Inlägg från: gussilago |Visa alla inlägg
  • gussilago

Jag längtar till jul!!!

Har idag gjort ett äppelmos, ur höstamelia. Det var kryddat med lite kanel, ingefära o kryddnejlika........ Ni här kan ju gissa hur set luktar nu, inte illa direkt:)

• gussilago

Skala o kärna ur, klyfta 20 äpplen. Koka med 1,5dl äppelcider o en skvätt vatten. Koka tills mjukt. Mixa slätt. Ha i 1,5dl rörsocker, 1, 5tsk ingefära, 0,5 tsk kanel; en knivsudd nejlika, 2 tsk citronsaft. Rör o koka upp. Sjud till den blivit tjock o krämig! Häll upp på rena burkar. Passa till pannkaka, paj, kex o ost. (hoppas mitt minne inte sviker:))

• gussilago

Ja det är det kanske, det kan man tänka på när man väljer äpplen..... Behöver ju inte ta de allra suraste! Sonen provsmakade o gav 9,5 av 10 möjliga i betyg!

• gussilago

Sitter återigen o funderar på adventskalendern.... Killarna kommer få paket blandat med uppdrag/upplevelser ( typ baka peppisar, gå på julkonsert etc) som små meddelanden från tomten. Nu funderar jag på om jag ska skriva dem på lite kluriga sätt. För aatt komma ifrån allt materiellt o göra nåt tillsammans.......De är 9 o 12 år o kluriga till max....... Vad säger ni om rövarspråket. Rita en rebus. Chiffer med en kod nyckel. Sifferskrift; 1=a 2=b 3=c? Kan ni komma på nåt annat sätt att skriva på?

• gussilago

En sak som mina killar fick när det var yngre va en varsin fleecefilt. Jag köpte tre i olika färger. Den tredje slaktade jag o sydde "applikatione" till de andra två. Alltså varsin "unik" filt. Dom har verkligen använt dessa mycket. Gos i sängen, extra värme, skönt i soffan, kojbygge etc. Hade inte tordats tro att de skulle bli så omtyckta, används dagligen fortfarande. Kanske fem år senare!

• gussilago

Igår började jag fixa med spelistor. Har köpt en ny dator o ska ladda ner all julmusik nu. Blir alldeles pirrig i magen av det.......:)

• gussilago

Yes jag har omvänt min man! Han sa igår att han skulle baka lussebullar innan sonens födelsedag i oktober! Hittade saffran i köksskåpet jag torkade ur!

• gussilago

Mina två älsta har kalendrar som jag har gjort. Treans kalender är i planeringsstadiet. Till älsta killen broderade jag en stor tomte som jag ramade in i en träram som jag fäste små krokar i. Mellankillens kalender är en broderad kant på en juteväv(skulle från början bli en julgransmatta) på den har jag fäst små raggsockor i olika julfärger. Hela alltet är fäst på en trästång. Stången o ramen tycker jag är bra lösningar för med 24 paket blir det tungt och lätt säckigt. Nu funderar jag om trean ska få nån variant på "lapptäcke" vet inte vad tiden och inspirationen leder till!

• gussilago

Nozpa; jag hittade också must i affären o kunde ju inte låta bli pepparkakorna. Jag inte skylla på att jag e gravid, bara jultokig!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!