• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • Trynträ

Min tjej är nästan nio månader och har vänt sig max 5 ggr. Hände några ggr när hon blivit sju månader och sen har hon inte gjort det alls. Sitter på rumpan men tar sig ingenstans och blir arg efter en stund på mage där hon ligger och sprattlar. Ibland kan hon göra små försök att få upp rumpan men ger upp efter en stund.

Hon har heller inte sagt några ord utan det blir mer bababababa, morrar, skriker, skrattar, flåsar, pruttljud med munnen och sånt. Sätta sig upp själv kan hon inte heller. Tar man tag i hennes händer så kan hon resa sig till stående och då ser hon jätteglad ut.

• Ennyone
    Trynträ skrev 2010-06-22 15:49:31 följande:
    Min tjej är nästan nio månader och har vänt sig max 5 ggr. Hände några ggr när hon blivit sju månader och sen har hon inte gjort det alls. Sitter på rumpan men tar sig ingenstans och blir arg efter en stund på mage där hon ligger och sprattlar. Ibland kan hon göra små försök att få upp rumpan men ger upp efter en stund.

Hon har heller inte sagt några ord utan det blir mer bababababa, morrar, skriker, skrattar, flåsar, pruttljud med munnen och sånt. Sätta sig upp själv kan hon inte heller. Tar man tag i hennes händer så kan hon resa sig till stående och då ser hon jätteglad ut.
    Ja! Det stämmer verkligen in på min tjej ju!
    Kändes som om jag skrev det själv :)
  • Faile

Första sonen satt där han satt tills han var ca 13 månader. Han kröp inte, rullade inte, ålade inte, ingenting. Han satt där man satte honom helt enkelt ( tror han lärde sig sätta sig upp själv runt 10 månader ).
    Jag visste att han kunde vända sig för han hade gjort det några få ggr, ungefär som att visa att han kunde, sen fick det vara bra.

När han var 13 månader sade det plötsligt pang och han började krypa, gå och "prata" samma vecka
    Nu fyller han 3 år och är helt normal i sin utveckling. Han var nog bara lite lat tror jag. 

• Ennyone
    Faile skrev 2010-06-22 19:55:52 följande:
    Första sonen satt där han satt tills han var ca 13 månader. Han kröp inte, rullade inte, ålade inte, ingenting. Han satt där man satte honom helt enkelt ( tror han lärde sig sätta sig upp själv runt 10 månader ).
    Jag visste att han kunde vända sig för han hade gjort det några få ggr, ungefär som att visa att han kunde, sen fick det vara bra.

När han var 13 månader sade det plötsligt pang och han började krypa, gå och "prata" samma vecka
    Nu fyller han 3 år och är helt normal i sin utveckling. Han var nog bara lite lat tror jag. 
    Haha , börjar misstänka att det är något liknande med min tjej.
    Att hon är lite bekväm och inte riktigt orkar engagera sig helt enkelt :)
    + att hon kanske är lite försiktig också ...
  • shadowstorm
    Ennyone skrev 2010-06-22 20:20:35 följande:
    Haha , börjar misstänka att det är något liknande med min tjej.
    Att hon är lite bekväm och inte riktigt orkar engagera sig helt enkelt :)
    + att hon kanske är lite försiktig också ...
    Min sons problem är han är för medveten om faror, kanske är något sånt för din dotter? Han är snart 11 månad min lille, o kan krypa, stå men bara när jag håller i honom annars ser han LIVRÄDD ut o låter aaaaaaa aaaaa...Han älskar gå om jag håller i honom men så fort han bara står emot en möbel eller nåt sånt blir han stel som en pinne o vägrar röra sig o ser livrädd ut.

Var lika när han inte vände sig han kunde men tyckte inte om känslan att vända sig blev rädd haha :P Min lilla fegis. Sen är han rätt lat också på köpet. Kommit på om en sak ligger på en matta eller nåt så kan man dra i mattan istället för krypa till saken :)
  • Trynträ
    shadowstorm skrev 2010-06-22 23:40:52 följande:
    Min sons problem är han är för medveten om faror, kanske är något sånt för din dotter? Han är snart 11 månad min lille, o kan krypa, stå men bara när jag håller i honom annars ser han LIVRÄDD ut o låter aaaaaaa aaaaa...Han älskar gå om jag håller i honom men så fort han bara står emot en möbel eller nåt sånt blir han stel som en pinne o vägrar röra sig o ser livrädd ut.

Var lika när han inte vände sig han kunde men tyckte inte om känslan att vända sig blev rädd haha :P Min lilla fegis. Sen är han rätt lat också på köpet. Kommit på om en sak ligger på en matta eller nåt så kan man dra i mattan istället för krypa till saken :)
    Haha! Känner igen det där med att dra i mattan. Och gärna stoppa den i munnen också.
  • shadowstorm
    Trynträ skrev 2010-06-23 09:15:15 följande:
    Haha! Känner igen det där med att dra i mattan. Och gärna stoppa den i munnen också.
    Man ska inte vara dum :) haha
  • Ennyone
    shadowstorm skrev 2010-06-22 23:40:52 följande:

Ja, det känns nästan som om det är lite så faktiskt ..
    men så har hon inte motivation till något heller.
    Om man lockar med en leksak så är den rolig i några sekunder,
    aldrig att hon skulle kämpa för att få tag i den,
    då väljer hon hellre något som ligger närmare .. bekvämlighet helt enkelt ;)
  • Trynträ
    Ennyone skrev 2010-06-23 17:04:38 följande:
    Ja, det känns nästan som om det är lite så faktiskt ..
    men så har hon inte motivation till något heller.
    Om man lockar med en leksak så är den rolig i några sekunder,
    aldrig att hon skulle kämpa för att få tag i den,
    då väljer hon hellre något som ligger närmare .. bekvämlighet helt enkelt ;)
    Samma här eller så blir hon jättearg, tomatröd i ansiktet och skriker allt vad hon kan.
  • Ennyone
    Trynträ skrev 2010-06-23 21:42:59 följande:
    Samma här eller så blir hon jättearg, tomatröd i ansiktet och skriker allt vad hon kan.
    Precis! Barn är för härliga ;)
    Men jag vet inte vad jag ska göra när hon blir så varnsinnig.
    Försöker vänta ut henne , men klarar ju inte av när hon är så ledsen ..
    så jag tar ju upp henne.
    Problemet är att då känns det som om hon aldrig kommer lära sig krypa heller :/
Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte