• en grönsak

Väcka bebis "bara" för att äta?

Tycker sånt här är jätte svårt! Han är 1 vecka gammal. Äter ungefär var 3 timme. Åt senast kl 19(ungefär)  men nu sover han,ska jag väcka han för att mata eller vänta tills han vaknar?
    Känns så dumt att väcka han när han äntligen lyckats komma till ro och sover så gott..
    Man tycker ju att om han är hungrig så borde han "säga till"?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?
  • Zaaandra
    Modgun skrev 2010-06-27 19:54:40 följande:
    Min "lilla" vägde 4705 när hon föddes och var 55cm lång. Sålänge jag ammade henne så sov hon i stort sett aldrig på natten eller dagen. Det var 15-20 min hit och dit och bara vid bröstet. På natten så sov hon i en timma, ville ha mat och tog två timmar att somna om. Så när vi började med ersättning så blev ju hon mätt och sov hela tiden. Hon fick mat, sov i 2,5 timmar var vaken i en halvtimma och fick mat, så sov hon igen. På natten så sov hon ca 5 timmar i sträck och då var jag orolig för att hon inte fick den maten hon behövde och väckte henne. Men jag slutade med detta då vårat bvc sa att eftersom att hon följer sin kurva så bra, så behöver jag inte väcka henne.
    Okej. Dottern åt med ersättning efter 1½ vecka ungefär.
    Hon började sova 8-10 tim i streck vid 6 v ålder och bvc sa då bara att vi
    skulle va glada. BB och BVC säger emot varann.
    Lillebror är som sagt 4 v nu. Han har sovit som mest 7 tim i streck en gång.
    I natt sov han faktiskt nästan 6 tim i streck.
    Det jag märker på honom som inte egentligen hör till tråden är att han somnar lättast om direkt efter amning,dvs han vaknar vill äta och sen sova igen.
    Men man måste ju byta blöja o så ibland o då piggnar han till o tittar o kan sitta i
    tex babysittern o titta. Han kan sen hålla sig vaken uppåt 3 tim, inte alltid nöjd dessa timmar, de är som om han har svårt att komma till ro.
    Ammar igen och han somnar och när jag lägger han vaknar han såklart, blir pigg efter ett tag igen och så verkar han nöjd. Han borde ju somna om han verkligen är trött.
    Inte alltid de går att söva.
    På natten somnar han om väldigt fort men de är väl för att man inte pratar o grejar med han och att de är tyst omkring antar jag. Det är ju det som är skillnaden på dag o natt.
  • trolltotten

Jag väckte aldrig dottern iaf.. Skulle nog bara vara mer jobbigt för henne att bli väckt och sen svårt att somna om än att hon vakna självmant, fick mat, och somnade om nöjd och belåten..

• Jojjo841212

Min son sov typ hela nätterna redan som nyfödd...(ok, inte de första tre-fyra dagarna)...Hemma, så somnade han av sej själv där han befann sej, tex i famnen, sittern, sängen, och sov sedan ca åtta-nio timmar utan att vakna o vara hungrig. Han åt desto mer under dagen iofs, men på bvc sa dem att han "åt upp sej" på dagen o sedan sov gott om natten. Så låt bebisen sova, den vaknar nog om den e hungrig! :)) Lycka till.

• Sooofiet

Min BVC-tant har varit på mig som en tok om att mina barn MÅSTE äta minst var 4:e timme, annars hamnar dom i koma.
    Hon sa att det var så för stora barn(mina vägde 4,2 + 4,4 kg), annars sjönk deras blodsocker för mkt.
    "Stora barn måste äta ofta, för går det för lång tid finns risken att dom inte vaknar igen."
    Vi tyckte det var hemskt att behöva väcka på natten när dom sov som bäst.
    Dessutom resulterade det i att dom blev skitarga och vägrade äta.
    Så jag frågade läkaren och han sa att det var så FÖRR, men nu hade folk lugnat sig lite.

Nu med vår senaste väckte vi iaf i början(1:a 2 veckorna, kanske) på dagarna. Nätterna fick hon sova med andningslarm och vaknade när hon var hungrig.

Nu sover vår bebis jättebra från ca 18-01, då hon får första nattmålet.
    Sen äter hon igen efter ca 4 timmar.
    Sen på dagen äter hon var tredje timme(för att hon själv vill och är hungrig) igen.

• Modgun
    Sooofiet skrev 2010-06-27 20:35:55 följande:
    Min BVC-tant har varit på mig som en tok om att mina barn MÅSTE äta minst var 4:e timme, annars hamnar dom i koma.
    Hon sa att det var så för stora barn(mina vägde 4,2 + 4,4 kg), annars sjönk deras blodsocker för mkt.
    "Stora barn måste äta ofta, för går det för lång tid finns risken att dom inte vaknar igen."
    Så jag frågade läkaren och han sa att det var så FÖRR, men nu hade folk lugnat sig lite.

