Inlägg från: gussilago |Visa alla inlägg
  • gussilago

Jag längtar till jul!!!

Hej alla! Har tjuvläst här en stund men vill vara med på riktigt. Här kan jag nog känna mig som hemma! Nu kommer vår stora tid. har varit hemma i veckan och vabbat, dvs jag har börjat lyssna på julmusik! Sonen undrade om det var julsnart?! Dessutom började stora sonen knåpa på en önskelista (min grabb): det var någon som undrade om en katalog med massa jul-pyssel-småsaker, är det direct trade du menar? Kollade deras hemsida och blev alldeles prillig! Hej!

• gussilago

Härligt nu e vi på gång alla jultokiga.! Förra året följde jag tråden anonymt, i år kanske jag blir mer aktiv. Föräldraledig med trean , hoppas på en pysslig höst. I somras testade jag en ny glass med smak av chaite. Supergod, satte genast igång jullängtan. Börjar fundera på en adventskalender till trean. Jultankarna börjar snurra!

• gussilago

Kom på att jag kan dela med mig av vårt julspel. Vi brukar bli en del som firar tillsammans på julafton hos oss. Mina föräldrar, svärmor och hennes man, mina systrar o deras familjer. Vi brukar vara 18-20 pers. Vi vuxna köper inte julklappar till varann, utan spelar alltså detta spel. Alla vuxna som är med köper tre julklappar för totalt en hundring. Som man slår in fint. Lika fint slår man in två "bommar" nitlotter. Sen läggs allt i en hög på bordet. Vi använder ett tidtagarur och tärning. Klockan ställs på 5min. Tärningen kastas vid 6a får man ta ett paket,men får du en 1a måste du lägga tillbaka ett paket. När paketen på bordet är slut får man ta från varandra! Urroligt, vi blir alla som barn, när vi gör detta. Det roligaste är att något paket brukar alltid bli mer attraktivt, som alla tjuvar av varann. Förra året var det en av nitlotterna (en påse sand). För att inte alla ska förstå att det är bommar har vi blivit mer o mer kluriga hur vi slår in dem( med vikter etc) ;) När alla klockan har ringt eller paketen är slut får man öppna sina vinster.

• gussilago

Just det är det som gör det så skoj. Vi sagt totalt 100på tre paket. Men du kan själv välja om en kostar 90 o de tvp andra 5 styck osv o bommarna ökar spänningen. Högen med paket brukar vara stor, så ibland i stundens hetta kan man ta sina egna insatser (vinster eller bommar) utan att tänka sig för. Med tanke på den låga insatsen så "gör det inget" om man har otur, ingen känner sig förfördelad- det e ett spel

• gussilago

Åh vilka fina advents kalendrar. Mama mia om du inte vill knåpa så mycket på en adventkalender; lägg alla paket i en korg, draperad med med ett fint jultyg. Eller ta in en maffig gren o häng paketen i, kanske en liten adventgran, lägg dem i en hög cylinderformad glasvas. Kanske har du nåt fint pynt- tomte/ängel/snögubbe som "ger" ett paket om dan. Är det till ett barn kanske ena änden av ett garnnystan sitter i sängramen o man måste följa garnet huller om buller i huset/rummet/lägenheten för att hitta något i andra. Det finns tusen roliga/fina sätt!

• gussilago

Sitter o klurar på barnens paketkalendrar. Har tre killar 12, 9 år o lillpyret nu 5mån. Minstingen blir nog utan hur man nu förklarar det för de rättvisa storebrorsorna@ Men med föräldrapenning är budgeten högst begränsad! Funderar om tomten kan lämna uppdrag, upplevelser i små brev? Typ: Idag skulle tomten vilja att ni bakar pepparkakor. Det jag har kommit på är baka peppisar, lussebullar, göra julgodis, trilla köttbullar, hugga gran, gå på julmarknad/julkonsert. De har tidigare fått småplock, men nu är behovet av sudd, linjaler, reflexer dämpat;) Hjälp mig med fler grejer vi kan göra tillsammans!

• gussilago

Just det kanske är det klokt att kunna byta. Pynta o fixa gillar de! Pepparkakshus var rolig idee. Taget.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!