Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Aprilmammor 2010

bäbbä: Risken är att det händer igen, tyvärr. Falsk krupp är vanligt vid förkylningar. Däremot, har man varit med om det en gång så känner man igen symtomen och kan underlätta från början. Sen blir man inte lika rädd även om det låter otäckt. Nu sist när vi satt uppe i -10 med David hörde jag redan på kvällen på hans hosta att det lät annorlunda. På natten kom det som jag trodde men då var jag beredd och lugn. Barnet får luft även om det låter som den inte får det. Kall luft är betydligt bättre än dusch (tips om det händer igen) Helst kall, fuktig luft men det är svårt att få till. Sitta upprätt, ge nässpray för att vidga och ge ev. medicin direkt. David fick något (nu kommer jag fanken inte ihåg vad det hette men smakar lakrits). Bricanyl kan ges men det vidgar upptill i luftstrupen och inte längre ner där det behövs. Bricanyl funkar dock rätt bra på David men inet under anfall utan efter när det lugnat ner sig.
    Men som sagt, lugnar det inte ner sig i kall luft eller ducsh då måste man ringa för hjälp. Då kan det behöva inhaleras!
    När maken fick springa till vc blev David bättre på vägen dit eftersom de kom ut i kalluften men läkaren tyckte ändå att han skulle inhalera Adrenalin och något annat. Usch, jag kommer fortfarande ihåg när David håsandes försöker ta sig upp på alla 4 i trappan, jösses, det lät verkligen äckligt som om han kämpade otroligt mycket för att få luft.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Varför kan jag aldrig kopiera text? *muttrar och irriterar mig på denna dator*

Är det någon här som använder MaM-flaskor? Jag funderar på att ge Alva välling och undrar om strl 2 på nappen funkar till välling? Någon som vet?

bäbbä: Davids anfall har lugnat ner sig radikalt efter det "stora" anfallet. Det har nästan varit som om den falska kruppen raserat under en natt och sen är han bra. Hosta får han ju dock vid ansträngning men några mer upprepade jobbiga nätter har han aldrig haft, vilket jag är väldigt tacksam för! Jobbigt är det men med en erfarenhet är man lugnare nästa gång. Sen brukar det försvinna när de är 5-7 år (har jag för mig)

• helene306

Ok, tack för svar Jag får testa någon dag och ev köpa ny napp sen.

• helene306

Jamen då funkar det säkert med 2:an. Tycker hålet ser så puttigt ut bara Än har Alva bara fått vatten i den men hon fattar ju inte galoppen. Hon drar några tag och öppnar munnen och allt rinner ut. Söligt och blött
    Nu går det betydligt bättre med smakportionerna! I morse fick hon banangröt på 1 msk pulver. Hon gapade så det stod det härliga till. Nyss fick hon en klick majspuré, lika stort gap där. Tänk, det var jag som var tvungen att tajma lite bättre när hon är hungrig

• helene306
    Dalia skrev 2010-09-28 18:01:37 följande:
    Ni som har äldre barn!!!!

Jag behöver hjälp att välja vinterskor till Benjamin som är 2 år. Han är ute hela dagarna i nästan alla väder.
    Jag har köpt ordentliga skor till David. Första paret han hade (han kanske var 2 år då?) var ett par Viking. De var jag nöjd med så det har jag köpt. Förra året testade jag Superfit. Lika nöjd med dom. I år får han Viking igen sen Intersport hade erbjudande om Mcuinleyoverall+Viking skor för 1000:-

Annars tror jag Pax är helt ok, eller Kavat (jag gillar inte riktigt Kavat dock). Superfit är ungefär samma som Ecco.
  • helene306

Eowyn: Jag kommer inte ihåg storleken på skor när David var mindre. Skor till barn ska vara 1,5-2 cm större i foten just för att deras fötter växer så fort och de behöver rörelseutrymme i skon. Jag har köpt begagnade gummistövlar till David eftersom vi behöver 2 par (ett till förskolan och ett hemma) så då tycker jag det är onödigt att lägga 200:- /sko för något som används mer sällan. Alva kommer få ärva vissa skor efter David, typ gummistövel och kanske tofflor. (fast i ärlighetens namn kommer jag nog köpa nytt, lite mer tjejigt )

Annamamma: Håller han inet på att få tänder eller något då tro? Eller har separationsångest? Är det inet nu de börjar ty sig? (vilken koll jag har med David hade man stenkoll ...)

