har problem med mamma
Hej! Jag är 16 just nu, jag har problem med min mamma.
Hon blir aldrig nöjd, oavsett vad det gäller. Kommer vi överens om något, gör hon tvärtemot.
Hon lägger sig i allt jag gör, har något emot mitt långdistansförhållnde ( Jag har känt killen i 3 år, vi har varit tillsammans i 1 år).
Jag klarar inte av att vara i närheten av henne, för då börjar hon ha åsikter om allt och nedlåtande/sura kommentarer på allt, har jag inte samma åsikt som hon och säger ifrån, då blir det bråk, med grova förolämningar och det har hänt en gång att det gick så långt att vi slogs. Håller jag inte med henne så straffar hon mig genom att ta bort mitt internet (vilket innebär att min kontakt med min pojkvän bryts) hon ger inte ut mitt barnbidrag ( vilket jag får vanligtvis) och hon säger att om jag inte klarar av att följa reglerna som finns under detta tak, så får jag flytta ut.
Jag har börjat undvika henne och resten av familjen ( Hennes sambo, och hans son som är hos oss varannan helg, som jag för övrigt inte har något emot, sambon håller sig utanför våra bråk, men är ändå mer på hennes sida mot mig, och är inte helt neutral, lite grann försöker han väl att agera 'pappa').
Jag sköter skolan, gick ut nian med 9 MVG av 16 ämnen, 2 G, resten VG.
Jag dricker inte, röker inte, jag städar mitt rum, tar hand om mina husdjur, står för alla kostnader som kommer med djuren själv. På fritiden spelar jag teater och jag är konfirmandledare.
Jag skulle vilja laga mat och hjälpa mer i köket, men så fort jag kommer in där börjar mamma klaga på allt och ha åsikter om allt och vi börjar bråka.
När jag har lagat mat, exempel igår, jag dammsög hela lägenheten, städade mitt rum, lagade mat, vek all tvätt och la allt på plats, så var hon ändå missnöjd.
Bör nämnas att min pappa dog av lång tids sjukdom då jag var 9.
Då fick jag växa upp snabbt och då hade min mamma och jag mer av en syster-relation än mamma-dotter relation. När jag var 11 så bodde mamma och jag tillsammans, vi bråkade då men väldigt sällan, jag försökte undvika konflikterna, för det var alltid stora konflikter för små saker.
Jag fick sitta vid datorn hur länge jag ville, göra i princip vad jag ville, vi umgicks inte särskillt mycket, men båda kände sig nöjda med det.
Det här året, flyttade vi till en lägenhet tillsammans med sambon, mamma satte helt plötsligt en tidsgräns på min dator, och hon blev som hon blev.
Jag har tröttnat på att undvika konflikterna, som startar såhär;
jag gör något, som jag vet hur jag ska göra, som jag alltid har gjort, och som alltid funkat alldeles utmärkt. Någon sak, som hon inte har något alls med att göra.
Hon kommer, och börjar klaga på hur jag gör det, börjar säga hur jag ska göra annars.
Jag säger, mamma, så här har jag alltid gjort, det funkar för mig, jag VET hur jag ska göra. Mamma, det här har absolut ingenting med dig att göra, låt mig sköta det själv.
Hon säger att jag aldrig lyssnar på henne och alltid gör tvärtemot, jag säger att jag visst lyssnar på henne, bara att det inte betyder att jag tänker göra på just hennes sätt, för jag har mitt egna sätt.
Hon säger att jag inte vet någonting, har ingen rätt till egen åsikt för jag har inte tillräcklig livserfarenhet, att jag är oförskämd och otacksam, börjar förolämpa mig.
För har jag alltid undvikit konflikterna och gjort som hon vill, för att inte bråka, för att inte bli av med mina pengar eller mitt internet, eller något annat som hon vet att jag behöver, och helt enkelt för att hon är min mamma och för att jag alltid mår hemskt dåligt av att bråka med henne. Jag får alltid höra så mycket grova och hemska och elaka saker.
Men nu har jag inte hållit tyst, jag har inte dragit mig undan, för varför ska jag stå ut?
Jag får ingen respekt. Det sa jag till henne. Hon undrade varfö hon skulle ge mig det, det räckte med att hon gav mig ett liv och jag ska vara evigt tacksam och hon har gett mig massor materiella saker och jag har inte gett henne något alls tillbaks ( när hon fyllde 40 gav jag och hennes sambo henne en helt ny cykel, som kostade 4000kr, som vi betalade hälften var för, jag fick spara hur länge som helst, och ändå var hon missnöjd, hon tvingade oss att åka till en annan stad och byta den, mot en 100 kr dyrare, och jag fick en utskällning)
Min mammas föräldrar är alkoholister som sket fullständigt i henne och dom erkände aldrig att dom hade gjort fel, dom skyllde ifrån sig och bad aldrig om ursäkt och lyssnade aldrig på henne, egenskaper som hon oxå har fått (vi träffar inte mina släktingar för dom blev kvar när vi flyttade från ett annat land till Sverige) min pappa var oxå alkoholist, han misshandlade mamma. Mamma har haft ett svårt liv, det är stressigt för henne på jobbet.
