• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Frajda 80
    förvirradflicka skrev 2013-11-06 10:56:57 följande:
    Någon som vet när affärerna börjar sälja pepparkaksdegen? Är så himla sugen på att tugga på lite deg! Tungan ute

Finns på min coop i alla fall.
    Tror de sålde Skogaholms pepparkaksdeg. 
  • molly50
    Frajda 80 skrev 2013-11-06 10:38:28 följande:

Har du något enkelt recept där brödet blir så där fluffigt gott?

Jag brukar gå efter det här receptet:

Vörtbröd (1 stor limpa eller 2 mindre)

25 g smör el margarin
    1 dl sirap
    1 st 33 cl lättöl eller 3,5 dl vatten (blir godast med öl tycker jag. Julmust kan också användas)
    50 g jäst
    1 påse vörtmix ( vörtkryddor)
    5 dl rågsikt
    5 dl vetemjöl
    ev russin

Man kan också tillsätta c;a 0,5 dl kesella om man vill. Det gör brödet saftigare,tycker jag.

Sedan smälter man margarinet i en kastrull och tillsätter sirapen och ölen så det blir ljummet och blandar det sen med jästen och vörtkryddorna.
    Sedan blandar man i mjölet och ev russin tills det blir en riktig deg.
    Låt sedan degen jäsa i c:a 30 min innan den arbetas ihop och bakas ut och låt sedan jäsa i c:a 30-40 min till innan de slutligen gädas i ugnen på 175-200 c i c:a 30-40 min.
    Sedan brukar jag pensla brödet med varmt vatten några gånger under gräddningen. Det brukar bli bra.

Jösses,nu blev jag ju sugen!                    

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    förvirradflicka skrev 2013-11-06 10:56:57 följande:
    Någon som vet när affärerna börjar sälja pepparkaksdegen? Är så himla sugen på att tugga på lite deg! Tungan ute

Det finns redan nu. Har i alla fall sett det på Coop.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Frajda 80
    molly50 skrev 2013-11-06 11:52:30 följande:

Jag brukar gå efter det här receptet:

Vörtbröd (1 stor limpa eller 2 mindre)

25 g smör el margarin
    1 dl sirap
    1 st 33 cl lättöl eller 3,5 dl vatten (blir godast med öl tycker jag. Julmust kan också användas)
    50 g jäst
    1 påse vörtmix ( vörtkryddor)
    5 dl rågsikt
    5 dl vetemjöl
    ev russin

Man kan också tillsätta c;a 0,5 dl kesella om man vill. Det gör brödet saftigare,tycker jag.

Sedan smälter man margarinet i en kastrull och tillsätter sirapen och ölen så det blir ljummet och blandar det sen med jästen och vörtkryddorna.
    Sedan blandar man i mjölet och ev russin tills det blir en riktig deg.
    Låt sedan degen jäsa i c:a 30 min innan den arbetas ihop och bakas ut och låt sedan jäsa i c:a 30-40 min till innan de slutligen gädas i ugnen på 175-200 c i c:a 30-40 min.
    Sedan brukar jag pensla brödet med varmt vatten några gånger under gräddningen. Det brukar bli bra.

Jösses,nu blev jag ju sugen!                    

Mmmm mumma. Det får jag göra här framöver.
    Det låter ju toppengott.

Ska man ta bort något om man lägger till Kesellan eller ha det dom det är?  
  • Lena
    Frajda 80 skrev 2013-11-06 10:38:28 följande:

Har du något enkelt recept där brödet blir så där fluffigt gott?
    Jag gör detta

Vörtbröd
    6g jäst
    5dl porter
    1dl julmust
    1tsk soja
    1msk sirap
    11dl rågsikt
    1tsk salt
    2dl russin
    grovt rågmjöl

Smula jästen. Rör i porter, julmust, soja och sirap. Rör till jästen har löst sig. Blanda i rågsikt och salt. Rör till en jämn deg. Rör i russinen. Täck bunken med plastfolie. Ställ att jäsa över natten.

