Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Gillar vi varandra egentligen?

statisk skrev 2010-06-27 15:37:09 följande:
    Mad as snow: Du är finemang i de allra flesta sammanhang. Dock har du börjat bli lite... Vad ska man säga. Du har fått en råare ton helt enkelt.
    Jag vet, men jag tror att det går i perioder. När jag är trött på livet projicerar jag min ilska på okända människor på nätet. Sedan får jag ångest över det och går in i en snällperiod igen. Foten i munnen

I övrigt har jag visst koll på dig och har bara gott att säga faktiskt. Du är rak och klok. Lite som den där obligatoriska personligheten i en arbetsgrupp som alltid fäller den skarpaste kommentaren, och får hela hönsgården att tystna. Om du fattar vad jag menar. Skrattande
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    sasssyy skrev 2010-06-27 15:37:11 följande:
    Mad as snow.. måste fråga dig en sak bara.. vad menar du med mitt yrke.. jag är student faktiskt..
    Jo, jag har förstått att du är student. Men du ska väl bli socialsekreterare om jag inte har fattat det helt fel. Och jag tror att man tjänar på att inte vara offentlig på det här sättet och i det här sammanhanget om man har ett sådant yrke. Saker på nätet har ju en förmåga att inte försvinna. Men det är min personliga uppfattning om hur man bör hantera nätet om man har ett känsligt yrke (eller är på väg att få ett), såsom socialsekreterare eller psykolog eller mentalskötare eller läkare eller... osv. Det är inte en allmän regel alltså, utan min personliga hållning i den frågan.
  • Mad as snow
    Anonyhm skrev 2010-06-27 16:13:33 följande:
    Jag håller med. En väninna har nyligen hamnat i trubbel. Hon är socialsekreterare och jobbar med barn och deras umgängesträffar osv. En förälder till ett av barnen kollade upp hennes aktivitet på nätet och vägrar nu låta henne ha ansvar för barnet. Hennes arbetsgivare håller med och hon kommer förmodligen att bli av med jobbet. Jag tycker synd om henne men förstår föräldern. 
    Jag tror att vi kommer att få se mer av sådana saker, i takt med att bloggar, sociala nätverk och diskussionsforum fullkomligt klonar sig. Personligen skulle jag ha svårt att hantera att min psykolog debatterade med en öppen profil och redogjorde för sina personliga åsikter om abort, tvångssterilisering och cannabis. Samma sak om jag hade en socialsekreterare som gjorde samma sak. Jag tror att den här diskussionen om hur man förhåller sig på nätet skulle tjäna på att tas upp på de olika utbildningarna, där man diskuterar gränsdragningar och om man verkligen kan vara lika öppen med sin person när man hanterar andras liv i sitt yrke. Det är åtminstone inte en helt okomplicerad fråga.
  • Mad as snow
    idiblon yes skrev 2010-06-27 16:17:35 följande:
    Jag får lägga ner samma dag jag tar examen.

Innan dess ser jag inte behovet/poängen.
    Jag tror inte att man nödvändigtvis måste lägga ner det, men det är viktigt att diskutera frågan med sig själv. Jag upplever att många aldrig ens har funderat över det hela.
  • Mad as snow
    sasssyy skrev 2010-06-27 17:59:48 följande:
    exakt.. så känner jag också. Men det handlar också om att här sitter folk och spyr igång saker som de inte har någon jävla koll om, det handlar om att de minsann har rätt till det ena och det andra och att de ska stämma socialkontoret och så vidare....och så alla som går på om att folk som lever på soc inte har samma rättigheter till andra och att det bara är fuskare och lata som lever på soc... då tycker jag det fanimej handlar om yrkesheder att gå in och försvara dessa människor, att tala om hur saker ser ut i verkligheten, vad vi som blivande socialsekretarer (vilket inte är säkert att man blir med en socionomexamen, det är bara ETT av alla yrken man kan få) har för befogenheter och vilka lagar och regler som gäller....

det är ju ett debattforum eller hur?

Den dagen jag är färdig med min utbildning kanske jag tar bort min bild eller nåt, men samtidigt har jag, precis som alla andra människor rätt att ha mina åsikter och tankar och det jag skriver här står jag för som person OCH socionomstudent och om någon arbetsgivare nu eller i framtiden kollar upp mig så har jag inget att skämmas för, och om någon väljer att inte anställa mig pga det de hittat om mig på nätet så ska jag nog inte jobba för dem heller för då har vi inte samma mål och värderingar så ser jag det....

