• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Neelah

Så här skrev någon om julfirande i kyrkan förra året:

"man har sjungit de klassiska julsångerna tillsammas ....
    brytet upp med att äta den goda julbordet...
    och vissa sakerna var inte ens från catringsfirma utan det var tillagde av församilngsmedlemmar med ett stort
    hjärta ....
    man fick lyssna till när prästen läste julevangelumet...
    och fick även ficka och julklapp....
    de hela kostade 150 kr.....
    på firande julfirande fanns det också möjlighet att av stå avgift...
    de enda man behövde göra vara att prata med prästen...." 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Wilmis07

cdon.se/b%C3%B6cker/andersen%2c_h._c./earbooks_julkalender_%3a_ljudbok_med_underbara_sagor-19229601

Fick ett lite tips om dessa adventskalendrar på cd. Finns från 2010,2011 och 2012. Dom som inte är nyaste utgåvan kostar bara 49 kr , och det är även fraktfritt där nu. Hoppas dom är bra 

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07
    Wilmis07 skrev 2012-11-06 09:37:29 följande:
    cdon.se/b%C3%B6cker/andersen%2c_h._c./earbook...

Fick ett lite tips om dessa adventskalendrar på cd. Finns från 2010,2011 och 2012. Dom som inte är nyaste utgåvan kostar bara 49 kr , och det är även fraktfritt där nu. Hoppas dom är bra 
    Det är alltså en ljudbok
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • skruttarnas mamma

det är väl inte för tidigt för julgardiner??? har uppe ljusgröna i köket och är så trött på dom så jag spyr! har köpt såna här beige med domherrar på =) 
    http://www.jotex.se/jotex/juletid-roll-up-gardin/373390?N=1z13zmgZ1z13zdy&Ns=RankValue3|1&Nao=18

har köpt likadana längder till vardagsrummet , har egentligen inte öppen planlösning men vid dörren mellan köket och vardagsrummet sitter en stor ruta istället för vägg så det känns ju öppet, och fönstrena är inte långt ifrån varandra så jag gillar att ha likadana =)

Sen vill jag ha julklappstips, en sak som passar alla =/ vi har bestämt att vi vuxna (7st) ska köpa varsin julklapp för ca 250kr och så ska de lottas ut på nåt sätt sen. Men jag är yngst (33 år och trebarnsmor) och makens mamma är äldst (67 år) och så varvas det med singelkille på 35, ensamstående kille på 37 osv.
    Vad kan man köpa då?? skitsvårt ju =/  

• sassus

Det där med att smitta av sig har jag också märkt. Sambon som oftast bara suckar åt mitt julprat har gått och nynnat på "God jul önskar vi er alla" i två dagar. Var ju bara tvungen att lyssna på den på Spotify då... Så nu är julmusiken igång för fullt här hemma. I kväll funderar jag på att lyxa till det med nåt julmysigt, men frågan är vad. Kan man smygbörja med glöggen tycker ni?

• soryd

jag har redan smygbörjat på glöggen. 3 gånger tom mmm så gott det var :)

• Eleonor01

Jag har redan hinkat i mig en flaska glögg från systemet :) lite då å lite då sen va den borta ;)

• sassus

Då blir det lite glögg till kvällen då, Kanske ska se på The holiday också som följde ,ed Amelia jul

• fie m melwin

Nu har jag sytt tre julstrumpor till barnen (ja en var allstså).. Kan man lägga in kort här via mobilen?

Har Amelia Jul här sen den dagen den kom u men inte ens tagit av plasten än.. inte likt mig men med tre aktiva barn och renovering kan de nog bli så :) Men snart få nog platen åka av å jag få egen tid :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!