• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Hurnish

Om ändå snön kan börja fall snart. Som jag läntar. 

Julfilmer, julkalender, snö, glögg, pepparkakor, julmusik, lussekatter, dopp i grytan, Kalle Anka, julskinka, julmust, julradio.se.

Älskar precis allt med julen och klarar inte att vänta mycket längre!! 

• fluu

Årets julvärd på TV4 avslöjad - Tilde de Paula, tur att hon inte är på SVT. Någon som hört något om SVT's värd? Förra årets var underbar!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ems87

Precis vad jag tänkte fråga :) när får man veta SVTs julvärd? Tv4s bryr jag mig inte om, det lilla vi tittar på tv på jul så är det svt som gäller :)

• Angdev
    ems87 skrev 2013-11-06 18:08:22 följande:
    Precis vad jag tänkte fråga :) när får man veta SVTs julvärd? Tv4s bryr jag mig inte om, det lilla vi tittar på tv på jul så är det svt som gäller :)
    Precis samma respons jag gav när jag läste det på aftonbladet :)
  • Koppkaka

Förra året outade dom det den 13 nov. Så det kommer nog snart

Kan ge mig fasen på att det blir Gina Dirawi eller typ Zelmerlöw.

• MissFrost
    LCG skrev 2013-11-06 19:57:18 följande:
    Jag tycker att det skulle vara supermysigt om Mark Levengood skulle vara julvärd på SVT

Jaa, det håller jag med om!
  • fluu

Tycker att de två senaste, Kalle M och Sarah Dawn varit helmysiga. Nassim al Fakir hade varit mysig med tror jag eller Lotta Lundgren!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ems87

Nog för att jag gillar Lotta Lundgren i historieätarna, men utanför det programmet är hon lite skum. Missförstå mig inte, hon är cool men kanske inte som julvärd. Mark levengood! Att önska kan man ju!
    Gina dirawi... Nej, inte som julvärd. Hon är rolig, men julvärd... Nä.
    Det är svårt att tippa i år.

• ems87

Kanske Ylva hällen? Hon har ju fått leda flera högtidsprogram i år, den vid midsommar tex. Eller Kristian Luuk. Fast nä. Zelmerlöw låter ju troligt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!