• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Argo
    Har bott i en sådan förort och flyttat därifrån utan betänkligheter. Banen förtjänar en bättre chans i livet.

Under 50% av eleverna gick ut den lokala grundskolan med godkända betyg i kärnämnena. Barnen "inspireras" naturligvis av de kompisar de har runt omkring sig och något sådant skulle jag aldrig utsätta mina barn för.
  • Majsan70
    Argo skrev 2010-06-09 13:50:15 följande:
    Har bott i en sådan förort och flyttat därifrån utan betänkligheter. Banen förtjänar en bättre chans i livet.

Under 50% av eleverna gick ut den lokala grundskolan med godkända betyg i kärnämnena. Barnen "inspireras" naturligvis av de kompisar de har runt omkring sig och något sådant skulle jag aldrig utsätta mina barn för.
    Ojdå...här går de allra flesta barnen ut ur skolan med helt OK betyg. Som sagt bara för att en del av stadsdelen är orolig betyder det inte att resten är skräp.
     Mina barn som då är uppväxta i en "sån" stadsdel har fullt godkända betyg och är trevliga o skötsamma trots detta. Sonen som går andra ring på gymnasiet har trots sina 4 NPF diagnoser fått 7 VG den här terminen.....fast det är klart han går ju i en skola på fina älvstranden.
  • Trillian

Jag undrar vad det är som gör det? Kan det vara bebyggelsen, de där gräsliga betongjättarna? Jag bor granne med Rosengård, i en stadsdel där vi har samma blandning av folk, i närmsta grundskolan har  över 85% av eleverna invandrarbakgrund av något slag. Här är det alltid hur lugnt som helst. På sin höjd blir cykeln stulen (det brukar vi skylla på kringresande polacker). Att folk skulle börja elda släp och krossa närmsta butiksskyltfönster är liksom helt uteslutet. (Att polis och brandkår skulle stå och titta på på behörigt avstånd som de gjorde i ett halvår ute i Rosengård_om_något sånt skulle hända känns också väldigt, väldigt avlägset).

It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • Argo
    Majsan70 skrev 2010-06-09 13:54:53 följande:
    Ojdå...här går de allra flesta barnen ut ur skolan med helt OK betyg. Som sagt bara för att en del av stadsdelen är orolig betyder det inte att resten är skräp.
     Mina barn som då är uppväxta i en "sån" stadsdel har fullt godkända betyg och är trevliga o skötsamma trots detta. Sonen som går andra ring på gymnasiet har trots sina 4 NPF diagnoser fått 7 VG den här terminen.....fast det är klart han går ju i en skola på fina älvstranden.
    Ja, precis: ojdå!

Skolverket har ju statistiken för bla 9:ornas avgångsbetyg på sin hemsida. Jag gjorde en snabb koll nu för hur det såg ut 2008/09.

Den skola som ligger i det område vi flyttade ifrån hade 55 elever i 9:e klass. Det är en halvering från hur det såg ut när vi bodde där (undrar varför ... ) då det var ca 120 elever i 9:an på den skolan. Av 55 elever i 9:an hade 5(!) st "svensk bakgrund" (vilket alltså lika gärna kan vara en svensk förälder och en utländsk. 50 st av barnen var invandrarbarn. Andelen behöriga till naturprogramet på gymnasiet var 50%.

Skolan som ligger i det område vi flyttade till är väldigt populär. De hade 189(!) elever i ÅK 9 läsåret 2008/09. Av dessa hade 169 "svensk bakgrund" och 20 st är invandrarbarn. Andelen som är behöriga till naturvetenskapliga programet på gymnasiet är 99(!) procent. Nästan varenda unge alltså.

Det är ren självbevarelsedrift att inte låta sina ungar behöva gå i den förstnämnda av dessa bägge skolor.
  • snillis

Skulle inte vilja bo i förort (oavsett invandrare eller ej) eftersom det är stor social problematik som jag inte vill att mina barn skall växa upp i.

• HJ81
    snillis skrev 2010-06-09 14:45:03 följande:
    Skulle inte vilja bo i förort (oavsett invandrare eller ej) eftersom det är stor social problematik som jag inte vill att mina barn skall växa upp i.
    Ursäkta att jag lägger mig i här i tråden men vilka exempel på social problematik syftar du på?
  • snillis
    HJ81 skrev 2010-06-09 15:00:56 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i här i tråden men vilka exempel på social problematik syftar du på?
    Arbetslöshet, kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom.
  • CallGirl

Jag bor i en invadrartät förort och trivs enormt bra. Vi ska dock flytta men det är uteslutande på grund av andra orsaker. Fick klasslistan för ena barnet igår och jag tycker det är trist att 95% av barnen har svensklingande namn.

• Matillin

Aldrig bott och skulle aldrig vilja bo och det handlar inte så mycket om just invandrare utan att det bor lite "jobbigare" människor i såna kvarter som jag inte vill ha i närheten av mina barn.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.