Nu med vår senaste väckte vi iaf i början(1:a 2 veckorna, kanske) på dagarna. Nätterna fick hon sova med andningslarm och vaknade när hon var hungrig.

Sen på dagen äter hon var tredje timme(för att hon själv vill och är hungrig) igen.
    Va konstigt, Min dotter vägde 4705 och vårat bvc har aldrig sagt något sådant. Det enda som sades var på bb att eftersom att min dotter var så stor så kunde det bli så att hon behövde tillmatning.
  • Cocco

Fast har man otur så har blodsockret sjunkit så lågt att de inte orkar äta om man låter det gå för lång tid och då måste man mata dem på sked eller med flaska och vips så har man slått ut amningen.

Min M sov väldigt bra när han var i ålder runt BF och då fick han sova 5-6 timmar men han hade ju visat att han gick upp i vikt och hade stabilt blodsocker.

Jag hade inte vågat mitt barn sova hela natten förrän vid 2 veckors ålder men jag har ju å andra sidan bara haft bebisar som behövt mat ofta. En stor bebis och en pytteliten.
  • nystan1

Har aldrig väckt min dotter för mat.
    Hon sov många timmar i sträck på natten redan från början, och jag resonerade som så att om hon inte vaknade behövde hon sömnen mer än maten.
    Hon var ganska stor när hon föddes, och gick upp bra, så det var inga problem.
    På BB sa de att vi skule väcka henne, men då vi kom hem frågade jag bvc, och sköterskan där tyckte inte det var några problem att låta henne sova.

Är din pojk liten, eller har svårt att gå upp kanske det är en annan femma.
    Du kan ju kolla med bvc.

• Mamma till Fem döttrar
    Lottaa skrev 2010-06-26 23:04:58 följande:
    Låt honom sova..
    Som du skriver, är han hungrig säger han till. (Undantag om BVC sagt något annat)

Min lille sov 8-9 timmar i egna sängen när han var några dagar gammal.
    Så låt honom sova.
    Kan bara instämma i det du skriver!
  • Hoppfull mamma

På BVC här där jag bor fick jag svaret att jag skulle låta honom sova men om det gick mer än 5 timmar skulle jag väcka honom för hans blodsocker kunde sjunka för lågt och då blir dom okontaktbara och kan inte kommunicera att dom är hungriga. Inte med det sagt att alla barns blodsocker sjunker så efter fem timmar, det var bara den rekommendationen jag fick när jag ställde frågan.

• nystan1
    nystan1 skrev 2010-06-27 21:37:48 följande:
    Har aldrig väckt min dotter för mat.
    Hon sov många timmar i sträck på natten redan från början, och jag resonerade som så att om hon inte vaknade behövde hon sömnen mer än maten.
    Hon var ganska stor när hon föddes, och gick upp bra, så det var inga problem.
    På BB sa de att vi skule väcka henne, men då vi kom hem frågade jag bvc, och sköterskan där tyckte inte det var några problem att låta henne sova.

Är din pojk liten, eller har svårt att gå upp kanske det är en annan femma.
    Du kan ju kolla med bvc.
    Minns nu när jag tänker efter ordentligt att bvc sa att ett långpass per natt var ok, hade hon avverkat det fick hon "bara" sova max fyra timmar efter det.
  • xXMaLoXx
    nystan1 skrev 2010-06-27 22:42:35 följande:
    Minns nu när jag tänker efter ordentligt att bvc sa att ett långpass per natt var ok, hade hon avverkat det fick hon "bara" sova max fyra timmar efter det.
    Det är väl i princip ganska normala sovtider för en sån liten, kan inte minnas att våran någonsin sovit mer än 4 timmar i sträck på dagtid. Första tiden så sov han iof inte 4 timmar i sträck på natten heller :P
  • Myrbäret

Man kan ju amma fast de sover, lägg dig bredvid och amma så har du en mätt bebis som inte ens vaknat av måltiden.

• Myrbäret

Så små behöver äta på natten för att gå upp i vikt bra.

Dessutom så ökas mjölkmängden av att amma på natten.

• caspersmamma 08

Om din son äter bra på dagen så gör det inget om han sover över ett måltid men börjar han äta sämre och sover mer så ska man vara noga med att ge dom alla måltider även på natten.

