Jag har haft med små barn på bagravningar. En 2-åring som var med på sin farfars begravning och en nästan 4-åring + 6 månaders på deras bonusmormors begravning. Enligt min åsikt så är det helt beroende på de/den närmast sörjandes önskemål. I båda dessa fall var det deras farmor respektive morfars uttryckliga önskan att de skulle vara med och de var till mycket glädje och tröst för dem. Visst är det svettigt att sitta med på gudstjänster men jag hade med underhållnig och sprang ut så fort det blev lite väl ljudligt. Under fika, middag senare så var de en självklar tillgång och barnkära människor i dröser drogs till dem. De lyste upp.
Jag deltog även i en kollegas begravning och gick på en kompis mammas begravning. Båda dessa gånger utan att ta med mina barn. Det kändes inte lämpligt. (Jag tillbringade dock mycket tid med att leka med en glad 2 1/2-åring, min kompis systerson, så att hans mamma kunde vara lite mer närvarande under begravningen.)
Kom väl förberedd med barn som har vilat och ätit och sprungit av sig det värsta. Ha med tysta leksaker (böcker, trolldeg, klistermärken, gosedjur - gärna något som är helt nytt) och ha en plan för att ta er ut snabbt och tyst.
Med så här små barn så förstår de inte mycket av vad som händer, men de känner givetvis av att någonting är pågång. Stämningen och känslorna.