• MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • mina1
    Matillin skrev 2010-06-13 22:08:41 följande:
    Nej precis, min yngsta var jobbig och gillade varken att ligga själv eller att sitta i sele innan hon blev 6 månader.
    Dessutom kanske dom äldsta barnen man har hemma inte är 7 år gamla så dom kan hjälpa till?
    Vi fick barn tätt så den äldsta var fortfarande "bebis" när den yngsta föddes och hon kunde knappast hjälpa till *haha*
    Mitt äldsta barn är 5 år och har hjälpt/stjälpt till i flera år. Alla gör ju utifrån sin egen förmåga . Jag kan bara inte förstå vad man sysselsätter sig med i 1 år ca 50 timmar/vecka om man inte plockar och grejar hemma. Många Cafe latte kanske . Jag menar städa vår 3 våningsvilla tar ca en timme/dag i faktisk tid så det är ju inte så att jag sliter ut mig direkt......Jag har bara 1,5 år mellan varje barn. Och de vill hjälpa till, visst dammar jag inte som en tok utan för mig handlar det om dammsugning, disk, tvätt, tork m.m. Och barnen kanske många gånger Osorterar det man precis gjort men vad gör det. Det är ju så de lär sig. Learning by doing helt enkelt.

Och om bebisen inte gillar något alls så lär ju den inte tycka varken bättre eller sämre om att titta på när pappa eller mamma dammsuger lite (om den nu inte är livrädd för dammsugaren). Sen är ju grejen den att den inte blir stökigt av en liten bebis så redan där är problemet väldigt litet. De är ju de lite större barnen som stökar och smutsar ner och därför lär de sig snabbt att hålla efter det om man visar att det är så det skall vara.
  • Catti41
    mina1 skrev 2010-06-14 08:37:00 följande:
    . Jag kan bara inte förstå vad man sysselsätter sig med i 1 år ca 50 timmar/vecka om man inte plockar och grejar hemma. Många Cafe latte kanske .
    Tja, när jag var föräldraledig så var vi mycket utomhus så fort vädret var hyfsat, även på vintern. Gick långa promenader med bebis i sjalen. Satt på en filt ute och ammade, läste bok och lyssnade på vinden. väldigt lite latte var det för vår del. Sen när han blev lite större så var vi ute nästan hela tiden, dvs alltså utomhus. Under sommaren äter vi inne, kanske.
    Och idag, när han är 2,5 så går vi ut vid 7-tiden på helgerna och sen kommer vi in för blöjbyte, klädbyte, hämta mellis och annat och sen kommer vi inte in igen förrän det är dags för kvällsbad vid 19-tiden. Och så kommer det ju se ut under de månader vi har sommarlov från dagis och jobb också.
    Så det blir visserligen inte särskilt stökigt men någon tid att städa finns det inte, så länge det inte regnar väldigt mycket.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag satt väldigt lite inne när jag var föräldraledig. och detta utan att sitta på fik i stan.
  • Smilla75

Ni som inte sköter hushållet när ni är hemma hela dagarna med barnet, era partners får ju då betydligt mindre tid med barnet när den fria tiden måste gå till hushållssysslor? Känns inte det fel?

• MalinEddie
    Smilla75 skrev 2010-06-14 09:13:53 följande:

Ni som inte sköter hushållet när ni är hemma hela dagarna med barnet, era partners får ju då betydligt mindre tid med barnet när den fria tiden måste gå till hushållssysslor? Känns inte det fel?