Min son sov i början hela tiden och jag tyckte det var jätte skönt han fick mat när han ville ha och äta så mycket som han ville för det var det jag hade lärt mig att barn äter så mycket dom behöver.
    Men när han var 10dagar kom bvc på hembesök och hon ringde på engång till barnläkaren som vi fick träffa dagen efter och som skickade vidare oss till ett annat sjukhus där vi blev inlagda och sonen var så dålig att en sond var tvungen att sättas på honom. Vi sov över en natt sen fick vi sova hemma men var tvungen att komma in varje dag och var på sjukhuset hela dagarna i en veckas tid sen blev det lite längre mellan gångerna och efter 3v blev vi helt utskrivna.
    Vi var tvugna att mata honom var 3dje timme men när han var 3v gammal så fick vi hoppa över ett nattmål om han fortsatte att gå upp i vikt och hade vakna stunder på dagen.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Primrose
    Modgun skrev 2010-06-27 20:38:41 följande:
    Va konstigt, Min dotter vägde 4705 och vårat bvc har aldrig sagt något sådant. Det enda som sades var på bb att eftersom att min dotter var så stor så kunde det bli så att hon behövde tillmatning.
    Samma här. Min son vägde 3955gr och en (men bara hon) barnmorska på sjukhuset sa att min råmjölk nog inte skulle räcka och att jag skulle behöva tillmata pga att han var stor. Jag födde med kejsarsnitt och mjölken kom inte igång ordentligt så han hade gått ner c:a 15% då han vägdes när han var fem dagar gammal (vi åkte hem från BB då han var två dagar och han hade då gått ner 9%, men den BM sa att det inte var något att oroa sig över). Han fick lov att tillmatas på kopp (både med pumpad mjölk, en stor rejäl pump från sjukhuset användes, och med ersättning samt ammas. De ville att jag skulle ha max tre timmar mellan varje amning, helst inte mer än två och då skulle också pumpning och tillmatning klämmas in. Han skulle väckas på natten också, för att matas. Detta höll på i många veckor. Han var gul i över tio veckor, vilket kan ha berott på viktnedgången i början.
  • Anonyhm
    Myrbäret skrev 2010-06-27 23:50:05 följande:
    Så små behöver äta på natten för att gå upp i vikt bra.
    Inte helt sant med tanke på att jag har en liten kille som vägde 10 kg och var rund som ett klot när han var 4 månader. Han somnade 22 och sov till 08.  Idag är han snart 8 månader och fortfarande rund och go. 
  • eilenna78

Till oss sa hon bara Grattis! vilken tur ni har! när jag berättade om mina helanatten-sovande pojkar som båda legat på 4 kg+ Dom har båda sovit nattetid från dag 1. Då gick det 7-9 h mellan kvälls och morgon mål v 0-4.
    Från ca 5 v så var vi uppe i 10-12 h sovpass utan mat.
    Det du beskriver låter som en bebis med gulsot. Kan det vara det hon menade?
  • LillaFlingan

vår 2a son föddes nästan 4v för tidigt och var väldigt smal/mager..
    jag ammade inte utan vi gav ersättning från start.
    men han vaknade inte gärna av sig självt, så när han var nästan 2v började jag faktiskt väcka honom exakt var 3.e h och mata.. först DÅ började han öka ordentligt i vikt!
    nu är han 11v imorgon och har gått upp 2,5kg och vuxit 10,5cm på längden!:)))

han sover mest hela tiden,vaknar nästan bara för att äta och få ny ren blöja..
    han är vaken ibland o då får man massor med svarsleenden och en del joller och glädjetjut.. :))) så då gäller det att passa på att umgås med honom..

dock så vill jag tillägga att när han väl började öka rejält i vikt så behövde jag inte längre väcka honom, utan han vaknar nu när han är hungrig helt enkelt.. ibland äter han varannan timme och ibland kan det gå 5-6h mellan måltiderna :)

• Myrbäret
    Anonyhm skrev 2010-06-28 19:14:54 följande:
    Inte helt sant med tanke på att jag har en liten kille som vägde 10 kg och var rund som ett klot när han var 4 månader. Han somnade 22 och sov till 08.  Idag är han snart 8 månader och fortfarande rund och go. 
    Det är skillnad på att amma och ge ersättning.

Ersättningen ligger ju kvar mycket längre medan mjölken bryts ner inom en halvtimme.
    För jag har för mig att du inte ammade va?
  • Sooofiet
    eilenna78 skrev 2010-06-28 22:59:24 följande:
    Till oss sa hon bara Grattis! vilken tur ni har! när jag berättade om mina helanatten-sovande pojkar som båda legat på 4 kg+ Dom har båda sovit nattetid från dag 1. Då gick det 7-9 h mellan kvälls och morgon mål v 0-4.
    Från ca 5 v så var vi uppe i 10-12 h sovpass utan mat.
    Det du beskriver låter som en bebis med gulsot. Kan det vara det hon menade?
    Nej... Hon var lite gul, som dom flesta bebisar. Men inga dåliga värden på nåt vis.
    Det är verkligen olika, beroende på vem man pratar med.
    Inte konstigt att man är förvirrad som småbarnsförälder.
Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?