• en grönsak

Väcka bebis "bara" för att äta?

Tycker sånt här är jätte svårt! Han är 1 vecka gammal. Äter ungefär var 3 timme. Åt senast kl 19(ungefär)  men nu sover han,ska jag väcka han för att mata eller vänta tills han vaknar?
    Känns så dumt att väcka han när han äntligen lyckats komma till ro och sover så gott..
    Man tycker ju att om han är hungrig så borde han "säga till"?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?
  • en grönsak
    UnderYtan skrev 2010-06-26 23:13:30 följande:
    Jag tror inte ett dugg på att väcka en bebis som sover efter "bara" 3 timmar. Har det gått 5 timmar så hade jag kanske väckt och kolla så att den inte fått för lågt blodsocker.
    Jaa fast han åt vid 19 tiden,kan ha varit liite tidigare.. nu är ju kl över 23..  Svårt att sova nu när jag inte vet hur han mår.. Nu gnyr han lite..
  • en grönsak
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:16:06 följande:
    Ingen fara om bebisen inte visat tecken på lågt socker innan. Tänk om nån väckte oss o skulle trug i oss mat mitt i natten. Blä!
    Hur vet man ifall de har lågt blodsocker? Inget som sagt nåt om det iaf..
    Borde försöka sova lite själv nu..
  • Modgun
    en grönsak skrev 2010-06-26 23:18:59 följande:
    Ja gå och lägg dig och sov litet. bebis vaknar när han är hungrig. Sov gott =)
  • pigglet

2 av våra barn har vi blivit tillsagda att väcka för att äta. Vet på bb att vi var så nöjda att dottern sovit 9 timmar på natten -  men vi fick en rejäl utskällning. Hon hade fått för lågt blodsocker och orkade inte vakna och äta, så det blev tvångsmatning och det är inte så lätt med en bebis som ätit så lite att hon riskerar uttorkning.

Sonen höll på att svälta ihjäl - vi tyckte att han kunde få sova (ingen lärdom där inte), så han blev uttorkad och mådde jättedåligt...

Så själv har jag svårt för råden "låt dem sova". Är barnet bara några dagar gammalt så behöver många äta ca var 3-4 timme i alla fall.

Så om jag var du skulle jag väcka bebisen ca 12-01, om han inte vaknat själv innan dess.

• Här och nu
    en grönsak skrev 2010-06-26 23:18:59 följande:
    Min son hade lågt blodsocker på BB pga. de tvingade mig att amma när sonen inte kunde. Det visade sig genom skakningar i armarna.
  • Här och nu
    pigglet skrev 2010-06-26 23:19:52 följande:

2 av våra barn har vi blivit tillsagda att väcka för att äta. Vet på bb att vi var så nöjda att dottern sovit 9 timmar på natten -  men vi fick en rejäl utskällning. Hon hade fått för lågt blodsocker och orkade inte vakna och äta, så det blev tvångsmatning och det är inte så lätt med en bebis som ätit så lite att hon riskerar uttorkning.

Sonen höll på att svälta ihjäl - vi tyckte att han kunde få sova (ingen lärdom där inte), så han blev uttorkad och mådde jättedåligt...

Så själv har jag svårt för råden "låt dem sova". Är barnet bara några dagar gammalt så behöver många äta ca var 3-4 timme i alla fall.

Så om jag var du skulle jag väcka bebisen ca 12-01, om han inte vaknat själv innan dess.

På BB jobbar en del puckon. Så länge barnet mår bra kan det sova.
  • pigglet
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:21:44 följande:
    På BB jobbar en del puckon. Så länge barnet mår bra kan det sova.
    Ja, fast det var ju det de inte gjorde    :( 

Dottern klarade sig väl hyffsat efter att vi börjat tvinga i henne mat minst var 3:e timme, sonen hamnade på neo och var så uttorkad att han inte kissade på drygt ett dygn... Torr så att han flagnade på hela kroppen, svår att sätta nål på.... Nej, det var nog tur att de inte tillät att vi lät dem sova... 
  • myran82

Personligen skulle jag väcka ett så litet barn. Vår son fick vi väcka i början för att han var lite liten och ökade dåligt i vikt i början men även efter att han gick upp bra fick det inte gå för lång tid mellan målen.

Sonen började sova runt 6 timmar i steck och det gillade inte riktigt bvc trots bra viktuppgång och ca 5 veckor gammal.

• Här och nu
    myran82 skrev 2010-06-26 23:27:21 följande:

Personligen skulle jag väcka ett så litet barn. Vår son fick vi väcka i början för att han var lite liten och ökade dåligt i vikt i början men även efter att han gick upp bra fick det inte gå för lång tid mellan målen.

Sonen började sova runt 6 timmar i steck och det gillade inte riktigt bvc trots bra viktuppgång och ca 5 veckor gammal.

Sånt ska BVC skita i. Vad hade de för argument när ungen gick upp i vikt?
  • Här och nu
    pigglet skrev 2010-06-26 23:26:03 följande:
    Ja, fast det var ju det de inte gjorde    :( 

Dottern klarade sig väl hyffsat efter att vi börjat tvinga i henne mat minst var 3:e timme, sonen hamnade på neo och var så uttorkad att han inte kissade på drygt ett dygn... Torr så att han flagnade på hela kroppen, svår att sätta nål på.... Nej, det var nog tur att de inte tillät att vi lät dem sova... 
    Men ts pojke mår bra än så länge.
Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?