• Fr1dlyst

2-åring på begravning?

Min sambos farfar har gått bort och vi ska på begravning.
    Hur vi ska göra med vår sjövilda tvååring kommer vi inte riktigt överens om. Jag tycker han ska vara hemma, och komma på fikan efteråt. Han kan inte sitta still, och folk kommer vara ledsna och gråta. Han förstår ju inte vad döden är.
    Sambon tycker han ska vara med, men jag är som sagt tveksam.

Vad tycker ni?

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Svar på tråden 2-åring på begravning?
  • parvati

Jag skulle nog inte ta med min 2-åring som du skriver han förstår inte och kan inte heller sitta still. om jag nu ändå skulle känna mig tveksam skulle jag fråga närmaste sörjande sambons farmor eller farfars barn dvs din svärfar med syskon. Jag skulle inte vilja att någon tog illa upp.

• sataya

jag ska på begravning om 2v.. min pappas mormor (men uppvuxen med henne som sin mamma) och jag kommer att ha med min 2åring anledningen till detta är att begravningen är 43mil från mig, min man jobbar och jag ska vara borta en vecka... min pappa har inga problem med detta och jag kommer att försöka få min dotter att somna i vagnen under ceremonin men går det inte så går det inte...
    men hade jag bott i samma stad hade jag nog fixat barnvakt...

• Faile

Min makes farmor gick bort förra året och vi valde att inte ha med 2-åringen.

• Lilli by the Sea

Men gör det så mkt att ett barn inte sitter still? Personen ifråga som gått bort hade nog velat att barnet skulle komma!

• mariina25

hade den diskussionen oxå med min sambo när min farfar och hans farfar gick bort. Vår son är oxå 2 år och till sist så höll min sambo med mig att han inte skulle med, inte ens efteråt . Varför ska man dra med han där det bara är folk som gråter..

• mamsett

Min son var 2,5 år när min pappa begravdes, det gick jätte bra.
    Barn i den åldern förstår mer än vi tror o de tar det väldigt naturligt. De råd man ger är att barn ej far illa av att vara med tvärtom, det är viktigt för dem att få ta avsked.
    Min son pratar fortfarande om det o har bara tagit det positivt. Jag förkalar innna vad som skulle hända o att folk kommer att vara ledsna.
    Förberedelsen är viktig tror jag.
    Det var många barn m på vår begravning o har erfarenhet av det sen tidigare, har aldrig upplevt det som negativt, blir ofta en lättare stämning.

• parvati
    Lilli by the Sea skrev 2010-05-16 16:12:03 följande:
    Men gör det så mkt att ett barn inte sitter still? Personen ifråga som gått bort hade nog velat att barnet skulle komma!
    Ja för många är det viktigt att begravningen är värdig och att man kan sörja och höra prästens ord och psalmerna. Framförallt ska de närmast anhöriga tillfrågas något annat är respektlöst är det ok kan man ju sitta längst bak med barnet och blir han rörlig och högljudd så kan man gå ut. Jag var på en vigsel där 2 barn pratade och lekte man hörde ingentig av själva vigselakten och sången, akustiken i en kyrka är ju speciell.
  • SaramedM

Kände barnet personen som är död? då ska han medtycker jag

M som är 5 hade jag utan tvekan tagit med

• Faile

Anledningen till att vi inte tog med vår son var inte pga att det handlar om döden och sorg. Däremot av respekt för de övriga sörjande.

Han var mitt inne i värsta trotset och att då ha en vrålande rabiat 2-åring som ligger på golvet och sparkar och skriker, kunde de sörjande få klara sig utan tyckte vi.
    Hade det inte varit för det hade han gärna fått vara med.

• Noiis

Jag hade inte med mig Noa på min farmors begravning. Jag ville kunna sörja och ta farväl av min farmor utan att behöva ha ett barn att passa upp på!
    Låter kanske illa men jag ångrar absolut inte de beslutet! ingen hade små barn med sig av den anledningen.

Svar på tråden 2-åring på begravning?