Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Aprilmammor 2010

RosaNapp: Härligt att han växer Här finns en till som lär amma tills hon blir stor

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Starline: Jag var livrädd att vi skulle få ett kolikbarn denna gång. Man vet ju aldrig. David åt och sov i stort och var nöjd och lugn däremellan. Så kom Alva, en riktig gladfis men vi glömde visst kryssa i att vi skulle ha en bebis som sover så hon inte är övertrött ... Nätterna är väl så där med sömn men dagtid är hon hopplös. Jag är överlycklig om hon sover 1 timme. Nu frångår hon standarden och har sovit sen 8.50. Jag kan nästan lova att hon inet sover mer idag.

Margaux: Jag ska söka dagisplats till Alva i mars/april för att börja i slutet av juli/början av augusti. Jag har tänkt börja plugga till nästa höst. Fast egentligen är jag inte så sugen på det

• helene306
    RosaNapp skrev 2010-11-17 10:44:31 följande:
    Jag har iallafall slutat tappa en massa hår, det gjorde jag iofs för ett tag sen. Men nu när det växer nytt ser det ut som jag har 2cm stubb mitt på skallen. Inte så snyggt när övriga håret är ner till svanken och jag brukar ha det uppsatt i fläta. Det står liksom rakt upp Nä, ska skrapa ihop lite så jag kan komma iväg till frisör och klippa mig lite. Mitt hår är i desperat behov av toppning om inte annat.

Er ålar för fullt nu och kämpar på med krypandet. Det har inte kommit så mycket mer på den fronten än några svajiga krypsteg.

Jag har också börjat med att vänja honom vid att sova nätterna i sin säng. Det går väl så där, men jag vill inte ha honom bredvid mig längre för han har rullat ur ett par gånger.

helene: jobbigt att hon inte vill sova när hon blir trött. Vore ju annat om hon inte blev övertrött.
    Visst är det snyggt med stubb? Jag hade jämnlångt hår ner till skuldrorna. Det var tungt och jobbigt så jag gick till frissan och hon kapade upp hela kalufsen. Jag föreställde mig en rufsig, flikig, snygg frisör. I helskotta heller. Eftersom jag fått vågor i hårbotten står överhåret ut som en hjälmmössa och resten ligger inet som tänkt. Till på köpet slänger sig Alva i håret och drar så fort jag har utsläppt så tofsen är tillbaka. Igen Jag kunde lika gärna haft det jämnlångt.

Ja, det är jobbigt när hon inte sover. Speciellt när hon är skitgnällig tack vare att hon är trött. Men hon är ju så övertrött att hon inte kommer till ro. Jag har testat allt och ju mer jag försöker dessto mer energitömd blir jag. Det känns som hela dagarna koncentreras till att få henne att sova. Det låter kanske jobbigt men det är väldigt tröttande. Sen, när hon äntligen somnat vaknar hon kort efter *suck*. Nu är hon dock som en solstråle men så har hon ju sovit 2 timmar nu på förmiddagen
  • helene306

hipphipp: ett ricktgt charmtroll Alva har börjat visa att hon inte vill vara ensam. Lämnar vi henne och går ifrån börjar hon pippla och gnäller. Samma vid läggning, hon kan vakna av ett illtjut och blir kolugn så fort någon kommer nära. Antar att det är en separationsfas nu?

• helene306

Annamamma: Svarade dig i andra tråden Hur är dte med Algot efter brännskadan?

Idag var vi till bvc och 8 månaderskoll. Alva väger nu 10360 gram och är 69,5 lång. Vet inte om de brukar göra någon test men det gjordes inte. Vi pratade lite om sömn men tja, det var ju inget annat än det jag redan visste.

