Themis skrev 2010-05-16 18:09:44 följande:
Jag hade blivit nästan upprörd om någon hade med en tvååring på begravning, de förstår i princip inget av det som händer och de kommer med 99% sannolikhet att störa. Okej om man är helt desperat och har fler större barn som ska med och ingen barnvakt, men inte annars.Jag tycker nog det är bättre att man tar tvååringen till graven lite längre fram i så fall när man har berättat om döden och vad som händer, och visar var de döda vilar nånstans.
Du har helt fel, barnen får mycket ut av det, tycker det e upprörande att man inte tar med dem. Barn även små får en annan förståelse att den som är död är död, en grav säger inget. Men man måste som sagt förbereda dem.
Jag ser hur det påverkade min son som fick vara med på morfars begravning o min brorsdotter som inte fick vara med, de var nästan lika gamla. Min son förstod fortare o har en upplevelse som sätter ord för det.
Nu var min son med genom hela min pappas resa o var m när han somnade in, o har inte tagit skada tvärtom, pratar fortfarande om sina minnen o som en positiv sak, o det är 2,5 år sen o han var 2,5 år när det hände.
Ett tips om ni nu tar m ert barn på begravning är att ta m godis, nån små böcker odyligt om de blir rastlösa