• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • Trynträ
    Ennyone skrev 2010-06-23 21:50:53 följande:
    Precis! Barn är för härliga ;)
    Men jag vet inte vad jag ska göra när hon blir så varnsinnig.
    Försöker vänta ut henne , men klarar ju inte av när hon är så ledsen ..
    så jag tar ju upp henne.
    Problemet är att då känns det som om hon aldrig kommer lära sig krypa heller :/
    Ja jag brukar också ta upp henne. Ligger hon inte på mage så kan det funka med nappen eller om man kan distrahera henne med nåt. Det går i alla fall över fort som tur är.
  • Smilla75

Det är väldigt sent att inte kunna vända sig vid 8 månader, men ert barn kan det är bara lite lat kanske? Min dotter var 8 månader innan hon ens kunde. Men hon satt stadigt vid 6 månader och har utvecklats normalt. Hon kröp inte utan rumphasade. Två söner var 3 månader vid vändning. Alla har börjat gå sent, vid 16 månader cirka. Men helt normala. Alla barn är inte så aktiva.

• Ennyone
    Smilla75 skrev 2010-06-24 20:35:21 följande:
    Det är väldigt sent att inte kunna vända sig vid 8 månader, men ert barn kan det är bara lite lat kanske? Min dotter var 8 månader innan hon ens kunde. Men hon satt stadigt vid 6 månader och har utvecklats normalt. Hon kröp inte utan rumphasade. Två söner var 3 månader vid vändning. Alla har börjat gå sent, vid 16 månader cirka. Men helt normala. Alla barn är inte så aktiva.
    Jo precis, hon kan vända sig ..
    men verkar inte vilja göra det ..
    Satt stadigt gjorde hon rätt tidigt, runt 5-6 månader..
    Men ingen tedens till att flytta sig framåt på något sätt..
  • Sinne

Har en dotter på 8 månader prick. Hon vänder sig, snurrar som en dåre och har gjort länge. Men hon ålar inte, kryper inte. Hon tar sig bakåt en bit och kan snurra runt på golvet, på mage alltså. Men förstår inte alls hur man tar sig framåt och vrålar som en stucken gris efter ett tag. Skönt att höra att det finns fler bebisar som är så :) De flesta jag känner verkar ha ungar som både ålar/kryper och säger mama papa och liknande vid den här ålder. Min lillskit säger inget annat än bebisjoller heller..

• Nikki81

Min kompis bror gick inte (utan stod) forrans han var 2,5 ar, han pratade (inte ett ord) forrans han var 3,5ar och hans deras foraldrar var var oroliga for honom. Men det har gatt bra for honom. Under och efter gymnasiet tavlade han i simning pa elit niva och var en valdigt duktig fotbollspelare dessutom. Han fick topp betyg under hela skoltiden och numera jobbar han som lakare! Hennes man borjade inte eller att prata forrans sent. Han sa inte ett ord forrans han var tre men nar han borjade prata sa sa han meningar. Och nu jobbar han som jurist och har fatt olika stipendier for sina insatser. Sa jag antar att nar barn lar sig saker och ting inte behover ha nagon betydelse for hur det kommer att ga for dem i framtiden! : ) 

• eviz08

Jag har också en liten tjej på snart 8 månader, och hon varken kryper eller vänder sig. Eller ibland vänder hon sig ifrån mage till rygg, men jag tror det är för att hon hatar att ligga på mage. Men aldrig tvärtom.
    Läkaren på BVC sa att jag skulle ha henne mer på mage, men jag vill inte tvinga henne när hon uppenbarligen inte gillar det. Så efter att ha läst alla svar i den här tråden så är jag mer övetygad om att jag gör rätt och låter henne slippa ligga på mage när hon inte vill.

• Natali84

Har dåliga och bra erfarenheter om det. Min dotter som i dag sitter i rullstol och är utv störd kunde stå mot möbler när hon var 7 mån. Min brors friska tjej låg på golvet o kunde inte vända sig och krypa som 10 mån,. När hon var 13 mån sprang hon.

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Natali84
    emilial skrev 2012-02-13 19:57:18 följande:
    Hur märkte ni att nåt var fel då?
    Hon böjade aldrig att gå. De sa att hon var bara sen . Efter hon var 2 år gjorde dom en bättre undersökning och hon fick diagnas utvecklingsstörd. Idag finns fler diagnaser på henne.
  • emilial

Men kan hon stå själv idag? Följde hon allt annat hon skulle kunna när hon var runt 6månader?

• Love83

ts hur går det med barnet? ni andra hur har det gått?

har 11 månaders  twins som är väligt sena   

• Natali84
    emilial skrev 2012-02-13 23:16:13 följande:
    Men kan hon stå själv idag? Följde hon allt annat hon skulle kunna när hon var runt 6månader?
    Hon kan stå med hjälp av mig. Hon kan inte gå själv. Hon slutade utvecklas vid 6-7mån. Allt gick bra hon vände sig stog upp själv mot möbler och kunde krypa samt sitta själv. ingen misstanke fanns alls. tills hon närmade sig 2 och de sa hon var sen. Sen från det ändrade dom och hon fick diagnas. Hon har lärt sig få saker sen dess hon har i stort sätt stannat på den nivån
  • Salt Groda

Jag har en vän vars två söner började krypa nån gång efter 1 år och gå vid 18 mån. Nu är de 2 resp 3,5 och helt normala. Går och springer som kompisarna. De var sena helt enkelt men det gick ju bra ändå!
    Så det behöver inte vara något "fel".

• havaianas

har inte last hela traden och vet inte om det kan vara till hjalp att hora, men min 13 manaders borjade vanda sig kring aret och har nu vid 13 manaders for forsta gangen kunnat satta sig upp fran liggandes pa mage. Kryper inte, hasar sig fram pa rumpan dock. Helt normal enligt lakare. Min aldre borjade krypa forst kring ettarsaldern och gick kring 15 manader. Jag skulle absolut inte vara orolig om jag var du.

• Lavish

Även om jag förstår att du är orolig och det känns jobbigt så är det fascinerande hur olika personligheter barn har.

Min son har inte sedan födseln i princip någonsin varit stilla i alla kroppsdelar i vaket tillstånd. Vid 8 månader höll han på och ställde sig mot allt och inget och slog halvt ihjäl sig om man inte satt bakom honom hela tiden i princip.

Då tänker jag inte i första hand på att din dotter inte KAN göra det, utan på att du säger att det inte verkar som hon VILL, att hon inte är intresserad. Säkert inget fel på din dotter, det är bara spännande att de är så oerhört olika, och jag tänker på hur annorlunda ditt liv med din dotter måste se ut mot hur jag har haft det med min son.

Jag har en väninna vars dotter inte heller kunde krypa före 11 månader och började sen gå vid 13 månader. De misstänkte att hon var överrörlig i lederna och därför hade svårt att liksom samla ihop kroppen för att krypa och så vidare? Annars är det inget fel på henne utan en helt normal tjej som ligger normalt i utvecklingen. Men hon verkade inte heller så intresserad av att ta sig fram tidigare. 

• milli79

Alla barn är ju så olika. Vår dotter var totalt ointresserad av att vända sig. Hon låg bara där och blev sur om man inte vände henne. Har ingen aning om när hon gjorde det första gången men det var i alla fall väldigt sällan. Kändes som hon egentligen kunde men hon hade inget intresse av det, el så kom hon bara inte på att man ju kunde göra så...  Vår dotter satt däremot tidigt, hon var runt 5mån...  

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte