• Anonym (ont)

Någon som haft inflamerade fickor i tarmarna?

Har haft förjävlig kramp/magknip längst ner i magen o till vänster sen igår kväll och var till vc idag. Min sänka va lite hög så fick antibiotika och läkaren misstänker inflamation i tarmfickor. Det är helt olidligt det här....någon annan som haft samma? Jag har bara ätit flytande idag och är helt slut i kroppen. Vad gjorde ni åt det?

• Svar på tråden Någon som haft inflamerade fickor i tarmarna?
  • Anonym (ont)

Anonym: Kan vara. Ålderssjukdom? Jo tack, jag är 27. Visst är det vanligare ju äldre man blir men herregud....men läkarna på VC verkar inte va mycket att hurra för överlag har jag insett.
    Ja det sitter oftast ner till vänster på ett visst ställe tydligen....om du får så ofta tycker jag du ska kräva utredning. Det är en jävulsk värk ibland.

• Anonym (jag med)

Vad bra att du har blivit kollad riktigt men beklagligt att du råkat ut för en klåpare till läkare!
    Nu ska du se att du kommer o må bra sen stackars dig.
    När jag åkte in akut första gången så gjorde dom skiktröngen på en gång fick dricka nå först o sen kolla dom underredet så att inte äggstocken hade vridit sig + att jag fick lov o göra en kolloskopi. De dom såg på mig var att jag hade fickor många men ingen som var inflamerad men jag åkte in i så pass tidigt skede.
    Nu när du fått det bekräftat o vet hur de känns så tänk på om du kännar av det så håll dig till flytande i en till 2 dar så släpper det o du klarar dig från antibiotika.

Lycka till nu o kram!

• Anonym (2 bröder)

2 av mina bröder har har haft det, tillslut blev det så inflammerat så att det blev hål på tarmarna.. Den ena fick stomi i 6 månader så att tarmen skulle få tid och läka, den andra ska operera bort en biot av sin tarm snarast ( för att slippa stomi)

• Anonym (jag med)
    Anonym (2 bröder) skrev 2010-06-09 15:13:28 följande:
    2 av mina bröder har har haft det, tillslut blev det så inflammerat så att det blev hål på tarmarna.. Den ena fick stomi i 6 månader så att tarmen skulle få tid och läka, den andra ska operera bort en biot av sin tarm snarast ( för att slippa stomi)
    Detb är ju tyvärr det som kan hända om man inte tar signalerna på allvar.
    När jag fick det första gången så var det på vänster sida långt ner, men dom senaste gångerna så har det varit precis där uder revbenet på vänstersida har haft det ca6-7 gånger sedan 04.
    Och jag har varit livrädd varje gång om läkarna ska föreslå operation. Dom har sagt att en del får det bara en gång i sitt liv o en del har väldigt återkommande.
  • Anonym (ont)

Anonym (jag med) : Vad skönt att de tog dig på allvar på en gång, det är ju så man önskar sig bli behandlad. Jag far runt 5 timmar sammanlagt i lördags natt på olika undersökningar även gyn men det såg bra ut.  Ska göra en koloskopi eller tjocktarmsröntgen om några veckor för de vill kolla på tarmen. Jepp nu vet jag hur jag ska bära mig åt, men tydligen har jag gått med denna inflammationen iallafall två veckor innan jag fick rätt hjälp och crp låg hela tiden mellan 25-30 så den blev liksom aldrig värre och det är skönt. Har läst att punktering av tarmen oftast sker första gången man insjuknar. Det känns inte riktigt kul att det kallas ålderssjukdom när man fått det redan som ung. Hur gammal är du? Om jag får fråga..du behöver inte svara

Anonym (2 bröder): Ajdå, jag var livrädd att tarmen skulle spricka men läkarna sa det var jätteovanligt och då skan man va riktigt dålig. Stackars dina bröder, men skönt att det finns hjälp.

• Veronica83

Ni som har ont av divertiklar, ett tips, undvik apelsin, svamp, sparris och allt annat som är trådigt. Detta nystar ofta ihop sig till små små bollar som lätt kan fastna i fickorna och orsaka en ny inflammation.
    Visst brukar man säga att divertikulit ät en ålders sjukdom, men det förekommer även bland yngre.
    Anonym (Har jag detta): Jag tycker du ska söka för det om du får ont igen. Kräv att få en ordentlig utredning, både av tarm och av äggstockar.

• Anonym (ont)

Veronica83: Tack för tipsen. Jag frågade läkaren innan jag åkte hem om jag skulle tänka på något särskillt. Det enda han sa var att försöka hålla sig från att bli hård i magen och tugga maten ordenligt. Har du också tarmfickor? Känns somsagt inte roligt att få det i så ung ålder men jag får väll skylla mig själv, slarvat mycket med maten så är väll inte förvånad egentligen. Hoppas jag slipper operera mig.

• Veronica83

Ts: Nä jag har inte tarmfickor själv, men jag kan tänka mig att det gör otroligt ont. Jag har jobbat på en kirurgavdelning och haft många patienter med just divertikulit.
    Får du bara rätt behandling nu och det inte gått förlångt i inflammationsprocessen så ska du inte behöva operera dig. Några dagar med intravenös antibiotika borde göra susen :) Lycka till nu!!

• Anonym (ont)

Veronica83: Ok så det finns även yngre som får det även om det är vanligare bland äldre? Jag känner mig ovanlig
    Nej nu vet jag vad det är nästa gång jag får ont och kan ta mig till vc. Vet ju vilken antibiotika som biter nu också så det är ju enkelt för läkaren att skriva ut...men somsagt det verkar inte som min inflammation var jätteaggressiv om mitt crp aldrig låg på mer än 30 och ingen feber. Men jag vill ju inte få punkterad tarm och dö   Har ändå 50 min väg till sjukhuset om det händer något...jag är hypokondriker in i benmärgen vilket inte gör det enklare.

• Anonym (jag med)
    Anonym (ont) skrev 2010-06-09 15:22:17 följande:
    Anonym (jag med) : Vad skönt att de tog dig på allvar på en gång, det är ju så man önskar sig bli behandlad. Jag far runt 5 timmar sammanlagt i lördags natt på olika undersökningar även gyn men det såg bra ut.  Ska göra en koloskopi eller tjocktarmsröntgen om några veckor för de vill kolla på tarmen. Jepp nu vet jag hur jag ska bära mig åt, men tydligen har jag gått med denna inflammationen iallafall två veckor innan jag fick rätt hjälp och crp låg hela tiden mellan 25-30 så den blev liksom aldrig värre och det är skönt. Har läst att punktering av tarmen oftast sker första gången man insjuknar. Det känns inte riktigt kul att det kallas ålderssjukdom när man fått det redan som ung. Hur gammal är du? Om jag får fråga..du behöver inte svara

Anonym (2 bröder): Ajdå, jag var livrädd att tarmen skulle spricka men läkarna sa det var jätteovanligt och då skan man va riktigt dålig. Stackars dina bröder, men skönt att det finns hjälp.
    Första gången då ringde jag o frågade rådgivningen om vad det kunde vara dom sa åt mig o åkas in för feber o ont i magen är inget o leka med. Om jag inte minns fel så ringde jag samma dag jag fick feber tack olov.
    Det var nån läkare som sa till mig att fickor på tarmen var en långt framskriden irreterad tarm jag vet att min tarm är känslig mot laktos.

Klart att jag svarar hu gammal jag är hihbi jag blir 43 i höst så jag var 36 första gångfen!
Svar på tråden Någon som haft inflamerade fickor i tarmarna?