• helene306

Cillizan: Ja, det kan variera mycket mellan de små David var ju stor också, har väl grädde i tuttarna som alla skämtar om? Fast jag äter ju mycket grädde och feta produkter också, det kanske påverkar? Eller nja, med David åt jag så kolhydratrikt jag kunde och han var ju en buddha också ... Där rök den teorin

Alva gör försök att dra sig upp men hon får ena benet under sig och kommer aldrig upp

• helene306
    Annamamma 83 skrev 2010-12-10 09:14:41 följande:
    Jag har försökt amma alla mina tre barn, men ingen har kunnat bli mätt o gå upp i vikt av endast min mjölk.
    De är nog ingen slump. Jag kör på minimjölk förmodligen =)
    Tror de är mkt hur snabbt flödet går ur bröstet också. Alla blev oftast jättetrötta o somna snabbt när de åt. Så jag tror att de var trögt att få ur mjölken ur mig helt enkelt...
    För sen när de fått ersättning så har de ju blivit buddha direkt dom med!
    Tänk att det kan vara så olika? Med David kände jag aldrig att utdrivningsreflexen kom igång men nu med Alva gör jag det, det kan göra riktigt ont! Vet att en del mammor pratade om det när jag väntade David och jag satt där under amningen och väntade på "pirret". Ingenting. Nu jädrar kom väl allt? Alva får klunka på rätt bra så det kommer väl fort också. När hon var mindre satte hon i halsen jämt för att det kom så mycket och så fort.

Jag resonerar som så här: skit samma hur barnet får mat, bara det får mat. Inget sätt är sämre än något annat. Amma är smidigt men inte till varje pris
  • helene306
    Tokis skrev 2010-12-12 20:56:35 följande:
    Klättrar på allt?? Tuvalie "duktig" tjej?!?!
    Engla tar sig ingenstans hehe, ja jo hon kan ju putta sig lite bakåt... 
    Som Alva

Annamamma: Jösses, det går undan! Jag ställde Alva mot mina ben idag men det tog inte lång tid innan hon säckade ihop
  • helene306

Margaux: Alva hade huvudmått 44,6 nu vid 8 månader

• helene306
    bäbbä skrev 2010-12-20 14:12:28 följande:
    Idag har biffen varit på 10månaders besiktning. 12,3kg och 77cm lång
    "Biffen" Säkert en jättegosig sådan
  • helene306

bäbbä: Vad "vuxen" han ser ut med allt hår. Jag hade nog förfäntat mig en liten buddha men han fördelar sina kilon bra på sin längd, sötnosen  

Madde: Underbar min

• helene306

RosaNapp: Shit vad tänder han har fått! Hur har det gått? Bra eller kinkikink?

• helene306
    hipphipphurra skrev 2010-12-21 15:44:12 följande:
    Så söta alla barnen är =)
    Bäbä han fördelar verkligen sina kilo väl. Isak väger 11.6 och ser ut som en riktig budda om man jämför dem båda. Hur lång är er kille?
    Nu har Isak ännu en tand på gång nr 7 lilla stackaren.

Hur ska ni fira jul i år? Hemma hos släkt? alltid roligt att höra hur andra firar sin jul.

I år firar vi med min familj så det blir julafton hos pappa med några av mina syskon. Litet och lugnt precis som jag vill ha julen.
    Man vad tänder era små börjar få/har. Alva har 2 gaddar i underkäken.

Vi ska fira jul hos svärföräldrarna i år. Juldagen blir det rester av julbordet hos mina föräldrar och paketöppning efter dt. Det blir jualfton 2 gånger Vi kör vartannat år för jag orkar inte hålla på och flänga fram och tillbaka mellan svärföräldrarna och mina föräldrar som vi gjort innan.
  • helene306
    Tokis skrev 2010-12-25 09:57:48 följande:
    Hur har era barn reagerat i samband med tänder??? Kräk? Dåliga i magen? Sjuka? Feber? Inget?
    David fick diarré och feber. Alva har varit gnällig men inget annat. Tuggar mer frenetiskt på saker och dreglar mer.

Miss Sindra: Mysigt att få se bebis  

Ibland kan jag bli sugen på ett barn till. Maken säger nej och det gör jag egentligen också. Vi har inte plats (men problem är ju till för att lösas ) Samtidigt kan jag känna: ska det inte bli mer nu? Ibland känner jag mig inte färdig men jag vill inte uppleva första tiden efter förlossning igen. Den tiden är jobbigast tycker jag.
Svar på tråden Aprilmammor 2010