• MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Smilla75 skrev 2010-06-13 22:01:07 följande:
    Jag tycker den som är hemma med ett enda litet barn ska klara av att sköta matlagning, tvätt och undanplockning när man är hemma en hel dag. Städning kan man ta tillsammans.
    Ja ETT barn ja, om det barnet inte har kolik större delen av dagen. Jag har alltid skött hemmet samtidigt som jag haft barn hemma. Nu har jag tre barn hemma på heltid, det ska bli intressant Planering är A och O tror jag. Jag tycker dammsugning, plocka i och ur diskmaskinen, starta en maskin tvätt (vi har gemensam tvättstuga och maken sköter den biten 1 gång i veckan) görs av bara farten. Jag drar inte igång nån storstädning, dammar och har mig...nej nån måtta får det vara. Det gör jag när mannen är hemma eller barnen inte e hemma.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • SilverEmma
    Matillin skrev 2010-06-13 22:08:41 följande:
    Nej precis, min yngsta var jobbig och gillade varken att ligga själv eller att sitta i sele innan hon blev 6 månader.
    Dessutom kanske dom äldsta barnen man har hemma inte är 7 år gamla så dom kan hjälpa till?
    Vi fick barn tätt så den äldsta var fortfarande "bebis" när den yngsta föddes och hon kunde knappast hjälpa till *haha*
    Min stora tjej var bara 13 månader när hon blev storasyster så man får inte mer hjälp av henne än att sprida ut reklampapper över hela vardagsrummet.....
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • astalacasta

Jag tyckte det var ok att ta mer av hushållsarbetet när jag var föräldraledig eftersom föräldraledigheten var mycket mindre stressig och arbetssam jämfört med mitt vanliga jobb. Eftersom min man jobbar med i princip samma sak som jag så kunde jag ju med lite empati känna att det var vettigt att jag som orkade lite mer kunde göra lite mer under den perioden.

OBS! Så kände jag enbart därför att jag på förhand visste att vi skulle dela helt lika på föräldraledigheten, och att vi pratade om att samma uppdelning av hushållsarbetet skulle gälla även under mannens föräldraledighet.

Då kändes det enbart fint att kunna bidra till lite mindre stress för min partner och lite smidigare vardagsliv för familjen.

Om min man inte hade varit beredd på att göra detsamma för mig så hade jag nog känt helt annorlunda i frågan. Då hade jag istället funderat mycket på vad det var för signaler som jag sände till mina barn om vem som ska göra vad i hemmet, och så hade jag nog känt det som en större påfrestning att göra "det lilla extra" för någon som inte helt självklart visade att han gör detsamma för mig.

• Matillin
    SilverEmma skrev 2010-06-13 22:11:53 följande:
    Min stora tjej var bara 13 månader när hon blev storasyster så man får inte mer hjälp av henne än att sprida ut reklampapper över hela vardagsrummet.....
    Haha, nej inte får man mycket hjälp då inte.
    Min äldsta var nästan 16 månader när hon blev storasyster
  • Catti41

När vi har varit föräldralediga har vi ju varit det från jobbet. Dvs 8-17, eller möjligen 7-18 då om man räknar in restid. Övrig tid är vi ju två vuxna som har etthushåll tillsammans.

Så nej. Den föräldralediga gör det han/hon hinner och orkar med. Har man ett barn som sover hela tiden, hinner man kanske med mer. När barnet är större och man knappast sitter inne hela tiden så hinner man mindre.

Det man inte hinner gör man tillsammans vid tillfälle. Vi prioriterade att försöka ha mat på bordet när den arbetande föräldern kom hem från jobbet.

Det bästa är ju att dela på föräldraledigheten och då göra klart att den insats som den arbetande föräldern gör i hemmet får han/hon igen sedan när det är dennes tur att vara hemma.

• Censur

jag tycker att man ska dela på arbetet =)

mamma till Josef, 050703 Elise & Fiona 070408
  • Maggis

Nej, det förväntade vi oss inte. Inte någon av oss.

//Maggis
  • Sennaboo

Jag tycker inte det. Det man hinner med under dagen är en trevlig överraskning för den andra partnern när den kommer hem. Viktigast är att umgås med barnen/barnet. Ibland funkar det dock väldigt bra att städa tillsammans eller göra andra sysslor (klippa gräs, laga mat...). 

• My Girls

Nej, absolut inte och det är inget jag har förväntat mig heller eller känt förväntan kring.
    Det beror alldeles på hur vardagen ser ut.
    Först var jag glad att jag öht hann äta lite själv och senare var jag glad att jag hann med att fixa iordning snabbmiddag.

• Movie Freak

nej men jag gör det ändå...jag gör i princip 90% av allt men så är det alltid oavsett om jag jobbar eller är hemma o jag orkar inte tjata längre. jag gör det jag orkar o skiter i resten.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?