• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-10 09:58:01 följande:

Wow såå kul att höra!! :) jag har transfer om 1,5v

Ni som blivit gravida, kände ni det på er? De 2v man ska vänta innan man vet helt säkert kommer bli 2 lååånga veckor:/ bävar lite för dem...

Ja det är definitivt lååånga två veckor! Jag hade en känsla av att det hade tagit sig, men några fysiska symtom hade jag inte (förutom ett hugg/stick i livmodern vid ett tillfälle). Vad spännande att det närmar sig!!
  • FBO85

Vi planerar att göra äggdonation i Riga och vi har valt AVA.

Hur har ni genomfört era tester?

Har ni gjort allt i Sverige eller på plats i Riga?

Nu efterfrågar de ett "sperm test with morphology"

Har ni andra gjort det? Vart ska man vända sig?

Remiss i Sverige?

-Tacksam för hjälp.

• Provence1

Hej! Va roligt!

Vi gjorde alla tester i Sverige på fertilitetskliniken då vi genomgick test för ivf som vi sedan använde för ÄD sedan fick vi remiss från gynekolog till vc för att göra blodgruppstest o min man testade sig för hiv o hepatit.

AVA kan ge dig förslag på gynekologer du kan vända dig till.

Lycka till!!

FBO85 skrev 2017-08-10 17:04:56 följande:

Remiss i Sverige?

-Tacksam för hjälp.

• UndrandeSökare
    FBO85 skrev 2017-08-10 17:04:56 följande:

Remiss i Sverige?

-Tacksam för hjälp.

Hej ! Välkommen till tråden !
    Vi blev också tillsagda att fixa att spermatest med morfologi.
    Det är jätteviktigt att det just är med morfologi.
    Vi lyckades till slut göra det privat för dyra pengar i Sverige.
    Allt såg helt normalt ut utom just morfologin.

Men eftersom svaret på morfologin blev lite under normalt så krävde
    AvaRiga att vi gjorde Sperm dna fragmentation test,
    och det görs inte i Sverige så vi fick åka till AvaRiga för att göra det,
    och passade då samtidigt att göra vul och få nedregleringssprutan
    satt samma dag¨ samt köpte mediciner av dem.

Så om ni har svårt att fixa morfologispermatest i Sverige så kan ett alternativ
    vara att resa direkt till AvaRiga och göra alla prover där på plats inkl morfologiprovet eller gå direkt på dna fragmentationstestet.
    För oss visade dna fragmentationstestet för dåligt resultat så det blev spermadonation plus äggdonation dvs dubbeldonation för oss.
  • bryoniaa
    Maran73 skrev 2017-08-08 18:08:56 följande:

Ha ha, klart man frågar, vore bättre om de var lite mer exakta när de svarar, typ "inte längre än X antal veckor får gå mellan start Progynon/nedregleringssprutan/ngt annat, och återföring". Då skulle de nog få färre ängsliga mejl tippar jag på...

Jo då, plus på första ÄD-försöket, i vecka 20 nu. Halvvägs!!! Unga pigga ägg var tricket.

• bryoniaa

Maran73: äh, paddan krånglar. Grattis till plus!! Så längre tids progynon är kanske inte så dåligt iaf

• Maran73
    bryoniaa skrev 2017-08-13 21:28:15 följande:

Maran73: äh, paddan krånglar. Grattis till plus!! Så längre tids progynon är kanske inte så dåligt iaf

Tack o bock! Snart är du där också!
  • bryoniaa

Är så ledsen och orolig...fick mail idag från AVA Riga att av 8 ägg vid plock (visst var de få?!) så finns det endast 4 embryon kvar dag 3. Vi ville göra återföring dag 5 men undrar om det finns kvar nåt att återföra...? Och som vanligt så försöker Veronika bara verka positiv och släta över allt men jag läser ju hur ni andra haft många fler embryon dag 5. Läste MammaDAs inlägg då tidigare och tänkte att hon bara måste ha haft dålig tur med donator men nu verkar jag också få samma kassa utdelning. Borde inte kliniken ta mera ansvar? Om de inte har nåt att återföra dag 5 (vilket de så klart har, de kommer att återföra fast en jättedålig blastis) så får man som patient betala nästan 2000 eur. Visst läste jag avtalet då men trodde aldrig att utdelningen skulle vara så här kass dag 3. Vår donator är 28 år.

• bryoniaa

Maran73; tack, nu behöver jag många tummar...är så besviken på AVA just nu att det inte går att beskriva i ord.

• Maran73
    bryoniaa skrev 2017-08-14 20:11:04 följande:

Maran73; tack, nu behöver jag många tummar...är så besviken på AVA just nu att det inte går att beskriva i ord.

Vad tråkigt att det inte blev fler, visst blir det ju så att man väntar sig mååånga fina embryon med en ung donator! Vi hade totalt 11 ägg så inte så många fler ändå. Men, det finns tyvärr inga garantier oavsett ålder på äggen, den där jäkla oturen kan ju alltid sätta käppar i hjulet som du skriver! Och såväl ägg som spermier kan ju SE jättefina ut men ha ngt fel på insidan ändå. Menar inte att det är fel på vare sig ägg el simmare, bara att det kan ha smugit med några "måndagsexemplar" just denna gång. Så väldigt känslig process så egentligen inte konstigt att det blir lite fel ibland! Det finns kliniker som har fler garantier som jag förstår det, som ett minimiantal embryon dag 3/5 annars pengarna tillbaka. Men då är det ju ganska mkt dyrare till att börja med... Iaf, jättesvårt men försök att hålla hoppet uppe någon dag eller två, alla dessa 4 kan ju vara toppenexemplar, och då är det ju ett helt OK resultat i slutändan! <3