Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Att bo i invandrartät förort.

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:21:00 följande:
    Svennehora eller liknande?
    Bara sådär, när hon är ute med barnvagnen?

Alltså förlåt, men så mycket av detta känns så...oseriöst.

Ibland händer det, ibland inte. Ok.
    Lika bra att jag förtydligar mig innan jag drar.

Det är givetvis aldrig ok att kalla någon skällsord, men att det skulle vara mer förekommande, att bli kallad svennehora än något annat, köper jag inte.
    Det är alltid på FL någons kompis, moster granne eller syssling som råkat ut för en helt oprovocerad attack när man är ute med barnen.

I alla tider har folk kallat varandra skällsord, neger, blatte, svartskalle, hora, efterbliven, svennehora, fitta ja listan kan göras lång, det är aldrig ok, men att detta fenomen skulle försvinna tror jag inte.

Att svennehora är ett vanligare skällsord än neger eller svartskalle tror jag inte alls på.
    Jag tror heller inte att invandrartjejer aldrig blir kallade horor.

Så vad är poängen?
    För det snackas väldigt mycket om jus detta.
    Ska vi bekämpa ordet svennehora, ska vi också bekämpa ordet neger (t ex) men det har visat sig inte så populärt på FL.
    Varför är det så?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Vad du beskriver har inget med assimilering att göra.
    Att lära sig språket är att integreras i samhället.

Att det inte är ok att skrika horor till alla utan sjal vet nog de flesta.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:50:24 följande:
    Kan tillägga att jag knappast menar att man kan tvinga någon till att ge upp sin religion tex. Men man ska anpassa sig till att vi har en annan kultur i Sverige. I Sverige ÄR det ok att gå utan sjal även om det inte är det för personen i fråga eller var det i hans hemland. På så sätt, så ja, då ska man tvinga.
    Tvinga muslimska kvinnor att ta av sig slöjan?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:56:45 följande:
    Återigen. Min bästa vän är arab och muslim. Min man är invandrare. Jag är själv andra generationens invandrare. Jag har sett hur bra det kan gå och jag har sett hur dåligt det kan gå. Det är inte svart eller vitt åt nått håll.

Jag är bara så trött på naiviteten och daltandet. Blunda inte för att skiten finns. Lägg inte över allt ansvar på en sida. Bortförklara inte idiotiska handlingar. Oavsett vad det gäller. Hur ska  man någonsin lära sig nått om man bara hittar på ursäkter och bortförklaringar till varför man har rätt att göra vissa saker.
    Jag tycker inte alls att det handlar om ursäkter eller birtförklaringar, det känns som att banka huvudet i en vägg när jag gång på gång försöker förklara att jag anser att för att LÖSA ett problem måste man FÖRSTÅ det och för att förstå det, måste man hitta förklaringar som förklarar problemet.

Det är varken ursäkter eller bortförklaringar.
    Jag vill se en förbättring.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Du har haft jävligt tur du.
    Läs gärna mitt andra inlägg.
    Jag har aldrig sagt att det inte händer.

Det verkar vara ganska många fler än jag i tråden som haft tur, kanske är det ni som haft otur?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    hemljuvahem skrev 2010-06-12 17:17:54 följande:
    Men i alla fall handlar det inte om att acceptera kultur eller hudfärg.

Det handlar om att känna sig trygg där man bor.
    Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.
    Och det är sådant som händer i alla invandrartäta områden?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-14 09:35:21 följande:
    I allt för många ja.... och det kommer att öka, jag lovar!
    EN är för många.
    Personen jag citerade skrev: Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.

Det låter som om det förutsätter att 1: Det är vad som händer i alla invandrartäta områden och 2: Vi som bor i invandrartäta områden är uppfostrade att ra sådan skit.

Stenkastning mot fönster fanns innan invandringen ökade.
    Nedbrända förskolor, ja hur många invandrartäta områden har egentligen det?

Jag vet att du ogillar bollplanket, men allvarligt talat, jag gick i en helsvensk skola, vi hade problem, med skadegörelse, sönderslagna fönster, ja allt.
    Sådant har liksom alltid funnits, alltid.
    Som någon påpekade i ett tidigare inlägg så är detta en extrem minoritet. Flera hundratusen invandrare, boende i dessa problem områden, uppför sig INTE på detta viset.
    Vad handlar det om, ett femtiotal? Om ens det. Och dessa få, får representera "förorten" och "invandrare i förorten" det är därför vi aldrig kommer någonstans i dessa trådar.
    Ser du det inte själv?
    Varenda tråd handlar om, att det är fel att tillskriva alla invandrare i förorten detta beteende och det är ändå vad som görs, i tråd efter tråd efter tråd.

143 pers bor i en invandrartät förort och trivs, 68 bor i en invandrartät förort och vill flytta.

Ska vi se till det positiva för en stund, så kastar inte majoriteten av invandrare sten, lika lite som majoriteten av svenskar gör det.
    Skillnaden är att denna minoritet av svenskar aldrig kommer representera majoriteten, medan denna minoritet av invandrare alltid kommer representera majoriteten i mångas ögon.

Problemen i de förorter vi har diskuteras är det INGEN som förnekat, men jag tycker det här beteendet, att invandrare alltid döms hårdare, för allt, är ganska intressant.
    Om en svensk drar ut på sin tvättid och skitar ner i tvättstugan, så är det liksom någon man kan ha överseende med, man fattar att alla svenskar inte är så och man skulle aldrig säga "jävla svensk som skitar ner i tvättstugan" det skulle vara "jävla Olle".
    Men om personen i fråga är somalier, då är det ett bevis på att somalier inte kan uppföra sig.
    Varför är det så?
    Det handlar ju inte ens bara om de vardagliga situationerna, utan också i rättsväsendet (som jag påpekat tidigare).

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare-1.609332

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-hardare-i-ratten_403619.svd

http://svt.se/2.41372/1.558244/utskriftsvanligt_format

osv.

Jag är faktiskt allt för rättvisa. Vi ska inte behandla någon mildare, hårdare eller på något sätt annorlunda än någon annan.
    Det ska heller inte behöva vara intressant om personen är brun, gul, vit eller lila.
    Personens bakgrund kan vara intressant, men det gäller också för alla.

De FLESTA invandrartäta områden bränner inte ner förskolor eller kastar stenar på fönstren.
    Och där det sker, ska vi lösa problemen på samma sätt som vi i all tider gjort när det uppstått problem.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-14 10:23:03 följande:
    Det är bara en tidsfråga innan det sker dödsfall i typ Rinkeby, Rosengård. Frågan är vad som händer om polisen står för ett dödsfall genom att försvara sig. Då lär hela poliskåren bli kallade för rasister...
    Läser du inte mina inlägg?
    Eller läser du och tycker att det är skitsnack?

Jag är nyfiken.

Vad har hänt, in terms of våld mot poliser i dessa områden?
    Stenkastning? Hur skulle man rättfärdiga att en polis "råkade" döda någon, som kastar sten? Svensk, kines eller turk.

Om någon drog vapen så spelar väl inte nationaliteten någon roll, polisen agerar väl (förutsätter jag) enligt regeln.

Men intressant att du tog upp detta, just i samband med artiklarna jag länkade till, där man kommit fram till att invandrare döms hårdare, för samma brott som svenskar.
    Varför är det så?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-14 13:20:26 följande:
    Kallas nödvärn. Man kan dö av en gatsten i huvudet...eller vad tror du???
    Varför svarar du inte på mina frågor?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    apmani skrev 2010-06-14 13:58:39 följande:
    För det första, vem påstår att svenskar skulle komma undan lättare än icke svenskar? Du? Källa, tack. 

Självklart  är rättvisa något som vi alla borde sträva efter och vi ska verkligen inte göra någon skillnad utefter vår hudfärg eller härkomst. Men om någon begår ett brott, så ska väl ändå den personen straffas för det oavsett ovan nämnda attribut? Eller ska vi bara luta oss tillbaka och tänka att de personer bakom kravallerna i tex Rinkeby och Rosengård inte vet bättre, att det bara är ett fåtal ungar som "busar" ?
    Jag gav källan (flera stycken) i inlägget jag syftade till, men du kan få dem igen:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-hardare-i-ratten_403619.svd
    "– Det är ingen tvekan om att det är en belastning att vara invandrare när man misstänks eller utsätts för brott, säger Christian Diesen, professor i processrätt vid Stockholms universitet.

Att alla ska vara lika inför lagen är ett centralt begrepp i det svenska rättsväsendet. Men verkligheten ligger långt från det idealet. Enligt forskarrapporten Likhet inför lagen som publiceras i dag utsätts invandrare för strukturell diskriminering inom det svenska rättsväsendet.
    – Misstänkta invandrare utsätts för negativ särbehandling i varje led av rättsprocessen, säger Christian Diesen.
    Forskarna har gått igenom flera tusen fall och kommit fram till att invandrare oftare anmäls för brott. Därefter utreds de noggrannare och under längre tid. Invandrare häktas oftare, jämfört med svenskar, och de som häktas sitter under längre tid. Dessutom åtalas de i högre utsträckning, och när domstolen sagt sitt fälls invandrarna oftare och får dessutom hårdare straff.
    – Det sker en särbehandling i flera led. Och då blir konsekvensen att det blir strukturell diskriminering, säger Christian Diesen."

http://www.vr.se/huvudmeny/forskningvistodjer/humanioraochsamhallsvetenskap/manadensprojekt/utomeuropeerdomstillhardarestraffansvenskar.4.61c03dad1180e26cb8780004926.html

"Kroppsvisitering på lösare grunder. Hårdare straff vid grova brott. Kriminologen Tove Pettersson har upptäckt de passager i rättsprocessen där utomeuropéer diskrimineras."

"En person med utomeuropeisk bakgrund som åtalas för ett grovt brott som misshandel eller våldtäkt, löper tre gånger så stor risk att bli dömd till fängelse än en svensk som döms för samma brott. Detta gäller även om man tar hänsyn till kön, social bakgrund och utbildningsnivå. Likaså blir utomeuropéer oftare misstänkta av polisen för brott.

Det har kriminologen Tove Pettersson kommit fram till efter att ha undersökt över 2000 polisanmälningar i Stockholm, Göteborg och Malmö under åren 1998—2000."

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare-1.609332

"Ny regeringsrapport om diskriminering: Domstolarna har mindre förståelse för minoriteter än infödda svenskar. Människor som är födda utomlands döms hårdare än infödda svenskar för likartade brott. Skillnaden i straff är störst när det gäller utomeuropeiska invandrare. Domstolarna tycks hysa mindre förståelse för åtalade som tillhör vissa minoriteter. Det visar den nya rapporten "Är rättvisan rättvis" som presenteras i dag. Rapporten är en del i regeringens stora integrationsutredning. Bland dem som misstänks för olika brott är invandrare och deras barn över- representerade. Att det är så kan delvis förklaras med diskriminering från rättsväsendets sida, men det förklarar inte allt. Diskrimineringen av olika grupper är i sig direkt brottsalstrande, skriver rapportens redaktör, professor Jerzy Sarnecki. "

Det finns fler rapporter från fler forskare om du vill ha?
    Statistik finns också på BRÅ, där man kommit fram till exakt samma sak.

Och rättvisa (som jag pratade om) betyder givetvis just det.
    Så jag vet inte var du fått "luta oss tillbaks och tänka att de inte vet bättre" ifrån?
    Det är ju precis det jag skrivit att vi inte ska göra.
    Du läste nog inte inlägget jag syftade till (som jag skrev tidigare), i inlägget du citerade.
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.