Aprilmammor 2010
bäbbä: Risken är att det händer igen, tyvärr. Falsk krupp är vanligt vid förkylningar. Däremot, har man varit med om det en gång så känner man igen symtomen och kan underlätta från början. Sen blir man inte lika rädd även om det låter otäckt. Nu sist när vi satt uppe i -10 med David hörde jag redan på kvällen på hans hosta att det lät annorlunda. På natten kom det som jag trodde men då var jag beredd och lugn. Barnet får luft även om det låter som den inte får det. Kall luft är betydligt bättre än dusch (tips om det händer igen) Helst kall, fuktig luft men det är svårt att få till. Sitta upprätt, ge nässpray för att vidga och ge ev. medicin direkt. David fick något (nu kommer jag fanken inte ihåg vad det hette men smakar lakrits). Bricanyl kan ges men det vidgar upptill i luftstrupen och inte längre ner där det behövs. Bricanyl funkar dock rätt bra på David men inet under anfall utan efter när det lugnat ner sig.
Men som sagt, lugnar det inte ner sig i kall luft eller ducsh då måste man ringa för hjälp. Då kan det behöva inhaleras!
När maken fick springa till vc blev David bättre på vägen dit eftersom de kom ut i kalluften men läkaren tyckte ändå att han skulle inhalera Adrenalin och något annat. Usch, jag kommer fortfarande ihåg när David håsandes försöker ta sig upp på alla 4 i trappan, jösses, det lät verkligen äckligt som om han kämpade otroligt mycket för att få luft.
Skitjobbigt.