Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Molly och fluu: Då får jag köpa ett sådant kit, var ju tillbehör o grejer såg jag. :)

fluu: Jag har också en 3 åring. Hon ska få barnkammarboken, den som innehåller spökhistorier. Tror det är den svarta. Sedan har hon gått och hamnat i prinsessträsket över en natt. Så någon utklädnadsklänning ska hon också få.
    Play-doh med tillbehör står också på hennes lista. Alfons är en stor favorit här när det gäller böcker. Tror att jag hade alla utom 1 kanske från när jag var liten, så det köper vi nog också.
    Annars vet jag inte, funderade på ett 3DS till henne, får se.
  • nozpa

Hum, min 3 åring tror på tomten. Men hon tror nog inte på tomten på så vis som man "ska".
    Alltså, på julafton förra året när hon var 2½ var hon helt med på vem som var tomten. Men det var helt okej.
    Hon tror att tomten bor i skogen typ. Men den som kommer med julklappar är bara någon vanlig snubbe som har tomtekläder/skägg osv.

Lite tråkigt när hon sabbade det för sina kusiner som var 6 och 7 förra året bara.. :P Men men. 2 åringar är smarta.

• nozpa

Åh, glöggsnack. Dricker helst alkoholfri dock. Klassiska blossa. Och är det vinglögg så får det bli en vit. Är inte alls mycket för starkvinsglögg. Tycker att IKEA faktiskt har en väldigt smarrig glögg. För söt enligt många, men näedå. Det kan den väl ändå inte bli? :)

Min svärmor är faktiskt en hejare på att göra en konjaksglögg, den är riktigt god och brukar vara runt en 7-8% så inte så stark heller. Men ja, det receptet tar hon med sig i graven. :-P

• nozpa
    Lemonysnickets skrev 2014-10-20 16:39:10 följande:

Hej! jag hoppar in här igen! Längtar så fruktansvärt efter jul, har förberett julrecept, köpt lite pynt! Investerade i fin choklad när jag var utomlands för att ladda upp! Gör ni också det, köper lite hela tiden?

Sedan är det min lediga jul också, blir inte bättre! Just nu sitter jag och bjuder in till adventsmingel! Man måste vara ute i tid innan folk blir uppbokade! 

Julpynt brukar jag handla oavsett var och när jag stöter på det. Kanske inte det "vanliga". Men lite finare, ovanligare grejer. Absolut! Även must (lite längre fram) köper jag gärna från olika ställen som man springer på.

Vi brukar också ha adventsmingel här hemma. Är klar med vad som ska bakas inför det, alltså klar i teorin. Men har inte kommit så långt som att inbjudningarna påbörjats.
    Brukar vara samma gäng, så tror att dom räknar med det ändå. Men hela december brukar behöva vara välplanerad, svårt att hitta luckor då.
  • nozpa

Namnet behåller jag för mig själv. Bor på västkusten, 2 barn snart 3. 30 år, gift, har ett par katter, jobbar vanligtvis, är dock sjukskriven sista biten i min graviditet, innan dess var jag föräldraledig/pluggade/jobbade lite, blir plugg igen under kommande föräldraledighet, för att förhoppningsvis byta yrkeskarriär till hösten (2015) då min man går hem och är föräldraledig.

• nozpa
    Koppkaka skrev 2014-10-21 19:38:29 följande:

Gjorde hemgjorda köttbullar till middag och insåg medan jag stod och rullade dessa förbaskade bollar, att näe, om det är någonting jag verkligen aldrig saknat på julbordet så är det just hemgjorda köttbullar. Gott, ja. Värt besväret, absolut inte. :P
    Små delikatessköttbullar funkar prima!

Andra saker jag glatt klarar mig utan är bland annat, sillsallad, brunkål/rödkål/brysselkål, pressylta, vörtbröd och lutfisk.

Något ni absolut inte saknar om det inte skulle stå med på julbordet?

Köttbullarna är för mig ett måste. Tack o lov är min make bäst på just köttbullar, så det är hans uppgift. :)

Vad jag INTE skulle sakna, Janson, sill (i alla former), sylta, dopp i grytan, julskinkan, inlagd strömming.
  • nozpa
    fluu skrev 2014-10-22 16:12:58 följande:
    Den förjordade rödbetssalladen. Men sambon måste ha den så den står där och han själv får fixa det. På svärfamiljens julbord är det massvis jag kan vara utan - korvar, syltor och annat sådant med djur jag inte äter.
    Haha, även om jag inte äter sillsallat så gör jag en varje år. Har vissa saker som måste vara där. Allt ska vara med, fast jag egentligen klarar mig med 3-4 saker typ. :)
  • nozpa
    fluu skrev 2014-10-22 16:38:22 följande:
    Det enda jag inte äter, men som ändå måste vara med är mammans julköttbullar och så julskinka. Det ger rätt stämning.
    Jag förstår. Stämningen är viktig. :) Även om man inte vill äta av det.
  • nozpa
    Mithi skrev 2014-10-22 20:56:28 följande:

Ni jul-entusiaster, är ni väldigt traditionella av er när det kommer till julfirandet? Vad tycker ni t.ex. om en vit gran? Julbord utan köttbullar? Detta nya julpynt som består av nissar med ben, näsa och luva? (om någon förstår vad jag menar). En jul utan tomte, hur hade ni reagerat på det? Och så vidare..

Ser mig som ganska traditionell. Men har faktiskt haft en vit gran i 4 år nu på ena våningen i huset. Givetvis en riktigt också. Men tycker den vita gör sig bra där den står, så den får nog vara med i år också. Förmodligen för sista gången.

Maten ruckas inte på. Kanske tillkommer något nytt, brukar alltid ha en ny rätt varje år. Och det är inte alltid att den återkommer.

Tomte, ja alltså det var många år utan just en tomte i full mundering, men nu när man har barn så är det obligatoriskt. Köpte värsta utstyrseln så det ser så "äkta" ut det bara kan, alltså typ disneytomte, så det får bli tomte många år till.

Har inga sådana nissar som du beskriver, men förstår vad du menar. Har inget emot nytt pynt, och något nytt tillkommer varje år. Men sedan är jag inte sådan att jag har 100 tomtar. Så så mycket pyntande är det faktiskt inte. Mest ljus, gardiner, filtar osv.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!