Modgun skrev 2010-06-27 19:54:40 följande:
Min "lilla" vägde 4705 när hon föddes och var 55cm lång. Sålänge jag ammade henne så sov hon i stort sett aldrig på natten eller dagen. Det var 15-20 min hit och dit och bara vid bröstet. På natten så sov hon i en timma, ville ha mat och tog två timmar att somna om. Så när vi började med ersättning så blev ju hon mätt och sov hela tiden. Hon fick mat, sov i 2,5 timmar var vaken i en halvtimma och fick mat, så sov hon igen. På natten så sov hon ca 5 timmar i sträck och då var jag orolig för att hon inte fick den maten hon behövde och väckte henne. Men jag slutade med detta då vårat bvc sa att eftersom att hon följer sin kurva så bra, så behöver jag inte väcka henne.
Okej. Dottern åt med ersättning efter 1½ vecka ungefär.
Hon började sova 8-10 tim i streck vid 6 v ålder och bvc sa då bara att vi
skulle va glada. BB och BVC säger emot varann.
Lillebror är som sagt 4 v nu. Han har sovit som mest 7 tim i streck en gång.
I natt sov han faktiskt nästan 6 tim i streck.
Det jag märker på honom som inte egentligen hör till tråden är att han somnar lättast om direkt efter amning,dvs han vaknar vill äta och sen sova igen.
Men man måste ju byta blöja o så ibland o då piggnar han till o tittar o kan sitta i
tex babysittern o titta. Han kan sen hålla sig vaken uppåt 3 tim, inte alltid nöjd dessa timmar, de är som om han har svårt att komma till ro.
Ammar igen och han somnar och när jag lägger han vaknar han såklart, blir pigg efter ett tag igen och så verkar han nöjd. Han borde ju somna om han verkligen är trött.
Inte alltid de går att söva.
På natten somnar han om väldigt fort men de är väl för att man inte pratar o grejar med han och att de är tyst omkring antar jag. Det är ju det som är skillnaden på dag o natt.