• helene306
    Armani skrev 2010-10-01 09:37:07 följande:
    Hur har det gått för er med smakisar å sånt? Vi har gett Noel och det har gått jättebra, var uppe i ca en halv 4-månaders burk plus lite fruktpuré efter men nu- tvärstopp Han totalratar det vi erbjuder, och smakar han så bara spottar han och fräser Har haft ett långt uppehåll nu och än fast snålvattnet riktigt rinner på han då vi andra äter så vill han fortfarande inte ha. Skulle ju gärna se att han åt tex gröt till kvällen då han har börjat vakna så himla ofta på nätterna, men det är ju svårt att äta åt dom
    Tja, lite si och så måte jag säga. Ibland äter hon jättebra men ibland åker allt ut. Jag har varit dålig att tajma henne att äta när hon är hungrig. Det är visst inte optimalt att erbjuda smakis en stund efter amning Ibland till morgonen kan hon äta gröt på 1 msk pulver, på dagen 1-2 smakisklickar (kansek 1 msk?) sen ammar jag. För det mesta glömmer jag ... Låt det vara ett tag om han ratar. Att tvinga hjälper inte. Lägg ner några dagar och testa sen igen i 1-2 dagar. Går det fortfarande inte så vänta en stund till och testa igen. Alternativt, ge honom eget att plocka med. Jag köpte majskrokar igår och de smaskar Alva i sig
  • helene306

smurfan: Jag har märkt på Ava att hon klöks mer om puréen är för tjock eller om gröten är för tjock. Att han kräks behöver inte betyda att han inet tycker om mat utan mer att han är ovan med konsistensen. Alva höll på så i början, rös och skakade men nu gapar hon. Fast jag måste tajma när hon är hungrig annars gapar hon inte alls.

RosaNapp och Armani: Man skriver när man har lust, det finns andra saker i livet också

hipphipp: Tog det lång tid innan tanden kikade upp?

Annamamma: Skönt att han sov i sin säng! Jag måste börja lägga tillbaka Alva igen, jag börjar bli trött och grinig av att amma/agera napp natten igenom. Från 1-2 tuttar hon eller söker bröstet konstant. Ålar jag mig bort så somnar hon gott men eftersom jag slocknar så ligger jag kvar och rätt vad det är vaknar jag till av att hon tuttar på mig, då har hon hittat bröstet själv. Nä, det blir nog tillbaka till spjälsängen redan ikväll. David sätter sig på tvären och jag är numera en Demon Skitjobbigt. 

• helene306
    hipphipphurra skrev 2010-10-03 17:19:35 följande:
    Usch ja det tog lång tid. Han har tuggat frenetiskt sedan han va 4 mån och man har anat tanden men det har inte kommit igenom förrän nu.. Det har varit jobbigt men inget man kunnat göra något åt. Nu ser man att där är fler på gång så jag får se hur lång tid de tar på sig.
    Alva gör precis så, tuggar och gnager och drar allt som kommer i mun mot tandköttet. Hon har börjat tugga mig ibland när hon ammar och knycklar ihop underläpp/mun ibland så hon ser inte klok ut. Än kan vi inet se något men jag vet inte, vi får inte gärna glo i munnen på henne.
  • helene306
    Armani skrev 2010-10-03 19:42:14 följande:
    Noel tuggar/biter på mig med då han ammar, gör helt galet ont ju! Och han gör det varenda gång dessutom Obestämd
    Och Alva har börjat med en annan grej: att nypa i gäddhänget på armarna. Gah, vad det gör ont!
Svar på tråden Aprilmammor 2010