Sen vi flyttade ihop med hennes sambo försöker hon leka familj. Dvs, alla ska göra allt tillsammans samtidigt, det är två vuxna och två barn, barnen har ingenting att säga till om.
Hon lyssnar aldrig när man säger något, till exempel när jag skulle tvätta, då sa jag;
Mamma, jag ska tvätta nu, har du några kläder som ska tvättas? Ge dom till mig, så tvättar jag dom oxå.
När jag kom och skulle tvätta två minuter senare, så hörde jag att hon redan tvättade.
Jag blev hemskt trött, så är det alltid, hon lägger sig i ALLT.
Jag sa först lugnt;
Mamma, jag sa att jag skulle tvätta, hur kommer det sig att du gör det nu?
Hon sa;
Du sa, att dina kläder behövde tvättas, och jag hade igentligen inte planerat att tvätta just nu, men eftersom du behövde det så tänkte jag att jag kunde göra dig en tjänst.
Jag sa;
Jag sa att JAG skulle tvätta.
Hon sa;
Du vet inte själv vad du säger, och du står inte fast vid dina ord.
Då blev jag väldigt arg, för så har det varit i flera år nu, då har jag sagt; vilken livlig fantasi du har, du skulle kunna skriva en bok, och skämtat bort det hela.
Men nu så kände jag mig så trött och frustrerad och för första gången under alla dessa år arg, så då sa jag; men lyssna med öronen, inte med r*ven, FÖR H*LV*TE!!
Och då började vi bråka igen. Fast skillnaden den här gången från alla andra gånger var att nu mådde hon också dåligt pga vårt bråk, så då föreslog jag att ta kontakt med familjeenheten, socialtjänsten, och eftersom hon var förvånad att jag sa ifrån för första gången och arg på mig, så gic hon med på det.
När vi gick dit, så sa dom;
Men det verkar som om ni vill båda få en bättre relation med varann, ni ser ut att ha bra förutsättningar.
Dom lyssnade inte särskillt noga på mig, och mamma har en förmåga att le så fint och berätta så fina historier inför andra människor, så jag framstår som en liten mamma och hon en ängel.
Så familjeenheten avfärdade detta som en tonårsrevolt.
Jag och min mamma har försökt att lsa det här själva, vi har försökt att prata i lugn och ro, men det slutar med att min mamma börjar bli arg, och det syns på henne när det kommer, så då byter jag fint samtalsämne.
Vi har försökt att göra ett shema, så att det tydligt skulle stå vad jag skulle hjälpa till med hemma, när jag skulle ha min egen tid osv, jag kom med det förslaget så att jag säkert skulle veta att mamma inte skulle lägga sig i vissa saker och att ag skulle få min egna tid, men hon gjorde det shemat till något som inte gav mig någon som helst tid för mig själv, och ingen tid vid datorn, och resterna av min fritid med dom, och då drog jag mig genast ur den idén.
Bara människor som känner mig och mamma bra, men som inte bor med oss, förstår vad som händer, med dom kan inte göra något åt saken.
Och om man berättar detta för någon som inte känner oss bra, när dom får se min mamma med hennes vackra leende och hennes 'visdomsord' så framstår jag som en otacksam ungjäv*l.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte varför det här händer. Jag mår väldigt dåligt, min mamma utsätter mig för mental tortyr, hon låter mig inte utvecklas, hon hackar ner på mig, hon lyssnar inte. Hon säger att jag är en dålig dotter, dålig och otacksam och elak människa.
Jag frågat andra men dom håller inte med.
Hon tolerar inte misstag, hon tolerar inte att någon gör på något annat sätt än hennes.
Hon har skickat ett brev till min pojkvän där hon förbjuder honom att ringa och smsa mig, och där hon säger att hon inte välsignar våran mer än vänskapliga relation föränn jag blir 20.
Hon betalade en av våra träffar, i hopp om att vi skulle bryta upp, men när vi inte gjorde det så gör hon alt för att vi inte ska träffas mer än 1 gång per år.
När jag frågar varför säger hon att hon inte har tid och råd och rätt tillfälle, och att jag måste umgås mer med min egen familj.
När jag undrade vad hennes ekonomi och tid har med hans och mina träffar att göra, sa hon, men du siter fullständigt i mig, du träffar folk bakom min rygg, du bryr dig inte alls om min åsikt, du skiter fullständigt i mig Du är så otacksam.
Jag behöver höra era åsikter. Vad ska jag göra? Varför är det såhär? Gör jag något fel?
Är det här normalt? Hur ska man åtgärda det här?
Jag är ny här på forumet, förlåt om jag skrev i fel tråd eller så.
Tacksam för svar.
MVH, Cheavy
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-25 20:40
Såg ett fel nu i efterhand, ber om ursäkt
för detta.
Min mamma får mig att se ut som en j*vul, och framstår själv som en liten ängel, när vi pratar med familjenheten.