Nej, det fick han inte. Han fick 21/2 timme med dottern. Vi städade när dottern hade lagt sig vid 18.30. Vid 19.30 (senast) var vi klara och hade flera timmar för oss själva. Man hittar lösningar om man prioriterar andra saker dagtid och hellre delar. Antingen så gör man som vi, involverar barnet i städningen eller delar upp städning/barn.
  • mina1
    Catti41 skrev 2010-06-14 08:50:02 följande:
    Tja, när jag var föräldraledig så var vi mycket utomhus så fort vädret var hyfsat, även på vintern. Gick långa promenader med bebis i sjalen. Satt på en filt ute och ammade, läste bok och lyssnade på vinden. väldigt lite latte var det för vår del. Sen när han blev lite större så var vi ute nästan hela tiden, dvs alltså utomhus. Under sommaren äter vi inne, kanske.
    Och idag, när han är 2,5 så går vi ut vid 7-tiden på helgerna och sen kommer vi in för blöjbyte, klädbyte, hämta mellis och annat och sen kommer vi inte in igen förrän det är dags för kvällsbad vid 19-tiden. Och så kommer det ju se ut under de månader vi har sommarlov från dagis och jobb också.
    Så det blir visserligen inte särskilt stökigt men någon tid att städa finns det inte, så länge det inte regnar väldigt mycket.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag satt väldigt lite inne när jag var föräldraledig. och detta utan att sitta på fik i stan.
    Men som du säger så behövs det ju knappt städas när ni inte är hemma och stökar ner heller. det är ju skönt. Bara att slänga in en tvätt på morgonen och hänga den på kvällen .
  • Movie Freak

o min tid med barnen då. jag spenderar mer tid till hushållet en till dem när jag är hemma med dem.

varför är det alltid så jävla synd om män o deras tid med barnen är så jävla viktig men kvinnors tid med barnen är skit sak samma.

sicket jävla argument.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • jayne doe

Nej verkligen inte. Jag får betalt (fp) för att ta hand om mitt barn och då är det det jag gör. Och när hon sover för sig själv så har jag rast.
    Städa gör vi tillsammans när vi är lediga båda två, det går fort när man är två.

Jag måste undra hur jvla smutsigt ni har det vars män inte hinner träffa ungarna för att de måste städa när de kommer hem? Maken jobbar långa dagar och hinner ändå både umgås med barnet och diska.

♥L♥
  • Kajak

JA Det tycker jag.
    Det är inte en projekt att trycka på "START"knappen på diskmaskin och tvättmaskin.
    Samma sak med dammsugare... det räcker med max 10 min varje rum.

Bor man på en lgh utan diskmaskin o tvättmaskin.
    Då är det inte så jobbigt att stå o diska medan barnet sover.
    Är barnet vakna så vad är problem om man står o diska medan barnet ligger bredvid.

Har man kolik-bebis så vet man vilken tid barnet är tyst och inte tyst.
    Då kan man göra saker när barnet är tyst.

Vad är problem?

På kvällen o helger kan båda föräldrar göra det tillsammans.

Men att skylla på barnet är fel!!!!Det är föräldrar som gör fel att inte anpassa sig efter barnet.

Mamma till 4
  • Catti41

Samtidigt är det ju det valet man gör. Det ändrar sig ju sedan och jämnar ut sig när den andre partnern är hemma och är föräldraledig.
    Men vi gjorde så, när jag var föräldraledig så var sambon huvudförälder i samma sekund som han kom innanför dörren. Så jag tog hand om hushåll och matlagning då och han tog hand om barnet. Jag dök bara upp för amningar. (Alltså jag var ju i samma hus och ofta i samma rum, men han hade ansvaret.) och samma sak på helgerna. Så i princip så gjorde jag det mesta hushållsarbetet när jag var föräldraledig, men bara när min co-förälder var hemma. Och sen blev det tvärtom när jag började jobba. Och det blev ju rättvist fördelat i slutändan eftersom vi var hemma ungefär lika länge.
  • vittra
    Kajak skrev 2010-06-14 11:56:07 följande:
    JA Det tycker jag.
    Det är inte en projekt att trycka på "START"knappen på diskmaskin och tvättmaskin.
    Samma sak med dammsugare... det räcker med max 10 min varje rum.

Bor man på en lgh utan diskmaskin o tvättmaskin.
    Då är det inte så jobbigt att stå o diska medan barnet sover.
    Är barnet vakna så vad är problem om man står o diska medan barnet ligger bredvid.

Har man kolik-bebis så vet man vilken tid barnet är tyst och inte tyst.
    Då kan man göra saker när barnet är tyst.

Vad är problem?

På kvällen o helger kan båda föräldrar göra det tillsammans.

Men att skylla på barnet är fel!!!!Det är föräldrar som gör fel att inte anpassa sig efter barnet.
    Omg, vilken värld lever du i?!
    Snacka om total brist på verklighetsförankring!
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?