Mjöla jäsformarna med grovt rågmjöl, häll ut överblivet mjöl på bakbordet. Ta ut degen på bakbordet och forma till en klump. Dela upp i två delar och vik och forma varje del några gånger och lägg sen i jäsformen. Strö överblivet mjöl över. Sätt ugnen på 300g. Låt jäsa under bakduk i 1h

Vänd ena jäsformen upp och ner på en bakspade och skussa in brödet i ugnen. Sänk till 250 grader och grädda i 20min. Sänk värmen till 225 grader. Kolla temperaturen, för varje grad kvar till 90 grader låt brödet vara inne i två minuter till. Upprepa proceduren med bröd nummer två.

• Frajda 80
    Lena skrev 2013-11-06 13:08:12 följande:
    Jag gör detta

Vörtbröd
    6g jäst
    5dl porter
    1dl julmust
    1tsk soja
    1msk sirap
    11dl rågsikt
    1tsk salt
    2dl russin
    grovt rågmjöl

Smula jästen. Rör i porter, julmust, soja och sirap. Rör till jästen har löst sig. Blanda i rågsikt och salt. Rör till en jämn deg. Rör i russinen. Täck bunken med plastfolie. Ställ att jäsa över natten.

Mjöla jäsformarna med grovt rågmjöl, häll ut överblivet mjöl på bakbordet. Ta ut degen på bakbordet och forma till en klump. Dela upp i två delar och vik och forma varje del några gånger och lägg sen i jäsformen. Strö överblivet mjöl över. Sätt ugnen på 300g. Låt jäsa under bakduk i 1h

Vänd ena jäsformen upp och ner på en bakspade och skussa in brödet i ugnen. Sänk till 250 grader och grädda i 20min. Sänk värmen till 225 grader. Kolla temperaturen, för varje grad kvar till 90 grader låt brödet vara inne i två minuter till. Upprepa proceduren med bröd nummer två.

Oj vilken procedur. Du har möjligen ingen bild på den där vikningen?
  • Lena

Nej men det är bara att dra i hörnens och sen lägga ovanpå. Sök på vila-vika bröd för mer info

• Frajda 80
    Lena skrev 2013-11-06 14:19:45 följande:
    Nej men det är bara att dra i hörnens och sen lägga ovanpå. Sök på vila-vika bröd för mer info

Ok då är jag med.
  • LCG
    molly50 skrev 2013-11-05 21:20:54 följande:

Vilken härlig vinterbild!

Här har det varit grått och c:a 5 plusgrader. Idag kändes det dock kallare så hoppas att det kommer snö här snart.
    Bor i södra Dalarna.   
    Ja, visst är det en mysig bild Jag är sååå avundsjuk på min pappa som är där nu, men han kommer hem till regn och rusk i helgen igen!
    litengunnarolle skrev 2013-11-06 09:08:01 följande:
    Jag bor i Umeå och här har det bara regnat den senaste veckan, men idag när jag klev upp låg det ett tunt lager snö på taken :)
    När vi åker upp till Norrland vintertid passerar vi ju genom Umeå och det är i stort sett alltid där vi brukar möta snön, har hänt att den inte kommer förrän vi svängt av inåt landet i Skellefteå oxå, men oftast i Umeå som sagt  

Härligt med lite snö iallafall!
    MammaMilla82 skrev 2013-11-06 10:21:46 följande:
    Här nere i Småland regnar det fortfarande..
    Dock var tempen BARA +3 imorse... känns som om vinterdäcken närmar sig iaf  
    Ja, det är fasiken många år sen som vi inte hade vinterdäcken på så här dags. Väntar oxå på att få byta däck!

I går kväll när jag skulle åka till jobbet strax innan 22 så frasade det i gräset av frost och jag var tvungen att skrapa rutorna på bilen!

Tyvärr var det varmt, regnigt och blött klockan 6 i morse när jag åkte hem igen...

KOM IGEN NU KYLAN, SNÖN OCH VINTERN!!

• Lena

Det luktade lussekatter när jag gick till jobbet i morse. Jag blev så sugen

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!