Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

kickan89 skrev 2012-12-05 14:49:46 följande:
    Tack för tips om gran hugga egen är jag jättesugen på men tror inte jag för med sambon på det... Och gravid i vecka 32 och inget körkort gör det liksom lite svårt att fixa själv :P

Oxå gravid. Jag väljer, maken hugger. :) Gick ut redan i oktober och valde ut granen. Och tur är väl det, hade inte orkat plumsa runt i snön nu.
    Mina föräldrar äger endel skog, så hugger alltid där. Och varje år är det folk som stannar till o frågar om dom får köpa en gran o hugga ner.
    Jag föreslog att dom skulle anordna julgranshuggning för en hundring. :P Folk kommer o betalar 100 spänn o tar en gran. :P   
  • nozpa
    Sidika skrev 2012-12-06 07:54:17 följande:
    brukar inte 16.e vara sista dagen man ska skicka julkorten? eller du kanske inte använder julfrimärken?

Jo det brukar det vara. Men det är en söndag i år, så går nog bra med 17:e då. :)
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2012-12-07 22:42:26 följande:
    Jag har aldrig varit ut och ätit julbord

Äsch, det är överskattat. :) Och det finns alltid en risk att man åker på magsjuka.
  • nozpa

Vi har lagt ner den där med att göra pepparkakshus. Dom bara rasar ihop. Kvittar om vi limmar eller kör med smält socker. Max 1 vecka sedan borde vi ansöka till byggfällan.

• nozpa
    Gelis skrev 2012-12-08 21:24:30 följande:
    Köper ni färdiga satser kan jag rekommendera att baka av dem i ugnen så de blir hårdare då håller de bättre formen! :)

Hum, kanske dom inte mjuknar ihop o rasar in? Mina bara viker ihop sig. :P
  • nozpa

Igår hade vi glöggmingel här hemma. Julmusik, massa gotte och en supertrevlig kväll! Fick vinterns första tulpaner också. Köper alltid tulpaner till jul.
    Så imorse när jag klev upp så kändes det extra juligt att se de där intensivt röda blommorna på köksbordet. Katterna hade *peppar, peppar* inte bitit av en enda.  

• nozpa
    tahira skrev 2012-12-10 12:15:28 följande:
    Så himla mysigt att läsa om era juliga aktiviteter och se era fina bilder Tomte

Tack för peppakakshus-tips också!

En till fråga har jag: Deg till lussekatterna, kan man göra den i förväg och sedan förvara i kylskåp i några timmar innan man gör bullarna? 

Vi gjorde så förra året. Typ 3 timmar. Men testa kalljäsning annars? Aldrig provat själv, men det tar ju längre tid innan den degen ska bakas ut.
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2012-12-18 23:11:08 följande:
    Vår gran är en katastrof nu. Katten har under dagen när vi varit borta, vält den rätt in i hörnet. Så toppen är typ avbruten, allt glitter en salig röra, pynt överallt (plast tack och lov), ljusslingan sned och vind. Har inte ens vågat tända för att se om dom är hela. Suck jag som var så nöjd med hur jag fick till granen.

Så är det här också. Vi har en gran i plast uppe (lärt oss av tidigare år). Och den har åkt i golvet några ggr redan. Satte upp den i måndags.
    Kulorna studsar hejvilt. Glitter har jag insett att det bara är att glömma.

Granen nere får komma in dagen innan julafton och åka ut snabbt efter. Den ska vara riktigt. Måste ha doften! Men i vår lgh för några år sedan välte katterna granen, och ja, parketten lyfte sig. Så nu är jag superförsiktig.

Man få se charmen i de tilltuffsade granarna. :)     
  • nozpa
    sassus skrev 2012-12-19 14:47:01 följande:
    Funderar på att göra en fruktsallad till efterrätt på julafton. Känns som en fräsch avslutning efter all mat och innan all okynnesätande av chokladaskar Är det nån som har en god fruktsallad att dela med sig av, gärna lite julig. Jag har toltal idétorka. Och vad ska man ha till? Grädde? Med saffran i kanske? Eller rom? Eller ska jag göra en hemgjord saffarnsglass till? Det sistnämnda låter ju kanske godast, men kräver också lite mer tid (som man inte alltid har...)

Har inget recept. Men du kan ju marinera apelsiner, jordgubbar o dyl i något gott? Rom då t ex. Sedan köra enkel vaniljglass till. Går ju att ha fler frukter såklart. Har som sagt inget recept.
  • nozpa

Hoppar in här i hopp om att få lite julstämning. Den har inte infunnit sig ännu i år. I vanliga fall brukar jag vara mitt uppe i alla planer osv.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!