OCh jag vet att jag tenderar att bli långrandig men hellre övertydlig än luddig så att folk lägger in sina egna värderingar..

Ang mitt nick med hundra y och s... det finns en bakgrundsstory...om ni orkar läsa Jag har haft samma nick sen 1994 och jaaa det fanns knappt internet i Sverige då men jag levde med en datanörd (en annan än den i dag) och vi var mycket ute på first-class-baser och jag behövde ett nick. Denna kille var även jazzmusiker och ett av våra favoritstycken var en låt med Manhattan Transfer som hette Sassy, men när jag skulle claima det som nick så var det upptaget, även med 2 y, så jag lade till ett s till så det blev som det är idag.. och så har jag haft det sedan dess och ser ingen orsak till att ändra när jag haft samma nick med samma stavning i 16 år
    Min åsikt är (om märk väl att det är min åsikt och inget annat) att man får acceptera att man inte kan göra vissa saker om man har ett visst yrke. Man får acceptera att ha en dold FB-profil eller en väldigt anonym profil på FL. Som ett exempel. Det handlar inte om att du ska skämmas för någonting, utan att risken finns att någon av dina kommande klienter stöter på dig/känner igen dig (antingen från tiden du var aktiv, eller om du då fortfarande är aktiv) och du riskerar att förlora trovärdighet. Anonyhm hade ju ett ganska bra exempel på hur det kan gå till.

Om jag är psykolog, läkare, socialsekreterare, till och med lärare, så får jag kanske acceptera att min yrkesmässiga identitet går väldigt mycket hand i hand med min privata identitet. Vare sig jag vill det eller ej. Jag har under mina år på FL stött på så otroligt många människor som jag känner igen och jag tror absolut att det kan vara en enorm nackdel om man som socialsekreterare har befunnit sig på nätet under många år och diskuterat hätskt med en öppen profil. Det är absolut något att ha i bakhuvudet, men jag ser att dessa tankar totalt saknas hos väldigt många här.

För mig som har arbetat inom psykiatrin i en herrans massa år är det helt obegripligt att man inte har en anonym profil i sådana här sammanhang, om man har/tänker ha ett känsligt yrke som handlar om andra människors liv i slutändan. 
  • Mad as snow
    statisk skrev 2010-06-27 16:06:21 följande:
    Jag fattar. Du försöker säga att jag är en tråd killer. 8-D
    Ehh... ja.
  • Mad as snow
    sasssyy skrev 2010-06-27 18:44:14 följande:
    min trovärdighet förloras inte för att jag är offentlig person, min trovärdighet förloras om jag skäms för den jag är, det jobb jag har samt om jag bryter mot sekretesslagarna.

Men vi har ju alla olika åsikter och rätt till dem....som tur är....

Chansen att jag kommer att jobba som just socialsekreterare förutom för en kort period- är dessutom väldigt liten, det är inte det jag vill göra men om jag måste så gör jag det....kan ju ångra mig har några år på mig Men det jag vill göra inom området för socionomer handlar väldigt mycket om att bilda opinion, att göra min röst hörd och att tala för de som själva inte har någon röst så det passar ju  min person ypperligt.

Du har rätt i precis det du säger Mad eftersom det är din åsikt, men jag håller inte med dig.

Det är skillnad på att vara offentlig och stå för vad man gör och tycker och offentlig och göra bort sig...anser jag.
    Ja, det är skönt att man kan olika åsikter. Det är ju trots allt den viktigaste byggstenen i hela jäkla FL.

Men om jag säger såhär: om du nu blev socialsekreterare och om du hade fått mig som klient, då hade jag förlorat förtroendet för dig och bytt handläggare. Helt krasst så. 

Tycker dock att ditt mål med din utbildning låter alldeles enastående bra. 
  • Mad as snow
    sasssyy skrev 2010-06-27 18:50:55 följande:
    jag förstår inte varför du skulle förlorat förtroendet för mig för att jag har ett liv utanför min arbetsplats och för att jag tydliggör för folk som inte förstår socialtjänstens uppgifter..eller för att jag själv ställer frågor här o där om saker som rör livet självt... men det är ju som sagt din uppfattning.

och... att ha olika åsikter är ju tjusningen i det hela.. att lära sig förstå och få insikt hur andra tänker och varför.
    Det är väldigt svårt för mig att förklara detta utan att trampa på dina tår rent personligen, men jag kanske får skylla mig själv.

