• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eena

Trogna favoriter på vårt julgodisbord är fudge, rocky road och "mozartkule-rullar" (jag gör typ en rulltårta med mandelmassa och nougat som jag penslar med smält choklad). Utan dem blir det stora protester. Men sen gillar jag att göra lite blandat annat, testa nya sorter. Köpte en sockertermometer förra året så nu kan jag äntligen göra lyckad kola och knäck.

• Ann Lee
    Eena skrev 2012-11-11 19:42:10 följande:

Trogna favoriter på vårt julgodisbord är fudge, rocky road och "mozartkule-rullar" (jag gör typ en rulltårta med mandelmassa och nougat som jag penslar med smält choklad). Utan dem blir det stora protester. Men sen gillar jag att göra lite blandat annat, testa nya sorter. Köpte en sockertermometer förra året så nu kan jag äntligen göra lyckad kola och knäck.

Vill du variera dina rullar... kan du byta ut nougaten mot svartvinbärsgelé. Supergott!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • molly50
    sassus skrev 2012-11-11 19:35:12 följande:
    Jag ska göra olika kolor i år - lingon, choklad med havssalt och lakrits. Sen funderar jag på vaniljknäck, mintchokladfudge och choklad - och apelsinfudge. Med dottern ska jag göra rischoklad och vit choklad med kokos, corn flakes och limeskal.

Sen hade jag tänkt göra egna chokladkalenderfigurer med dottern. Jag och mamma gjorde det nåt år när jag var liten. Man fyller plasten i kalender med egen choklad, och får på så sätt söta figurer. Frågan är dock om inte de flesta chokladkalenderna bara har fyrkantiga hål där chokladen ligger (jag vet, jag är usel på att förklara). Någon sm vet hur det brukar se ut?

Jag har för mig att det brukar vara små figurer i dem även om de,så att säga,är fyrkantiga. Om du förstår vad jag menar. *S*
    Sonen brukar få en varje år. I år tänkte vi att han ska få en Adventskalender med Blixten Mc Queen. Det är en racerbana som han får en ny del till varje dag i luckorna.
    Han kanske får en chokladkalender också.   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • husbyggemama

Ann Nelly och sidika: tack för svar. Älskar oxå köttbullar och tycker nästan att det är det godaste på julbordet. Ska kanske göra fem kilo i vilket fall men frysa in resten. Gjorde köttbullar och potatismos till två familjer en gång. Använde då ett kilo och det var för lite. Vill därför inte att det ska bli för snålt nu. Fast man äter ju massa annat oxå. Ska kanske ta med lite till dagen efter oxå. Vi sover över och köttbullemacka är gott!!

• knightcat
    Ann Lee skrev 2012-11-11 19:41:43 följande:
    Ok... allhelgona och fars dag är över...

Nu kan även jag ansluta mig, har haft kvar tråden från förra och förrförra året 

Nu till frågan...
    Någon som kan tipsa om var jag kan köpa vita adventsljusstakar, sådana som är snäppet finare, t.ex. med armar. Tänk lantligt och lite gammaldags.

Ica maxi har jättefina. Köpte själv två stycken för 99:- styck

• FabulousMom

Nu har jag beställt julkort (med min son på) imorgon blir det att gå ut på jakt efter julpynt!

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Eena
    Ann Lee skrev 2012-11-11 19:43:40 följande:
    Vill du variera dina rullar... kan du byta ut nougaten mot svartvinbärsgelé. Supergott!

Gud va spännande! Låter mycket skumt i mina öron men antar att det är godare än vad det låter...
  • sassus

Är det någon som vet vart jag hittar billiga glöggmuggar?

• litengunnarolle
    sassus skrev 2012-11-12 08:33:58 följande:
    Är det någon som vet vart jag hittar billiga glöggmuggar?
    Jag köpte på ica maxi förra året, de tyckte jag var jättefina och inte så dyra :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!