• Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • Mama Mia

Skruttan vände aldrig på sig (klart hon kan det nu då hon är 16½ månad o kan "allt") Krypa är väl det hon fortfarande inte kan då. Hon var ett latskrälle som satt på sin rumpa o inget var intressant. När hon var 9-10 månader fick tillslut snuggle bunny på youtube henne att börja rumpa sig fram. När  hon var 1 år tog hon sina första steg, men gick inte på riktigt förrän 3 månader senare. Nu springer o klättrar hon som en tok överallt.

Du kan vara lung ett bra tag till...

• Ennyone

Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Phillippa

Jag känner igen det där! Min dotter är nio och en halv månad nu och har precis börjat vända sig men bara om hon ligger i sängen. Hon hatar ryggläge om hon inte är jättetrött så varför vända sig dit?

Hon kan inte åla än, hon kommer bara bakåt men kan vända sig i cirklar. Hon gillar att sitta och är nog rätt nöjd med det. Alla i vår föräldragrupp har barn som kryper. Vår lilla sa dock sitt första ord vid sju månader (katt ;). Nu säger hon sju ord men mamma och pappa är det sista hon börjat säga så det behöver inte alls vara de första orden.

• Ennyone
    Phillippa skrev 2010-06-09 07:25:52 följande:

Jag känner igen det där! Min dotter är nio och en halv månad nu och har precis börjat vända sig men bara om hon ligger i sängen. Hon hatar ryggläge om hon inte är jättetrött så varför vända sig dit?

Hon kan inte åla än, hon kommer bara bakåt men kan vända sig i cirklar. Hon gillar att sitta och är nog rätt nöjd med det. Alla i vår föräldragrupp har barn som kryper. Vår lilla sa dock sitt första ord vid sju månader (katt ;). Nu säger hon sju ord men mamma och pappa är det sista hon börjat säga så det behöver inte alls vara de första orden.

Det verkar tydligen vara vanligare än jag trodde ..
    Har nog blivit lite insnyltad i att alla barn här runt omkring kan så mycket .. :)
  • ELLEoClara

Min tjej vände sig någon ENSTAKA gång från 6 mån, fick aldrig någon extra koll för det.
    Satt stadigt från 7 mån och var nöjd med det, satt "stilla" sedan till strax före 11 mån.
    Vid 11 mån började hon krypa och sen kom det snart att hon började sätta sig själv upp, började då också snurra runt mer på golvet. ( rygg- mage- kryp-ställing- sitta) .
    Runt 1 år började hon försöka dra sig upp till stående och efter 2 veckor ställer hon sig nu upp mot möbler själv.

Det har hänt massor nu på 1-2 mån, från att sitta fastklistrad på rumpan nöjt och pilla med leksaker, till att röja runt i hela lägenheten och hitta på bus. 

• Carro

Jag kommer inte ihåg hur gammal sonen var när han vände sig, men han var 11 månader när han började krypa.. Eller han kröp inte, han hasade sig framåt på rumpan och det gick i en jäkla fart!
    Har ett gammalt klipp där man ser hans roliga krypstil, dock är det lite mörkt klipp, men man får sig ett gott skratt Flört

">

Sen verkade han nöjd med att ta sig framåt så, antagligen för att det gick så fort som det gjorde, så det dröjde innan han ens hade ngt intresse för att börja försöka gå.
    Men han gjorde det tillslut, veckan innan han blev 17 månader!
    Jag tror det tog max 2 veckor och sen sprang han med..
    Idag är han 3½ år och så himla snabb att där knappt är ngn av hans dagiskompisar som hinner med honom, inte ens dom som är äldre!

Och talet var han inte heller snabb med, nu var han förvisso öronbarn och hörde kanske lite kasst, men innan han fick rör när han var 2 år så sa han kanske 5 ord..
    Nu idag har han ett ordförråd som långt överstiger det en 3½-åring ska ha! (för att ge ett gulligt exempel, häromdagen hade vi fått en sjukvårdstidning av ngn anledning och mannen hade lagt den på hallgolvet för vi skulle slänga den.. Sonen satte sig i trappan, tog tidningen, började bläddra i den och sa sen "mamma, måste vi verkligen slänga denna? Den är ju så gott som ny!" Gissa om jag skrattade Skrattande)
    Det känns nästan konstigt tom att idag skriva att han är snabbare än sina kompisar och att han är långt före med talet, han har liksom varit sen med det mesta och vi var vana att ha det så..
    Visst fick vi kommentarer från många att han var sen, framförallt med att gå, men vi oroade oss inte det minsta.

Vissa barn är bekväma bara, de tar längre tid på sig än andra..
    Man känner sitt eget barn bäst och om allt annat verkar normalt och där inte är ngt annat man oroar sig för, ja då tror jag inte man behöver oroa sig för att ens barn är sen med vissa saker, det kommer!

