• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • Kimmy

Min son är 10 månader och han kan inte krypa eller ens åla. Han är helt enkelt inte intresserad. Han hatar att ligga på mage och har alltid gjort. Vi försöker ha han på magen varje dag men efter 5-10 minuters skrik orkar man inte mer. Vi ligger med på mage och har roliga saker som vi försöker locka med men nej. Han vill inte. Han trivs bra med att sitta på golvet och går gärna omkring i sin gåstol. Så alla barn är inte lika och alla barn vill inte krypa.

• j 3 n N y
    anna777 skrev 2010-06-08 20:34:13 följande:
    Om du ska locka med något framför henne så måste det vara något VÄLDIGT intressant, tex nappen..... så började minstingen åla framåt, i desperat sökande efter nappen....

Annars tror jag faktsikt inte att påtvingat magläge eller mycket magläge gör att man kryper snabbare. Jag vet att det hetsas på BVC om magläge men efter två barn, två mammagrupper och många vänner med barn så har jag gjort min egen statistiska undersökning..... ...... mycket magläge verkar inte påverka nämnvärt. Sitta i gåstol verkar däremot påverka så att barn kryper senare. barn som blir mycket bruna i sjal/sele verkar blir väldigt starka i bål och nacke. Men men, detta är bara mina funderingar. 

Min lillebor kröp när han var ett år och gick vid 18 mån,  nu spelar han basket på hög nivå  
    Min dotter brydde sig aldrig om att bli lockad att ta sig framåt över huvud taget. Det hon inte nådde sket hon i Och hon har aldrig suttit i en gåstol, babybjörnen har använts max fem gånger och magläge ratades hårt.

TS - hoppas du har fått massor med bra argument för att inte oroa dig. Tror inte att det är något fel alls på din dotter, hon är bara inte redo att ta motoriska kliv just nu. Det kommer, njut av tiden och försök (ursvårt, jag veeet!) att inte oroa dig
  • Ennyone
    sjögurka 79 skrev 2010-06-08 20:55:02 följande:
    Min dotter brydde sig aldrig om att bli lockad att ta sig framåt över huvud taget. Det hon inte nådde sket hon i Och hon har aldrig suttit i en gåstol, babybjörnen har använts max fem gånger och magläge ratades hårt.

TS - hoppas du har fått massor med bra argument för att inte oroa dig. Tror inte att det är något fel alls på din dotter, hon är bara inte redo att ta motoriska kliv just nu. Det kommer, njut av tiden och försök (ursvårt, jag veeet!) att inte oroa dig
    Ja, så är min dotter också .. det hon inte når - går bort helt :P

Så här mycket uppmuntrande som jag har fått här har gjort mig mycket lugnare kan jag säga!
  • Ennyone
    anna777 skrev 2010-06-08 20:34:13 följande:
    Om du ska locka med något framför henne så måste det vara något VÄLDIGT intressant, tex nappen..... så började minstingen åla framåt, i desperat sökande efter nappen....

Annars tror jag faktsikt inte att påtvingat magläge eller mycket magläge gör att man kryper snabbare. Jag vet att det hetsas på BVC om magläge men efter två barn, två mammagrupper och många vänner med barn så har jag gjort min egen statistiska undersökning..... ...... mycket magläge verkar inte påverka nämnvärt. Sitta i gåstol verkar däremot påverka så att barn kryper senare. barn som blir mycket bruna i sjal/sele verkar blir väldigt starka i bål och nacke. Men men, detta är bara mina funderingar. 

Min lillebor kröp när han var ett år och gick vid 18 mån,  nu spelar han basket på hög nivå  
    Ja, hon tar typiskt nog inte napp :/
    Annars kan jag tänka mig att just det skulle vara motiverande nog :)
  • Ennyone
    Brago skrev 2010-06-08 20:16:50 följande:
    Ha ha ha det kunde varit min dotter du skriver om.
    Hon vände sig första gången när hon var tre månader andra gången när hon var ETT år! Hon började rumphasa när hon va elva månader och gick vid femton-sexton månader. Nu är hon två å är som vilken tvååring som helst.
    När hon va ett så kunde jag lägga ner henne på golvet för att jag kanske behövde hjälpa storebror el liknadnde så jag visste vart hon var. Hur praktiskt som helst;).
    Så jag tror inte att det är någe fel på ditt barn. Njut ist;)
    Haha där ser man!
    Då kanske min dotter blir en liten rumphasare då ;)
    När tog sig din dotter upp till sittande läge själv?
  • Sultana

Min pojke var sen med att vända sig, det kom inte förrän vid 9 månader.
    Vill 11 månader började han gå....
    Du behöver ej vara orolig!

• Ennyone
    Lisa med barn skrev 2010-06-08 20:18:44 följande:
    Jag tycker att det låter som om din tjej är normalt utvecklad om hon kan sitta. Antar att det bara handlar om att hon är ointresserad. Hon kanske är tidig med andra färdigheter? En del barn kryper inte alls utan går tidigt i stället. Oroa dig inte. Mina tvillingar är lika gamla som din tjej. De utvecklar olika färdigheter trots att jag behandlar dem lika så det visar att de är olika individer som har olika "talanger".
    Jo , visserligen var hon först med att sitta i sin föräldragrupp ..
    så det du säger kan nog stämma :)
    Hon tycker lite för mycket om att sitta helt enkelt.
    Men ja, allt pepptalk här inne har gjort mig MYCKET lugnare
    och än så länge ska jag nog inte oroa mig ett dugg .. :)
  • AlexandraM

Min dotter ville heller ingenting, när hon har 9 mån så fick vi gå på extra läkarundersökning på vår bvc sköterskas begäran. Jag var inte särskilt orolig innan men hon blev nästintill hysterisk när jag berätta. Hon satt väl lite sisodär men ville helst vara i knät. Inget intresse för mycket prat eller stå, vända, krypa.. Sen slog allt ner som en blixt från klar himmel, på en natt kunde hon sitta(,10-11mån) ställa sig upp o efter nån månad gick hon(13mån). Nu är hon 18 månader o pratar om allt, äter själv o springer lätt ifrån mig. Allt handlar om o vänta ut dom lite. lycka till! Hoppas mitt inlägg kan ge dig någon ro.

• shadowstorm

Nej nej jag tycker verkligen inte du ska vara oroad :) Min son var 9 månader när han började åla, sedan gick det 1-2 veckor så började han från sittande dra sig fram (halvkrypa) Nu vid 10 månader "kryper" han men inte vanlig krypstil utan med ett ben bakom sig...

Min son vände sig första gången vid 4 månader sedan inte en enda gång framtills 6½ månad och då var det inte heller direkt ofta. Men det var inte för han inte kunde utan för jag har en VÄLDIGT lat son. Han gör inget han inte måste. Så kanske där skon klämmer för din lilla flicka också hon har ingen lust ;)

För vi har blivit mega förvånade varje gång han lärt sig något nytt, för det har hänt över 1 natt ALLT. Ville inte sitta, kom över en natt, stå, kom över en natt. Gå med stöd över 1 natt. hehe så har det varit hela tiden. :) Så nu har jag insett att  vara orolig för att min son är seg o sen är ingen idé för han är LAT o försiktig ;P

Men som många brukar säga en del är före med talet, och min son började med sitt första ord som 6 månader gammal nu som 10 månader kan han ca 10 ord. Så han kanske är snabb där vad vet jag :)

Men oroa dig inte!

• Volatile

Jag tror inte att du behöver oroa dig, alla barn är olika och tar olika tid på sig. Jag vet från jag fick höra av min mamma. När jag var barn så kröp jag inte alls men stod upp, genom att hålla mig i något och gick när jag var 8 månader, jag var också väldigt livlig, rörde mycket på mig även när jag var bebis. Medan min äldre bror tog längre tid på sig, 14 månader och var helt enkelt mycker mer försiktig och lugn av sig.

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte