• Fr1dlyst

2-åring på begravning?

Min sambos farfar har gått bort och vi ska på begravning.
    Hur vi ska göra med vår sjövilda tvååring kommer vi inte riktigt överens om. Jag tycker han ska vara hemma, och komma på fikan efteråt. Han kan inte sitta still, och folk kommer vara ledsna och gråta. Han förstår ju inte vad döden är.
    Sambon tycker han ska vara med, men jag är som sagt tveksam.

Vad tycker ni?

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Svar på tråden 2-åring på begravning?
  • SaramedM

Jag har varit på en enormt svår begravning, en ung människa som dött mycket hastigt Det var mycket barn med( kusiner främst) och många vuxna som grät förtvilat Men ingen hade ens tänkt tanken att lämna barnen hemma, de sörjde ju också

• Sarah84
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:12:32 följande:
    Jag har varit på en enormt svår begravning, en ung människa som dött mycket hastigt Det var mycket barn med( kusiner främst) och många vuxna som grät förtvilat Men ingen hade ens tänkt tanken att lämna barnen hemma, de sörjde ju också
    Fast en 2åring sörjer knappast. De kommer inte ens minnas att de träffat den personen. & har absolut ingen aning om vad döden innebär..
    Så kan man få barnvakt ser jag verkligen ingen anledning att ta med så små barn.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • SaramedM
    Sarah84 skrev 2010-05-16 18:15:11 följande:
    Fast en 2åring sörjer knappast. De kommer inte ens minnas att de träffat den personen. & har absolut ingen aning om vad döden innebär..Så kan man få barnvakt ser jag verkligen ingen anledning att ta med så små barn.
    klar de gör om de känner personen!

Menar du allvar med att en 2 åring som förlorar en nära anhörig inte sörjer?
  • parvati
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:12:32 följande:
    Barn är man enligt barnkonventionen mellan 0-18 år det händer väldigt mycket mellan 0-18. Jag tror inte att det finns barn som dramtiskt hoppar över utvecklingssprången så dramatiskt att de redan vid 2 års ålder förstår vad en begravning är.
  • Hertha
    Themis skrev 2010-05-16 18:09:44 följande:
    Jag hade blivit nästan upprörd om någon hade med en tvååring på begravning, de förstår i princip inget av det som händer och de kommer med 99% sannolikhet att störa. Okej om man är helt desperat och har fler större barn som ska med och ingen barnvakt, men inte annars.Jag tycker nog det är bättre att man tar tvååringen till graven lite längre fram i så fall när man har berättat om döden och vad som händer, och visar var de döda vilar nånstans.
    Men varför bli upprörd? Så länge de inte stör dig så är det väl inga problem?
  • SaramedM
    parvati skrev 2010-05-16 18:17:07 följande:
    Barn är man enligt barnkonventionen mellan 0-18 år det händer väldigt mycket mellan 0-18. Jag tror inte att det finns barn som dramtiskt hoppar över utvecklingssprången så dramatiskt att de redan vid 2 års ålder förstår vad en begravning är.
    det är klart att de yngre barn som var med inte förstod allt! Jösses, jag är 30 och har jag svårt att förstå döden
    Men det är ändå en viktig rit att vara med om

Fråga vilken barnpsykolg som helst, inte många kommer att säga att barn ska stanna hemma från begravningar
  • mamsett
    Themis skrev 2010-05-16 18:09:44 följande:
    Jag hade blivit nästan upprörd om någon hade med en tvååring på begravning, de förstår i princip inget av det som händer och de kommer med 99% sannolikhet att störa. Okej om man är helt desperat och har fler större barn som ska med och ingen barnvakt, men inte annars.Jag tycker nog det är bättre att man tar tvååringen till graven lite längre fram i så fall när man har berättat om döden och vad som händer, och visar var de döda vilar nånstans.
    Du har helt fel, barnen får mycket ut av det, tycker det e upprörande att man inte tar med dem. Barn även små får en annan förståelse att den som är död är död, en grav säger inget. Men man måste som sagt förbereda dem.
    Jag ser hur det påverkade min son som fick vara med på morfars begravning o min brorsdotter som inte fick vara med, de var nästan lika gamla. Min son förstod fortare o har en upplevelse som sätter ord för det.
    Nu var min son med genom hela min pappas resa o var m när han somnade in, o har inte tagit skada tvärtom, pratar fortfarande om sina minnen o som en positiv sak, o det är 2,5 år sen o han var 2,5 år när det hände.

Ett tips om ni nu tar m ert barn på begravning är att ta m godis, nån små böcker odyligt om de blir rastlösa
  • Kyanita
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:08:56 följande:
    vad är så farligt med att se vuxna ledsna?
    Nädå men det kan ju vara lite förvirrande sen så hade vi föräldrar inte haft en chans att sörja för vi hade fått jaga lilleman precis hela tiden. Däremot hade jag nog tagit med honom efteråt på kaffet. Hade det varit min store grabb när han var 2 år så hade jag tagit med däremot. Så jag tycker att man ska väga in flera faktorer i det. Farväl kan vi säga vid graven efteråt.
  • parvati

På vilket sätt ska en 2-åring fatta att farfar har dött och att kistan man ser är en farfar ligger i? Visst man kan ha öppen kista och gå fram och ta ett sista farväl men det lär knappast en 2-åring ändå förstå. Inte kommer man minnas begravningen helelr. Det är inte nödvändigt att en 2-åring ska med på en begravning pga 2-åringes psykologiska behov.

• Teskedsmamman

Vi hade två dödsfall när sonen var 7 mån och sedan vid 1½ år, han var med på båda begravningarna och hade skitkul Massor med människor som gav honom uppmärksamhet och under tiden i kyrkan så mutades han med fingermarie så han hade fullt upp....

3 killar & pojke v28 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
Svar på tråden 2-åring på begravning?