• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • allakantralla

Jag tror inte du behöver vara orolig, men slår ändå ett slag för hur stor inverkan magläget kan ha. Ha henne på mage i all möjliga sammanhang, och öva ålning därifrån. Inte för att stressa fram ett krypande, utan för att det är bra för henne att vara fysiskt aktiv.

Jag har en hel drös med maglägestips om du vill ha. Och kan fö säga att min son tog sina första steg i januari, men har inte ärt sig gå förrän nu. Det kan verkligen ta tid. 

• Ennyone
    allakantralla skrev 2010-06-08 15:58:59 följande:
    Jag tror inte du behöver vara orolig, men slår ändå ett slag för hur stor inverkan magläget kan ha. Ha henne på mage i all möjliga sammanhang, och öva ålning därifrån. Inte för att stressa fram ett krypande, utan för att det är bra för henne att vara fysiskt aktiv.

Jag har en hel drös med maglägestips om du vill ha. Och kan fö säga att min son tog sina första steg i januari, men har inte ärt sig gå förrän nu. Det kan verkligen ta tid. 
    Ja alla tips mottages gärna :)
    Ska försöka ha henne på mage så ofta jag kan/hon vill.
  • Candra

Haha, förlåt, men jag önskar nästan att min dotter aldrig skulle ha lärt vända sig, för det var ett helvete att vända henne tillbaka hela tiden innan hon lärt sig att vända sig från mage till rygg också.
    Det är ingen fara ska ni se En i min släkts barn varken satt eller kröp, en dag reste han sig plötsligt och traskade iväg.. Där kan man tala om överraskning Då var han typ 13 månader har jag för mig.

• Ennyone
    Candra skrev 2010-06-08 19:57:04 följande:
    Haha, förlåt, men jag önskar nästan att min dotter aldrig skulle ha lärt vända sig, för det var ett helvete att vända henne tillbaka hela tiden innan hon lärt sig att vända sig från mage till rygg också.
    Det är ingen fara ska ni se En i min släkts barn varken satt eller kröp, en dag reste han sig plötsligt och traskade iväg.. Där kan man tala om överraskning Då var han typ 13 månader har jag för mig.
    Haha jaså? Häftigt ...
    Ja, jag oroar mig säkerligen i onödan ..
    Att man aldrig kan låta bli att jämföra :/
  • Candra
    Ennyone skrev 2010-06-08 19:59:25 följande:
    Haha jaså? Häftigt ...
    Ja, jag oroar mig säkerligen i onödan ..
    Att man aldrig kan låta bli att jämföra :/
    Jämför gör man alltid Det är väl inte det bästa, men det är svårt att låta bli.
  • Brago

Ha ha ha det kunde varit min dotter du skriver om.
    Hon vände sig första gången när hon var tre månader andra gången när hon var ETT år! Hon började rumphasa när hon va elva månader och gick vid femton-sexton månader. Nu är hon två å är som vilken tvååring som helst.
    När hon va ett så kunde jag lägga ner henne på golvet för att jag kanske behövde hjälpa storebror el liknadnde så jag visste vart hon var. Hur praktiskt som helst;).
    Så jag tror inte att det är någe fel på ditt barn. Njut ist;)

Zeth å Lillys mamma
  • Lisa med barn

Jag tycker att det låter som om din tjej är normalt utvecklad om hon kan sitta. Antar att det bara handlar om att hon är ointresserad. Hon kanske är tidig med andra färdigheter? En del barn kryper inte alls utan går tidigt i stället. Oroa dig inte. Mina tvillingar är lika gamla som din tjej. De utvecklar olika färdigheter trots att jag behandlar dem lika så det visar att de är olika individer som har olika "talanger".

• Sarah84

Sonen är nu 10 mån & kryper inte, vänder sig till mage ganska ofta, men har knappt sett honom rulla från mage till rygg. Han tycker väl inte de är intressant. De kommer när de kommer =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Matillin

Låter inte som att du har något alls att oroa dig för som säkert många före mig skrivit

• anna777

Om du ska locka med något framför henne så måste det vara något VÄLDIGT intressant, tex nappen..... så började minstingen åla framåt, i desperat sökande efter nappen....

Annars tror jag faktsikt inte att påtvingat magläge eller mycket magläge gör att man kryper snabbare. Jag vet att det hetsas på BVC om magläge men efter två barn, två mammagrupper och många vänner med barn så har jag gjort min egen statistiska undersökning..... ...... mycket magläge verkar inte påverka nämnvärt. Sitta i gåstol verkar däremot påverka så att barn kryper senare. barn som blir mycket bruna i sjal/sele verkar blir väldigt starka i bål och nacke. Men men, detta är bara mina funderingar. 

Min lillebor kröp när han var ett år och gick vid 18 mån,  nu spelar han basket på hög nivå  

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte