• Fr1dlyst

2-åring på begravning?

Min sambos farfar har gått bort och vi ska på begravning.
    Hur vi ska göra med vår sjövilda tvååring kommer vi inte riktigt överens om. Jag tycker han ska vara hemma, och komma på fikan efteråt. Han kan inte sitta still, och folk kommer vara ledsna och gråta. Han förstår ju inte vad döden är.
    Sambon tycker han ska vara med, men jag är som sagt tveksam.

Vad tycker ni?

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Svar på tråden 2-åring på begravning?
  • SaramedM
    parvati skrev 2010-05-16 21:54:18 följande:
    Jag har inte sagt att det är negativt för 2-åringar att gå på begravning, om nu inte föräldrarna får väldigt starka reaktioner det kan ju upplevas skrämmande av ett litet barn. Det jag menade var att 2-åringar inte kommer må psykiskt dåligt eller gå miste om något om de inte går på en begravning som de inte ens kommer minnas eller knappt kommer att minnas.
    jag tror att en 2 åring ligger i gränslandet
    För en 3 åring som förlorat tex en älskad farmor tror jag det kan vara väldigt negativt att inte få delta
  • parvati
    SaramedM skrev 2010-05-16 21:58:20 följande:
    jag tror att en 2 åring ligger i gränslandet För en 3 åring som förlorat tex en älskad farmor tror jag det kan vara väldigt negativt att inte få delta
    Ja jag tror att det händer väldigt mycket mellan 2 0ch 3. Min son är snart 2 och han saknar sina mor och farföräldrar men han har ingen tanke på riktigt var de ä r när de inte är med han, har inget ordentligt språk, han skulle inte förstå cermonin.
  • Themis

Hertha: Det är nu min åsikt att små barn som inte förstår sammanhanget de är i ofta stör. Tro mig, jag har sjungit på tillräckligt många gudstjänster och konserter för att veta det.

Vi brukade tala om "det obligatoriska skrikande barnet med socialt efterblivna föräldrar" eftersom folk och fä tydligen inte ens begriper att man bör gå ut och försöka lugna sitt barn om det gallskriker mitt i en stämningskonsert för flera hundra betalande personer.

Mamsis: Du kan tycka att jag har fel, men du har inte monopol på sanningen och jag tror att man bör respektera de närmast sörjandes vilja när det gäller barn på begravning. Det är inte särskilt roligt när det springer runt barn utan hyfs och skrattar när andra sörjer. Begravningar liksom bröllop går sällan i repris.

• Hertha
    Themis skrev 2010-05-16 22:32:07 följande:
    Hertha: Det är nu min åsikt att små barn som inte förstår sammanhanget de är i ofta stör. Tro mig, jag har sjungit på tillräckligt många gudstjänster och konserter för att veta det.Vi brukade tala om "det obligatoriska skrikande barnet med socialt efterblivna föräldrar" eftersom folk och fä tydligen inte ens begriper att man bör gå ut och försöka lugna sitt barn om det gallskriker mitt i en stämningskonsert för flera hundra betalande personer.Mamsis: Du kan tycka att jag har fel, men du har inte monopol på sanningen och jag tror att man bör respektera de närmast sörjandes vilja när det gäller barn på begravning. Det är inte särskilt roligt när det springer runt barn utan hyfs och skrattar när andra sörjer. Begravningar liksom bröllop går sällan i repris.
    Själv är jag ateist och går bara i kyrkan när jag är nödd och tvungen. Givetvis har jag och de i min omgivning tillräckligt med folkvett för att ta med barnen där de är välkomna och går ut när de stör.

Hittills har jag varit på 2 begravningar med den äldsta, vi var bland de närmast sörjande och de närmst sörjande ville ha med honom så då blev det så.
  • Primrose

Min son var precis ett år fyllda när min mammas begravningsceremoni ägde rum. Först tänkte jag spontant att han skulle vara med, men när jag tänkte efter förstod jag att det bästa var att han inte var det. Vi var ett litet sällskap på c:a tolv personer, som satt nära kistan, uppe vid altaret. Så det hade varit svårt att gå ut med lillen om han hade börjat störa. Samt att jag, naturligtvis, var så ledsen att jag skulle haft svårt att behöva bry mig om honom i den stunden, då jag sa farväl till min mamma. Jag tycker också att man, även om man själv inte är helt närstående, måste visa respekt för de närmast anhörigas sorg under begravningen.

Däremot var vår pojke med vid minnesstunden efteråt och det var jättetrevligt och lättade upp stämningen litet.

• Primrose

Jag kan också påpeka att vår pojke var med i flera timmar vid mammas dödsbädd (han sov i vagnen emellanåt).

Det var också jag som höll i alla arrangemang runt begravningen och som ordnade med minnesstunden, förtäring etc.

• Faile
    första pyret skrev 2010-05-16 22:25:42 följande:
    blir det jobbigt är det ju bara att gå ut o leka eller nåt
    Fast de vuxna är ju inte på begravning för att leka....
  • mandelblomma

för vems skull ska han med?
    OM barnet har haft en nära relation med personen som dött är det inget konstigt att han får vara med och säga hejd då...inget farligt elelr skadligt för honom.
    Men om han inte direkt umgåtts eller känner personen i fråga finns det liksom ingen vits eller syfta att vara med kan jag tycka.

Svar på tråden 2-åring på begravning?