• Fr1dlyst

2-åring på begravning?

Min sambos farfar har gått bort och vi ska på begravning.
    Hur vi ska göra med vår sjövilda tvååring kommer vi inte riktigt överens om. Jag tycker han ska vara hemma, och komma på fikan efteråt. Han kan inte sitta still, och folk kommer vara ledsna och gråta. Han förstår ju inte vad döden är.
    Sambon tycker han ska vara med, men jag är som sagt tveksam.

Vad tycker ni?

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Svar på tråden 2-åring på begravning?
  • LabLover

Min farbror dog när äldsta dottern var 2,5 år och hon var med på begravningen. Mina farföräldrar fick avgöra och de tyckte det var OK. Vi var bara ett 10-tal på begravningen och dottern deltog också genom att gå fram och lägga en blomma på kistan. Det var ganska fint för hon sa högt och tydligt "hej då" vid kistan. Jag hade förklarat att det var det vi skulle göra när vi kom fram och hon var så där spontan som bara barn kan vara och det var ganska skönt för mina farföräldrar att vi var där. De ville gärna bli påminda om att livet går vidare och jag var dessutom gravid.

Jag kan inte tänka mig särskilt många omständigheter där jag inte tycker att barn kan få vara med på en begravning faktiskt. OM det är OK med de närmst sörjande.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • SaramedM

men barnet kan faktiskt höra till de närmast sörjande också

• parvati
    SaramedM skrev 2010-05-16 17:30:40 följande:
    men barnet kan faktiskt höra till de närmast sörjande också
    Men vi kan ju utgå från att det inte är barn som arrangerar begravningen. Maka\Make till den avlidna och dennes barn är närmast sörjande och antagligen de vuxna som arrangerar begravningen.
  • SaramedM
    parvati skrev 2010-05-16 18:00:53 följande:
    Men vi kan ju utgå från att det inte är barn som arrangerar begravningen. Maka\Make till den avlidna och dennes barn är närmast sörjande och antagligen de vuxna som arrangerar begravningen.
    Jag kan bara se till min familj, den dagen mina morföräldrar dör så kommer M att höra till de närmast sörjande
    Nu är barnet i TS bara 2 år men barn har också ett behov att säga hej då och delta
  • Kyanita

Jag hade inte tagit med min 2- åring som också är väldigt aktiv. Dels så vill man kanske sörja i lite lugn och ro (jag i alla fall) och dels så tror jag inte det hade gett honom något mer än möjligen förvirring över att folk är ledsna. Är du osäker så hör med de närmast anhöriga vad de tycker och vad de vill.

• Sarah84

Vi hade med vår dotter då hon va 1½ på min mans mormors begravning. men hon sov hela tiden. Jag gick några varv utanför kyrkan tills hon somna, sen gick ja in lite senare.
    Detta hade vi inte gjort om vi varit på hemmaplan. Mina svärföräldrar bor 20mil ifrån oss & alla vi kände där var ju med på begravningen.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Hertha

När min mans mormor dött hade vi med vår då 2 år gamla son. Var också lite nervös för hur det skulle bli men vi kom fram till att det var värt ett försök. Hade han börjat göra ljud så hade jag självklart rest mig och gått därifrån.

Det här var en liten begravning, max 15 gäster, dvs minsta lilla ljud hade hörts. Han var knäpp tyst hela tiden och det var först mot slutet när alla sjöng en sång han kände igen som han började röra på sig. Det var som om han kände på sig att det var tyst och allvar som gällde.

Precis som när min morfar dog (då var han också med som 2 månaders bebis) så verkade som om många av de äldre tycker om att det är med barn, det liksom visar att livet går vidare och att det helt enkelt handlar om livets gång.

• SaramedM
    Kyanita skrev 2010-05-16 18:05:27 följande:
    Jag hade inte tagit med min 2- åring som också är väldigt aktiv. Dels så vill man kanske sörja i lite lugn och ro (jag i alla fall) och dels så tror jag inte det hade gett honom något mer än möjligen förvirring över att folk är ledsna. Är du osäker så hör med de närmast anhöriga vad de tycker och vad de vill.
    vad är så farligt med att se vuxna ledsna?
  • parvati
    SaramedM skrev 2010-05-16 18:04:19 följande:
    Jag kan bara se till min familj, den dagen mina morföräldrar dör så kommer M att höra till de närmast sörjande Nu är barnet i TS bara 2 år men barn har också ett behov att säga hej då och delta
    Ja men man kan säga farväl på olika sätt. En 1-2 åring förstår knappast vad en begravning är och något så abstrakt som att farfar gått bort. Ja en 2-åring hör till familjen men det är väl ändå inte en 2-åring som bokar kyrka, ordnar begravningsannons, bestämmer psalmer och beställer gravsten. Jag tycker att man kan höra med de närmaste för att ingen ska ta illa vid sig.
  • Themis

Jag hade blivit nästan upprörd om någon hade med en tvååring på begravning, de förstår i princip inget av det som händer och de kommer med 99% sannolikhet att störa.

Okej om man är helt desperat och har fler större barn som ska med och ingen barnvakt, men inte annars.

Jag tycker nog det är bättre att man tar tvååringen till graven lite längre fram i så fall när man har berättat om döden och vad som händer, och visar var de döda vilar nånstans.

Svar på tråden 2-åring på begravning?