• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • ugglan

Nån som har inspirationsbilder på dekorerade adventsljusstakar.. Har införskaffat 4 st höga blockljus. avlång bricka samt siffror 1-4 i tenn.. Men sen då?

• GossipGirl
    ugglan skrev 2012-11-12 10:17:43 följande:
    Nån som har inspirationsbilder på dekorerade adventsljusstakar.. Har införskaffat 4 st höga blockljus. avlång bricka samt siffror 1-4 i tenn.. Men sen då?
    Bra efterfrågan! Satt precis och funderade själv på hur årets ska se ut...
  • Neelah

Sitter och pysslar julkalender nu och köpte färdiga pepparkakskryddor igår. Vi får se om det blir lika gott som med min egen blandning. På söndag ska vi träffas en massa "pysslare" och göra julkort. Jag får fotografera och lägga upp bilder senare.

Följ dina drömmar var de än leder
  • ugglan

Ohh, blir lite sur på mig själv! Säger varje år att vi ska försöka vrida bort ungarnas fokus från julklapparna lite å lägga mer energi på allt det mysiga runtomkring med julen.. men nu sitter jag med listor och leksakswebbsidor uppe och vill liksom köpa hela världen till dom.. :-/ *försöker sparka mig själv hårt därbak'

Fast nu har jag fått för mig att dom ska få varsitt ganska stort legobygge uppdelat på 24 småpaket var i sina adventskalendrar.. å det drar ju upp julklappsbudgeten en del.. hmm 
    *funderar* Är man en materialistiskt "dålig" mamma som skapar små bortskämda monster nu tro.. hmm 
    Fast det här med julklappskalendrar känns ändå som en rolig tradition som ger glädje under lång tid och om jag gör på det här viset blir ju varje litet paket mer meningsfullt liksom istället för att köpa osammanhängande krimskrams bara för att liksom.. är ni med?    

• ugglan
    Neelah skrev 2012-11-12 11:26:34 följande:
    Sitter och pysslar julkalender nu och köpte färdiga pepparkakskryddor igår. Vi får se om det blir lika gott som med min egen blandning. På söndag ska vi träffas en massa "pysslare" och göra julkort. Jag får fotografera och lägga upp bilder senare.
    Åhh vad det lät kul! Önskar jag kände några pysslare att inspireras ihop med!
  • molly50

Jag sitter också och funderar på samma sak.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • eldfluga73
    Har inga bilder, men jag gillar att dekorera med sådant som doftar. På Granit (om det finns där du bor) så säljs det kardemummakapslar, stjärnanis och liknande. Går ju att hitta kanelstänger, nejlikor och sånt i vanliga kryddhyllan också. Jag skulle valt naturtema, med mossa, kanske näver, kanelstänger, stjärnanis...
  • molly50
    eldfluga73 skrev 2012-11-12 11:55:36 följande:
    Har inga bilder, men jag gillar att dekorera med sådant som doftar. På Granit (om det finns där du bor) så säljs det kardemummakapslar, stjärnanis och liknande. Går ju att hitta kanelstänger, nejlikor och sånt i vanliga kryddhyllan också. Jag skulle valt naturtema, med mossa, kanske näver, kanelstänger, stjärnanis...

Jag brukar använda mossa och små flugsvampar. I år tänkte jag dekorera den ena ljusstaken med mörkgrön mossa och röda ljus istället för den vanliga vita med vita ljus som jag har i den andra. Det ska bli spännande at se hur det kommer att bli.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • GossipGirl
    ugglan skrev 2012-11-12 11:45:05 följande:
    Ohh, blir lite sur på mig själv! Säger varje år att vi ska försöka vrida bort ungarnas fokus från julklapparna lite å lägga mer energi på allt det mysiga runtomkring med julen.. men nu sitter jag med listor och leksakswebbsidor uppe och vill liksom köpa hela världen till dom.. :-/ *försöker sparka mig själv hårt därbak'

Fast nu har jag fått för mig att dom ska få varsitt ganska stort legobygge uppdelat på 24 småpaket var i sina adventskalendrar.. å det drar ju upp julklappsbudgeten en del.. hmm 
    *funderar* Är man en materialistiskt "dålig" mamma som skapar små bortskämda monster nu tro.. hmm 
    Fast det här med julklappskalendrar känns ändå som en rolig tradition som ger glädje under lång tid och om jag gör på det här viset blir ju varje litet paket mer meningsfullt liksom istället för att köpa osammanhängande krimskrams bara för att liksom.. är ni med?    
    Jag tycker ändå att det låter ganska vettigt! Att dela upp något rejält som de verkligen kommer glädjas åt under nästan hela månaden istället för att överösas med alltihop på julafton. Det borde ju kanske göra att de uppskattar det mer? Att längta efter paketet nästa dag liksom...

Har inga barn än själv men jag är med på hur du tänker och tror det är en bra idé. Tror det handlar mycket om förhållningssättet hos föräldrarna.
    Ta mig till exempel. Jag är verkligen ingen slit och släng-materialist som vuxen och är övertygad om att jag har fått med mig det från barndomen. Mina föräldrar var väldigt tydliga när jag var liten med att man ska vara rädd om sina saker och att ingenting är gratis. Det har egentligen inte med ekonomi att göra för råd med klappar och presenter har de alltid haft. Hör lite ihop med vårt sätt att dela ut julklappar också tror jag. Vi öppnar i tur och ordning, efter ålder, ett paket i taget - man talar om vem det är ifrån och alla tittar tillsammans på vad som ligger i paketet. Vi gör såhär fortfarande, med både barn och gamla i släkten. Tror det främjar den där "speciella" känslan av att någon faktiskt köpt eller tillverkat något till en och man riskerar inte att alla bara sliter upp sina paket och knappt hinner se vem som köpt vad. Tycker att jag sett detta även hos vuxna vid andra tillfällen också. Förstår det inte alls.
    Nu råkar ju jag ändå vara bortskämd av min familj iofs så min upplevelse kanske inte bör statuera som exempel egentligen, haha. Men trots att jag är bortskämd med kärlek, tid, uppmärksamhet och materiella saker så skulle jag aldrig ta det förgivet. 

Så, jag tror du gör helt rätt i att hålla på grejerna lite. De kommer nog längta till nästa paket på ett helt annat sätt då. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!