• Ennyone
    ELLEoClara skrev 2010-06-09 07:34:46 följande:
    Min tjej vände sig någon ENSTAKA gång från 6 mån, fick aldrig någon extra koll för det.
    Satt stadigt från 7 mån och var nöjd med det, satt "stilla" sedan till strax före 11 mån.
    Vid 11 mån började hon krypa och sen kom det snart att hon började sätta sig själv upp, började då också snurra runt mer på golvet. ( rygg- mage- kryp-ställing- sitta) .
    Runt 1 år började hon försöka dra sig upp till stående och efter 2 veckor ställer hon sig nu upp mot möbler själv.

Det har hänt massor nu på 1-2 mån, från att sitta fastklistrad på rumpan nöjt och pilla med leksaker, till att röja runt i hela lägenheten och hitta på bus. 
    Ok. Så hon började krypa innan hon lärde sig att sätta sig upp själv?
    Vet inte varför jag har fått för mig att hon måste resa sig till sittandes först :/
  • Ennyone
    Carro skrev 2010-06-09 07:37:52 följande:
    Jag kommer inte ihåg hur gammal sonen var när han vände sig, men han var 11 månader när han började krypa.. Eller han kröp inte, han hasade sig framåt på rumpan och det gick i en jäkla fart!
    Har ett gammalt klipp där man ser hans roliga krypstil, dock är det lite mörkt klipp, men man får sig ett gott skratt Flört

">

" target="_blank">

Sen verkade han nöjd med att ta sig framåt så, antagligen för att det gick så fort som det gjorde, så det dröjde innan han ens hade ngt intresse för att börja försöka gå.
    Men han gjorde det tillslut, veckan innan han blev 17 månader!
    Jag tror det tog max 2 veckor och sen sprang han med..
    Idag är han 3½ år och så himla snabb att där knappt är ngn av hans dagiskompisar som hinner med honom, inte ens dom som är äldre!

Och talet var han inte heller snabb med, nu var han förvisso öronbarn och hörde kanske lite kasst, men innan han fick rör när han var 2 år så sa han kanske 5 ord..
    Nu idag har han ett ordförråd som långt överstiger det en 3½-åring ska ha! (för att ge ett gulligt exempel, häromdagen hade vi fått en sjukvårdstidning av ngn anledning och mannen hade lagt den på hallgolvet för vi skulle slänga den.. Sonen satte sig i trappan, tog tidningen, började bläddra i den och sa sen "mamma, måste vi verkligen slänga denna? Den är ju så gott som ny!" Gissa om jag skrattade Skrattande)
    Det känns nästan konstigt tom att idag skriva att han är snabbare än sina kompisar och att han är långt före med talet, han har liksom varit sen med det mesta och vi var vana att ha det så..
    Visst fick vi kommentarer från många att han var sen, framförallt med att gå, men vi oroade oss inte det minsta.

Vissa barn är bekväma bara, de tar längre tid på sig än andra..
    Man känner sitt eget barn bäst och om allt annat verkar normalt och där inte är ngt annat man oroar sig för, ja då tror jag inte man behöver oroa sig för att ens barn är sen med vissa saker, det kommer!
    Vilken häftig stil på videoklippet! ;)
    Ja, jag önskar jag också kunde bortse från allas kommentarer och vara lika stark.
    Brukar oftast vifta bort det, men så sitter man där ändå och tänker för sig själv ...
    dumt jag vet :(
  • ELLEoClara

Hon satt sig från " halv kryp ställing" från ca 10 mån ( 3-5 veckor innan hon kröp)

När hon satt, satt hon i händerna långt framför sig, hade ena benet kvar som vanligt i sittande andra i kryp- ställing och så att hon sig på rumpan igen.

Men att sätta sig från liggande kom efter.

Tjatet känner jag igen och nu tjatar alla att hon ska gå ( blir snart 13 mån).
    Men HALLÅ, hon har ju nyss lärt sig krypa!!! 

• Carro
    Ennyone skrev 2010-06-09 08:12:59 följande:
    Vilken häftig stil på videoklippet! ;)
    Ja, jag önskar jag också kunde bortse från allas kommentarer och vara lika stark.
    Brukar oftast vifta bort det, men så sitter man där ändå och tänker för sig själv ...
    dumt jag vet :(
    Det är lättare sagt än gjort att inte påverkas..
    Jag har alltid varit en person som vägrat lyssna på folks kommentarer när de inte haft ngn mening och det var tack vare det som jag kunde vifta bort när folk kommenterade att Sam var sen..
    Men om du rannsakar du själv, tycker du det verkar som om ngt är fel på din dotter? Är hon som en "normal" 8 månaders i allt annat eller tycker du att det är ngt annorlunda med henne förutom att hon är sen?
    Ifall du kan svara dig själv att "nä, jag tycker faktiskt att hon är fullt normal" så ska du se att du inte har ngt att oroa dig för!
    Som sagt, som förälder känner man sitt eget barn bäst och även undermedvetet så uppfattar man sådant ens barn gör eller hur de beter sig Glad

Jag fortsätter gärna att skriva till dig utöver tråden och försöker hjälpa till att stötta och peppa dig när du tycker kommentarerna blir för mycket om du vill det!
Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte