Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Att bo i invandrartät förort.

apmani skrev 2010-06-14 18:44:36 följande:
    Precis...
    Precis?

Jag har fortfarande inte fått varken bevis eller exempel på det som diskuterats.

Jag väntar
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Stinky skrev 2010-06-15 09:41:49 följande:
    Japp. Så sant!
    Varför är det sant?

Jag väntar fortfarande på exempel där det bevisar att det skulle ens vara troligt?

Liknande brott (liknande karaktär) där en svensk hängts ut men inte en invandrare.
    Jag tror att om Eklund hetat Hassan, hade han hängts ut, likaså om Alm hetat Ali, eller om Lasermannen hetat Sture, om tyska kvinnan vars namn jag aldrig minns hetat Anna, hade hon också hängts ut.

Däremot tror jag, att om killen i Landskrona varit svensk, hade hans identitet också skyddats. Jag tror inte en sekund på (eller ser tendenser bakåt i tiden som ger mig aningar) att han hade hängts ut som svensk.
    Jag länkade till en artikel där en svensk 21 åring slog i hjäl en pensionär som plockade blommor, med en hammare, vars identitet inte avslöjats och troligtvis aldrig kommer göra det, då är hanbokstavsbarn helt plötsligt?
    Medan killen i Landskorna är en galen best?

En svensk begår brott = bokstavsbarn, hård uppväxt, alkholist, tjejen gjorde slut, fick inte vård när han sökte etc etc
    En inavndrare begår ett brott = jävla invandrare, visar ingen jävla tacksamhet, alt, har inget sunt förnuft.

Koppla sedan ihop detta med de 3 olika vetenskapliga undersökningarna som visar att invandrare (speciellt icke europeér) systematiskt diskrimineras, döms hårdare, häktas längre, misstänks oftare etc för brott, inom det svenska rättsväsendet.

Och NEJ snälla någon, tolka inte detta som att jag försvarar en enda människa.
    Brott är brott, diskussionen bör handla om man överhuvudtaget SKA hänga ut brottslingar och varför rättsystemet diskriminerar och VAD som får folk att begå brott.
    Det är väl knappast värre att bli nerslagen av Hassan än av Anders?

Men så låter det tydligen både på gatan och i rätten.

Lowlife som lowlife säger jag.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-15 10:27:43 följande:
    Ja man kan ju tolka det hur som helst, men det finns en agenda hos Media som försöker stoppa uthängning av icke svenskar, Eklund skulle INTE namngivits om han hetat Hassan, samma med dina andra exempel.

Är t.ex 21-åringen med hammare dömd? vill du ha ett namn så är det bara att ringa tinsgrätten i kommunen och fråga.
    Och hur vet du att han inte skulle ha hängts ut?
    Andra har ju gjort det, andra invandrare eller icke svenskar alltså, med namn.

Och varför är det ingen som kan lägga fram lite fall som bevisar det ni säger, snarare än spekulationer?

Ja men då då, vill DU ha ett namn kan du också ringa tingsrätten.

Jag hör vad ni säger, men ser inga som helst belägg för det. Tvärtom ser jag den diskrimineringen i folkmun och rättsväsendet som jag påpekade i tidigare inlägg.

Svenskar som begår brott är missförstådda bokstavsbarn och invandrare respektlösa vars beteende (detta skrev du i en annan tråd) INTE går att skylla på annat än bristande respekt och dåligt uppförande.
    Var det inte så?
    Nu helt plötsligt går svenskars brott att skylla på annat?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Pythia skrev 2010-06-15 21:52:43 följande:
    Frågan är ju väldigt knäppt ställd som jag har skrivit förut. Man har valet:

Antingen är du EMOT invandrare ELLER så ÄLSKAR du bilbränder.

Då blir svaret på det sättet.

Skulle man fråga på ett mer sansat sätt så skulle svaren bli annorlunda, det är jag övertygad om.
    Absolut.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Sedan verkar det som folk tar för givet att de som bor i en invandrartät förort, gör det för att de inte har ett val, inte bryr sig om sina barns uppväxt, eller som sagt, gillar bränder.

Vilket skitsnack!!!!!

Har också hört att när man säger att man trivs, handlar det om en "raritet".
    När verkligenheten är tvärtom.
    Bilbränder, är en raritet.
    De flesta invandrartäta förorter, har inga bilbränder.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Maxipaxi skrev 2010-06-16 06:44:40 följande:
    Jag tror FL är ett ganska rättvisande tvärsnitt i sammanhanget, på hur svenska folket tänker i stort kring denna fråga. Fast man säger det knappast öppet, iaf inte om man har en position i samhällets övre skikt. Ist säger man att den invandrartäta förorten är en "jättespännande smältdegel", och att dess "mångkultur är en positiv kraft i samhället".

