• MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • Virriga V

Svarade annat, med sonen som hade kraftig kolik så klarade jag det inte men nu med dottern så har jag det

• La vita è bella

Självklart. Framförallt för att den som arbetar också ska få mycket tid att umgås med barnet/barnen!

• Mirakel händer

När jag fick sonen för äver 15 år sedan. Så fungerade det inte alls med att jag skulle ha huvudansvaret. För han sov aldrig och hade svår kolik. Så när han sov de korta stunderna så passade jag på att sova/vila samtidigt. Sonens bio pappa studerade då. Så han fick vackert hjälpa till när han kom hem.

Nu får vi se hur det blir. Men blir nog så att jag lagar mat då maken jobbar och små plockar i den mån det går. Städar gör vi tillsammans. Det har vi alltid gjort. Tvätten tar maken eftersom jag har svårigheter med att hänga tvätt pga av en arbetsskada i arm och axel.

♥Kim 1995-03-13 & Lillasyster BF 2010-07-09 - Planerat KS 2010-06-29♥
  • Rödnäbba
    La vita è bella skrev 2010-06-12 17:33:27 följande:
    Självklart. Framförallt för att den som arbetar också ska få mycket tid att umgås med barnet/barnen!
    precis
  • MalinEddie
    La vita è bella skrev 2010-06-12 17:33:27 följande:
    Man behöver ju inte städa när barnen är uppe. Här blev de ofta så att den som var föräldraledig småstädade lite (diskade, damsög snabbt) under dagen för att slippa totalt kaos. De stora grejerna som tvätt, moppning och matlagning fixade vi när barnen sov på kvällarna. Det brukade ta en timme och barnen la sig vid 18.00 på den tiden så vid 19.00 hade vi tid att umgås med varandra. Det viktiga är ju att man trivs med sin sits. Det är alltid intressant att höra hur andra gör. På sistone har jag sett tråd efter tråd med bittra mammor som klagar på att de förväntas göra allt hemma och därav min omröstning.
  • lövet2

Nej. En föräldraledigs uppgift är att ta hand om barnen. Allt utöver det är en ren bonus.

• BlommyNess12

Nej. Jag tycker man ska dela som vanligt.

• MalinEddie
    lövet2 skrev 2010-06-12 17:44:36 följande:
    Nej. En föräldraledigs uppgift är att ta hand om barnen. Allt utöver det är en ren bonus.
    Precis!
  • Pormoicheia

Annat: Ja, så långt man orkar och det behövs.

Jag kan tycka att det är hur logiskt som helst att tänka att den som är hemma är huvudansvarig just eftersom de faktiskt rä på plats.
    Men sen när jag tänker på det ett snäpp längre. Hur rättvist är det att låta den som jobbar på annat ställe några timmar om dagen slippa allt som har med det faktiskt gemensamma hemmet att göra bara för att deras arbetstid är slut enligt papper?

Man är två om att vara föräldrar och man är två om att ansvara för hushållet.
    Visst kan man väl kräva mer av den som är hemma, men inte allt!

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • LjubaviMoja

Ja men på helgerna brukade vi hjälpas åt.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?