• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eliin80

Hur mycket köper ni julklappar för per barn? Jag har ingen aning om vad det brukar landa på här, för ofta köper jag en del i september och sen även i december, för då har jag glömt att jag handlat i september... Sen sitter ungarna där i mängder av paket...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • marla333
    molly50 skrev 2012-11-12 11:51:32 följande:
    Jag sitter också och funderar på samma sak.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

Styleroom har en kategori med just adventsljus inspiration. Satt och kollade igenom massa bilder igår, med just blockljus :)
  • littlemisstrouble

Läste precis drömhem och trädgård jul. Den var okej men de andra tidningarna jag har var mysigare. Fast med lite julmusik till blev det en trevlig avkoppling iaf

• molly50
    marla333 skrev 2012-11-12 13:08:04 följande:

Styleroom har en kategori med just adventsljus inspiration. Satt och kollade igenom massa bilder igår, med just blockljus :)

Ok. Ska kolla det. Tack för tipset! Jag brukar visserligen använda vanliga kronljus,men har funderat på att fixa en ljusstake med blockljus också.
  • GossipGirl
    GossipGirl skrev 2012-11-12 14:17:37 följande:
    Är Lantliv värd sina 90
    Och vad tyckte ni om Underbara julhem? 
    Haha, va fasiken... Jag skrev "90:- ?" Fast utan mellanrum och så blev det en lustig gubbe.
  • Starbaby

Jag har lagt upp lite olika typer av julpynt som jag redan fixat hemma i min blogg - så kika om ni har lust. Älkar julen och tjuvstartar lite :)
    Har även en tävling om adventskalendrar om någon är sugen på ett tävla.

• molly50
    Starbaby skrev 2012-11-12 14:33:09 följande:
    Jag har lagt upp lite olika typer av julpynt som jag redan fixat hemma i min blogg - så kika om ni har lust. Älkar julen och tjuvstartar lite :)
    Har även en tävling om adventskalendrar om någon är sugen på ett tävla.

Åh,vad fint!
  • kickan89

Ugglan jag fick alltid mycket julklappar av mina föräldrar men inte blev jag oförskämd eller otacksam för det, tvärt om! Jag är en sån som blir glad för ett inslaget paket russin (som jag fick av lillasyster en gång haha). Som barn var jag alltid jätteglad och tacksam att få något alls och tyckte aldrig att julklapparna var det viktiga med julen. Så jag tror att man kan ge mycket julklappar utan att det skadar ;) uppfostran sitter ju inte i hur många julklappar man ger ;)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!