- Varför flyttar du inte dit då, skulle jag fråga den kulturpersonlighet eller politiker som vore så vänlig att yttra slik fånighet i min närvaro; varför bor du i Bromma, på Lidingö, i Stockholms innerstad, Hovås, Billdal, Särö, Linnéstaden (Gbg), Slottsstaden (Malmö), Bellevue (Malmö), Limhamn, eller i andra svensk-etniska frizoner?
    Tror du att det har med kultur och invandrare att göra?
    ..Eller faktumet att det inte finns stora, snygga, nyrenoverade lägenheter/villor, med högt till tak och stor trädgård i de flesta invandrartäta förorter?
    Invandrar som bott här länge, kanske är andra generationens, och byggt upp ett liv här, söker sig också till bättre områden, där husen/lägenheterna är fina. Har inget med kultur att göra, snarare Sveriges klassamhälle.

Det handlar i tråden om en handfull problemområden, men många har belyst områden, där invandrare utgör en majoritet och där man inte har problem.
    Jag sa tidigare i tråden, att där vi bor, bör det flest invandrare, i min dotters klass, går det 2 "helsvenska" barn (barn med svenska föräldrar i detta fall) och vi har varken problem med området, skolan eller något annat. Tvärtom skulle jag vilja säga.
    Skulle jag flytta om jag blev rik? Antagligen, men det beror endast på att jag har en dröm om ett stort hus med en enorm trädgård, vilket inte går att finna här.

Det är en smart poäng du gör (inte för att det är svårt att lista ut) men för att du vet att denna argumentation nog går hem hos vänstern och liknande själar.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Stinky skrev 2010-06-16 16:47:26 följande:
    Bilbränder, en raritet i invandrartäta förorter? På min gata har det brunnit fem bilar på drygt ett halvår. En sjätte var de på väg att tutta eld på härom veckan, men grabbarna blev dels avbrutna, dels så ringde jag 112 och polisen var snabbt på plats. I Västerort tuttas det på bilar, skolor etc. i tid och otid.  Att påstå att det inte brinner i invandrartäta förorter, kallar jag för BS.
    Påstod jag att det aldrig brunnit i en invandrartät förort?
    Har någon påstått det?

Läser man tråden, ser man att många som bor i invandrartäta förorter, trivs och inte alls sett bilar brinna.

Jag fattar inte vad man tjänar på att bara se, höra och peka ut det negativa?
    MAJORITETEN av invandrartäta förorter har INTE problem med brinnande bilar och stenkastning.
    Påpekar någon att de visst trivs i förorten, heter det att man inte bryr sig om sina barn, eller är uppfostrad att acceptera skit. Eller så omtolkas det man skriver och någon får det till "jaha nu påstår du att det inte finns problem/att man ska gulla med kriminella invandrare/du ljuger/det är en raritet".

Jag har ju sagt (jag och många andra) att problemen givetvis ska hanteras, men läs TS!
    Han länkar till en händelse, en specifik händelse och ställer sedan frågan "vill ni bo på en sådan plats", medan rubriken lyder "att bo i invandrartät förort".

Igen  - de flesta förorter har inte de problem som artikeln pratar om.
    När man säger det, läser folk "Det finns inga problem någonstans i någon förort håll käft"

Varför???
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Stinky skrev 2010-06-16 17:10:38 följande:
    HUR vet du att majoriteten av invandrartäta förorter inte har problem med brinnande bilar, stankastning och annan kriminalitet?
    Jag pratar om den typ av händelser som tråden diskuterat, TS länkat till.
    Bränder osv. Det är ju det alla tjatar om, nerbrända skolor, stenkastning mot polis och annat.
    Det ÄR inte normen i förorten.
    Det finns en handfull förorter som har dessa problem.
    Och som jag sa tidigare är en förort med dessa problem, en för mycket.
    Men det finns nog inget land i världen som har just dessa problem, i förorter, eller andra på annat sätt, utsatta områden.

Hur ska vi kunna förbättra situationen i dessa förorter, eller i samhället om vi bara pekar finger?
    Läs tråden, "de kan inte hyfs" "de kan inte uppför sig" osv.
    Ingen stannar upp och funderar på varför det ser ut som det gör, varför saker händer.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Argo skrev 2010-06-16 18:10:11 följande:

Fast just bilstölder, övergivna bilar, vandalisering av dessa och därtill hörande bilbränder ÄR ett normalt förekommande fenomen i den typen av förorter. Spelar ingen roll om förorten heter Akalla, Rågsved, Skärholmen eller Vårberg. Det var vardagsmat i "förorten" att se sådana bilvrak när man gick hem från tunnelbanan. Däremot där vi bor nu är det stor uppståndelse om någon knarkare kört in och dumpat en skrotbil i grannskapet.

Däremot är "bilbränder" (som i betydelsen "fullt gatu-upplopp") ingenting som sker överallt. Det är ett mer isolerat fenomen. Åtminstone för tillfället.
    Jag tolkar TS, så att det är just det som tråden handlar om, eftersom det är vad han länkat till, med texten "att bo i invandrartät förort".
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Argo skrev 2010-06-16 18:18:08 följande:
    Så tolkar jag det också - i huvudsak. Sedan har debatten spridit sig från just upploppen och mer kommit att handla om att bo i "förorten" rent allmänt.

Men just för att TS skiljer sig lite från tonen i resten av tråden så ville jag skilja de bägge sakerna åt. Bilbränder (med tillhörande förslummining och andra problem) ÄR vanligt. Upplopp är det inte.

Nåt sånt.
    Ok
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.