• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-05 19:39:03 följande:
    Vilken mysig granjakt ni verkar ha, eller planerar att ha iaf :)

Här blir det krig varje år Maken vill att vi ska ta första bästa skrangliga elände som växer i skogen medans jag är lite mer.. Ska vi säga noga?  

Jag har inte skrivit många ord i den här gruppen, men hänger med och läser och längtar. Längtan börjar bli galen nu! Fredagen innan första advent åker allt utom granen upp (eller tallen egentligen men vi kallar det julgran iaf ). Den kommer in någon dag innan lucia.   
    En sån här kom hem till mig idag, åh vad fint den lyste :)  www.margaretha.se/butik/default.asp?pf_id=SE-...

Beställt en lång ljusslinga att ha på nybyggda altanen också, ska bli kul att pynta en hel stooor altan :)

Den där hemsidan påminner mycket om www.linea.se. Undrar om drt kan vara samma företag som driver sidorna.

Jag har beställt lite nyt julpynt på linea och går och väntra och längtar tills det kommer.

Sen ska vi ha en ny ljusslinga till vår balkong också.
    Jag antar att det mesta kommer upp här fredagen innan första advent.     
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50

Äsch,länken funkade inte. Provar igen.

http://www.lineahemma.se/butik/default.asp?sidvarde=7s
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-05 19:39:03 följande:
    Vilken mysig granjakt ni verkar ha, eller planerar att ha iaf :)

Här blir det krig varje år Maken vill att vi ska ta första bästa skrangliga elände som växer i skogen medans jag är lite mer.. Ska vi säga noga?  

Jag har inte skrivit många ord i den här gruppen, men hänger med och läser och längtar. Längtan börjar bli galen nu! Fredagen innan första advent åker allt utom granen upp (eller tallen egentligen men vi kallar det julgran iaf ). Den kommer in någon dag innan lucia.   
    En sån här kom hem till mig idag, åh vad fint den lyste :)  www.margaretha.se/butik/default.asp?pf_id=SE-...

Beställt en lång ljusslinga att ha på nybyggda altanen också, ska bli kul att pynta en hel stooor altan :)
    Fin ljusstake,förresten!
  • kickan89

Den 24:e ska jag åka in till stan med alla tjejer i släkten och handla julklappar eller ja, det är en shoppingdag men tror de flesta planerar julklappsinköp sen efter en heldag med shopping åker vi hem till min moster på söder dit män och barn också kommer och äter middag allihop vi är runt 30 stycken med alla mostrar, morbror, kusiner, mormor o morfar och allas respektive och i åldrarna 2-69 (om man inte räknar bebisen i magen då) så vi är ett stort gäng och det blir inte av att vi ses allihopa allt för ofta så det ska bli sååå mysigt med en tjejdag med julklappafix och sedan avsluta med en kväll tillsammans allihopa vi firat jul ihop vartannat år och de jularna är verkligen fantastiska! I år ska vi dock inte fira med min släkt så ser extra mycket fram emot vår shoppingdag

• molly50
    kickan89 skrev 2012-11-05 20:21:07 följande:
    Den 24:e ska jag åka in till stan med alla tjejer i släkten och handla julklappar eller ja, det är en shoppingdag men tror de flesta planerar julklappsinköp sen efter en heldag med shopping åker vi hem till min moster på söder dit män och barn också kommer och äter middag allihop vi är runt 30 stycken med alla mostrar, morbror, kusiner, mormor o morfar och allas respektive och i åldrarna 2-69 (om man inte räknar bebisen i magen då) så vi är ett stort gäng och det blir inte av att vi ses allihopa allt för ofta så det ska bli sååå mysigt med en tjejdag med julklappafix och sedan avsluta med en kväll tillsammans allihopa vi firat jul ihop vartannat år och de jularna är verkligen fantastiska! I år ska vi dock inte fira med min släkt så ser extra mycket fram emot vår shoppingdag

Låter jättemysigt!
  • fluu

Ska snart tända ljus,dricka julte och slå in julklappar Hjärta

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Voorhees

Åh, jag längtar till jul så det skriker om det! Jag tänder ännu bara ljus och lyssnar på julmusik, funderar dock över julklapparna. Så snart är det dags att shoppa! Glad Älskar julafton med familjen. Doften av gran och julmat, gemensamheten och allt julmys. Julen är den bästa högtiden som finns Hjärta

• Eena

Igår var jag i en shop för begagnade barnkläder och köpte en massa röda och gröna bebis- och barnstrumpor. Så nu är grunden lagd för barnens julkalender Har hälften av klapparna klara också så jag känner mig rätt lugn.

Däremor börjar det bli hög tid att sätta fart med lådan till hoppets stjärna. Började med att skicka lådor med dem förra julen och tycker det är en mysig tradition att göra med barnen för att få in en lite annan känsla i julen.  

• kickan89

Min tvååring har börjat prata om jultomten på senaste. De måste ha pratat om det på förskolan för inte kan hon väl komma ihåg från förra julen? Dock säger hon att tomten är läskig och när jag förklarade att det är han som kommer med julklapparna tyckte hon att mamma och pappa kunde fixa det :P hon har visst redan synat bluffen med jultomte :P

• Neelah
    Liljan77 skrev 2012-11-05 10:35:46 följande:
    Nej,jag är inte välkommen dit.Har aldrig varit det.Pappan lämnade mig straxt efter födslen då jag inte behövdes mer o det tycker tanten är mitt fel.Har fått höra många vidrigheter från henne.
    Nu är sonen så pass gammal att jag inte kan indra honom från att åka dit.
    Vi har den uppdelningen att helger o lov,är sonen hos sin pappa o då på julen.
    Själv så är jag utfryst från min egna familj.

Ok....sorry för depp-inlägg. Har vänner som gärna berättar om allt sitt mys,men de har ingen plats för mig.
    Jag vet inte var du bor, men på de flesta orter behöver man inte vara ensam på julen bara för att man har haft otur med familjen. Kolla med kyrkan om de har julfirande för ensamma - man behöver inte alls vara kristen för att vara med. På vissa ställen anordnar föreningar också sånt. Här i stan finns i alla fall en förening som har ordnat julfirande för personer som inte haft råd att betala sitt eget julfirande och dit har det kommit många olika människor - ensamma föräldrar, äldre, personer som flyttat hemifrån och inte haft råd/inte har kunnat att åka hem, o.s.v.

Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!