• MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • Miss Cee

Nej det tycker jag inte.

Jag är föräldraledig nu, och vi har gemensamt kommit fram till att jag förutom att ta hand om sonen givetvis, försöker prioritera att fixa middag tills maken kommer hem. Dvs jag gör vad jag kan för att lyckas med det, men om det har varit en jävlig dag och det varit mycket med sonen så är det inte något krav att middagen ska stå på bordet. Då ringer jag och säger att han får ta med sig pizza hem, eller så får maten vänta till han är hemma och kan ta sonen.

Sen om det funkar under dagen så försöker jag givetvis att köra någon disk och någon tvättmaskin. Plocka undan efter sonens framfart och ev snabbdammsuga. Men allt sådant är helt valfritt och görs i mån av tid och ork. Och vi är helt överens om att det inte på något sätt är mitt ansvar att det görs.

Så vi delar på jobbet, men jag försöker givetvis att göra något under dagen om det funkar. Men mitt jobb är att ta hand om sonen oc h allt annat är bara bonus.

• Lantani

Ja faktiskt, men inte under tiden som andra föräldern är på jobb, då är det barnet som gäller! Den som jobbar tar hand om och busar med sonen så att den som är förälraledig kan städa.

• Rhoda Horswunce

För oss är det helt självklart att det är den som för tillfället har mest ork och tid, som ska göra det mesta hemma. Och vem den personen är, har varierat väldigt mycket från period till period. Under de perioder som vår son har sovit dåligt på nätterna, och jag varit helt slut på dagarna, så har min sambo gjort allt hemma. Under de perioder då sonen sovit bra och jag haft massor med energi, är det så klart jag som tagit det största ansvaret. Hur andra familjer fördelar hushållsarbetet är helt upp till dem, jag tycker inte det spelar någon roll så länge alla inblandade är nöjda med uppdelningen. Jag röstade "annat".

• Sephiroth
    Lantani skrev 2010-06-12 21:09:54 följande:
    Ja faktiskt, men inte under tiden som andra föräldern är på jobb, då är det barnet som gäller! Den som jobbar tar hand om och busar med sonen så att den som är förälraledig kan städa.
    Åh så roligt att få vila upp sig när karln kommer hem då?

Hej älskling är du hemma, äntligen kan jag gå och diska.

Jippie.
  • JAG är BÄST
    Sephiroth skrev 2010-06-13 02:03:11 följande:

Jippie.
    Jag säger JIPPIRESkål,,,NU kan jag gå på toa å göra MINA behov!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • FannyGioia

Nja, jag tänker mig att vi kommer att fortsätta dela på sysslorna. Däremot känns det rätt naturligt att försöka få undan allt eftersom, men så försöker vi göra nu också (vårt barn är inte fött än). Det ska inte vara ett tvång, utan något som görs i mån av tid och ork.

• Sephiroth
    JAG är BÄST skrev 2010-06-13 02:14:07 följande:
    Jag säger JIPPIRESkål,,,NU kan jag gå på toa å göra MINA behov!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag menar det. Fan vad nice! "Hej älskling, äntligen får jag gå och skita."
  • Lantani
    Sephiroth skrev 2010-06-13 02:03:11 följande:

Jippie.
    Hur kan man vila med 1,5-åring hemma som inte träffat sin pappa under dagen och gärna vill vara hos honom?
    Plocka disk och annat småplock fixar jag och sonen på dagen, men just dammtorkning, tvättvikning och dammsugning tar jag när sambon är med sonen.
    Sen är det självklart inte så att det är städning varje dag sambon kommer från jobbet, det mesta sker på helgen!
  • Hanah
    Lantani skrev 2010-06-13 07:06:51 följande:
    Hur kan man vila med 1,5-åring hemma som inte träffat sin pappa under dagen och gärna vill vara hos honom?
    Plocka disk och annat småplock fixar jag och sonen på dagen, men just dammtorkning, tvättvikning och dammsugning tar jag när sambon är med sonen.
    Sen är det självklart inte så att det är städning varje dag sambon kommer från jobbet, det mesta sker på helgen!
    Om han vill vara med sin pappa är det väl ett ett utmärkt tillfälle för dig att vila?!
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?