Jag tycker att du är extremt privat i dina inlägg och du tycker och tänker väldigt mycket om väldigt mycket. Du är dessutom väldigt tydlig i dina åsikter och inte så väldigt diplomatisk (min uppfattning). Jag uppfattar dig alltså som ganska hård i dina åsikter, även om du säkert kan omvärdera dem. Och om jag hade haft dig som handläggare och stött på dig på nätet hade jag uppfattat dig som gränslös och jag hade velat ha någon annan, vars privata åsikter om precis allt mellan himmel och jord inte stod vidöppet att läsa på nätet. Relationen mellan socialsekreterare och klient är inte på en lika djup nivå som mellan en psykolog och dess patient, men har väldigt många gemensamma nämnare stundtals. Som handläggare får du ibland agera just terapeut, ibland förälder också. Ibland måste du lägga dig i saker som gör att du tillhör en av de mest hotade arbetsgrupperna. Jag tror alltså att man i en sådan roll förlorar på att vara såpass öppen på nätet, och jag skulle reagera på samma vis om min psykolog skrev djupt personliga inlägg på FL också. 
  • Mad as snow
    idiblon yes skrev 2010-06-27 19:18:57 följande:
    Samma om jag vore din socialsekreterare?
    Ahh... dig hade jag förmodligen försökt hångla med först och främst. Men nej, jag hade tyckt att det vore jobbigt att ha dig som socialsekreterare om jag läst vad du har skrivit på nätet.
  • Mad as snow
    sasssyy skrev 2010-06-27 19:28:59 följande:
    Mad a S jag vet att jag upplevs som hård och skarp.. och det kommer jag säkerligen upplevas som även ute i arbetslivet, sån har jag uppfattats som lärare då jag jobbat som det och det är nog så som min personlighet är, att en socialsekreterare inte har samma djupa förhållande med sina klienter som en psykolog är jag inte riktigt heller överrens om med dig det beror väldigt mycket på hur länge man har sin sekreterare också och vilken arbetsmetod man använder som handläggare men relationen kan bli väldigt mycket djupare än den med en psykolog...vet av egen erfarenhet..

MEn det handlar även där om personkemi, och i vissa fall kan relationen inte funka alls och det finns heller inte alltid möjlighet att byta handläggare och då får man kompromissa och mötas halvvägs, både som handläggare och klient.

Jag tror det har med min personlighet att göra.. jag är inte den som daltar och stryker medhårs när jag inte känner till hela historian och vet att det behövs.. men det beror ju också på vilken arbetsmetod man har. Nätet blir mer o mer utbrett och det är lite upp till var och en också att se att nätet är väldigt endimensionellt och lämnar inte utrymme för så mycket variation... tolkningar ligger väldigt mycket i vad man har för förutfattade meningar om saker, personer och företeelser.

Jag är den jag är och jag är stolt över det faktiskt, jag är jävligt nöjd med vem jag är men får man aldrig negativ kritik får man aldrig veta vad man "gör fel" i andras ögon och sen är det ju upp till mig om jag känner att en förändring är på sin plats.. vad gällande mina aktiviteter på nätet har dem hittills bara genererat positiva kontakter och möjligheter, både i mina socionomstudier, arbetsmöjligheter och mina sidokarriärer så jag fortsätter nog

Om inte annat för att reta dig Mad as snow heh eh eh ehehe....
    Relationen mellan handläggare och klient grundar sig absolut inte på samma sorts processer som mellan en psykolog och en patient. Men de har gemensamma nämnare, absolut och stundtals får du agera terapeut och det ska du också klara av att göra som socialsekreterare. Men det finns en skillnad mellan dessa yrkesgrupper och den skillnaden är orsaken till att jag inte ifrågasätter dig lika mycket som jag hade gjort om du istället tänkte arbeta som just psykolog.

Att du är stolt över dig själv är ingenting jag ifrågasätter (klart att du ska vara det), eller ens något som har med diskussionen att göra. Men det verkar som att du missuppfattar och drar det dit, att motsatsen till att vara privat skulle vara att skämmas över sig själv. Vad jag ifrågasätter är alltså att man är såpass privat med sig själv och sina åsikter om allt mellan himmel och jord, och inte begriper att det kan sätta käppar i hjulet i framtida yrkesmässiga kontakter. Det är inte en helt chockerande diskussion att ha med sig själv (eller allra helst, med sina lärare på utbildningen).
Svar på tråden Gillar vi varandra egentligen?