sasssyy skrev 2010-06-27 17:59:48 följande:
exakt.. så känner jag också. Men det handlar också om att här sitter folk och spyr igång saker som de inte har någon jävla koll om, det handlar om att de minsann har rätt till det ena och det andra och att de ska stämma socialkontoret och så vidare....och så alla som går på om att folk som lever på soc inte har samma rättigheter till andra och att det bara är fuskare och lata som lever på soc... då tycker jag det fanimej handlar om yrkesheder att gå in och försvara dessa människor, att tala om hur saker ser ut i verkligheten, vad vi som blivande socialsekretarer (vilket inte är säkert att man blir med en socionomexamen, det är bara ETT av alla yrken man kan få) har för befogenheter och vilka lagar och regler som gäller....
det är ju ett debattforum eller hur?
Den dagen jag är färdig med min utbildning kanske jag tar bort min bild eller nåt, men samtidigt har jag, precis som alla andra människor rätt att ha mina åsikter och tankar och det jag skriver här står jag för som person OCH socionomstudent och om någon arbetsgivare nu eller i framtiden kollar upp mig så har jag inget att skämmas för, och om någon väljer att inte anställa mig pga det de hittat om mig på nätet så ska jag nog inte jobba för dem heller för då har vi inte samma mål och värderingar så ser jag det....
OCh jag vet att jag tenderar att bli långrandig men hellre övertydlig än luddig så att folk lägger in sina egna värderingar..
Ang mitt nick med hundra y och s... det finns en bakgrundsstory...om ni orkar läsa

Jag har haft samma nick sen 1994 och jaaa det fanns knappt internet i Sverige då men jag levde med en datanörd (en annan än den i dag) och vi var mycket ute på first-class-baser och jag behövde ett nick. Denna kille var även jazzmusiker och ett av våra favoritstycken var en låt med Manhattan Transfer som hette Sassy, men när jag skulle claima det som nick så var det upptaget, även med 2 y, så jag lade till ett s till så det blev som det är idag.. och så har jag haft det sedan dess och ser ingen orsak till att ändra när jag haft samma nick med samma stavning i 16 år

Min åsikt är (om märk väl att det är min åsikt och inget annat) att man får acceptera att man inte kan göra vissa saker om man har ett visst yrke. Man får acceptera att ha en dold FB-profil eller en väldigt anonym profil på FL. Som ett exempel. Det handlar inte om att du ska skämmas för någonting, utan att risken finns att någon av dina kommande klienter stöter på dig/känner igen dig (antingen från tiden du var aktiv, eller om du då fortfarande är aktiv) och du riskerar att förlora trovärdighet. Anonyhm hade ju ett ganska bra exempel på hur det kan gå till.
Om jag är psykolog, läkare, socialsekreterare, till och med lärare, så får jag kanske acceptera att min yrkesmässiga identitet går väldigt mycket hand i hand med min privata identitet. Vare sig jag vill det eller ej. Jag har under mina år på FL stött på så otroligt många människor som jag känner igen och jag tror absolut att det kan vara en enorm nackdel om man som socialsekreterare har befunnit sig på nätet under många år och diskuterat hätskt med en öppen profil. Det är absolut något att ha i bakhuvudet, men jag ser att dessa tankar totalt saknas hos väldigt många här.
För mig som har arbetat inom psykiatrin i en herrans massa år är det helt obegripligt att man inte har en anonym profil i sådana här sammanhang, om man har/tänker ha ett känsligt yrke som handlar om andra människors liv i slutändan.