
  • helene306

Madde: Gör läggningen som ni vill, lyssna inte på bvc! Jag är av den tanken och erfarenhet att allt löser sig med tiden. David ammade till sömns, en dag käkade han bara gröt och slocknade, han lades i säng och sov. Kvällen efter gjorde vi samma, sen har det lunkat på. Amma till sömns var över. vänja av med blöja gjordes på hans villkor, sluta med napp, ungefär samma som att inet amma till sömns. Äh, vad vill jag med detta egentligen? Jag tycker inte barn ska skrika sig till sömns, vem 17 vill somna så??! Somnar han med flaska i munnen eller i er famn, låt honom göra det. Om någon/några månader kan det se annorlunda ut och ni gör det som funkar bäst för er. Det bvc säger är inte lag fastän de gärna vill ha det så, de ska ge stöd, råd och tips, inte agera Gestapo. Ni är föräldrar till Julius och gör det som passar ER bäst. Sen ändras det med tiden. Visst kan det vara jobbigt om han vänjs vid att somna ifamnen, han blir ju tyngre men ni hittar andra sätt istället.

Svar på tråden Aprilmammor 2010