• en grönsak

Väcka bebis "bara" för att äta?

Tycker sånt här är jätte svårt! Han är 1 vecka gammal. Äter ungefär var 3 timme. Åt senast kl 19(ungefär)  men nu sover han,ska jag väcka han för att mata eller vänta tills han vaknar?
    Känns så dumt att väcka han när han äntligen lyckats komma till ro och sover så gott..
    Man tycker ju att om han är hungrig så borde han "säga till"?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?
  • myran82
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:28:43 följande:
    Sånt ska BVC skita i. Vad hade de för argument när ungen gick upp i vikt?
    För sov han för många timmar i streck blev det ev ett mål mat för lite om dagen. Han skulle äta minst 6 mål mat om dagen och då blev det inte så eftersom han sällan är/var hungrig oftare än va fjärde timma.
  • Här och nu
    myran82 skrev 2010-06-26 23:31:46 följande:
    För sov han för många timmar i streck blev det ev ett mål mat för lite om dagen. Han skulle äta minst 6 mål mat om dagen och då blev det inte så eftersom han sällan är/var hungrig oftare än va fjärde timma.
    Det sket du väl i hoppas jag. 6 mål har jag aldrig hört. 5 skulle det va.
  • Modgun
    myran82 skrev 2010-06-26 23:31:46 följande:
    Men han gick ju upp i vikt som han skulle och då spelar det nog inte någon rollom det blir typ fem mål istället för sex? (detta var nu ett ex)
    Och om tsammar sin son så är det väl fri amning som gäller, och då säger ju barnen till själva eller?
  • Här och nu
    Modgun skrev 2010-06-26 23:35:20 följande:
    Men han gick ju upp i vikt som han skulle och då spelar det nog inte någon rollom det blir typ fem mål istället för sex? (detta var nu ett ex)
    Och om tsammar sin son så är det väl fri amning som gäller, och då säger ju barnen till själva eller?
    Vår son fick mest flaska o sa själv till o fick så mycket han ville, om han inte spydde för mycket.
  • pigglet

Men ts son är ju bara 1 vecka!

Visst, i de flesta fall funkar det ju precis som det ska, men så finns det vissa barn som inte alls vaknar när de är hungriga. Vi vet ju inte alls vilken sort ts bebis hör till, därför skulle jag ta det säkra före det osäkra och väcka efter några timmar.
    Ni med andra erfarenheter kan tycka att det låter dmt, jag hade hållt med er om inte vi varit med om hur fort det kan gå dåligt om de inte äter när de är så små.

• Modgun
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:40:04 följande:
    Vår son fick mest flaska o sa själv till o fick så mycket han ville, om han inte spydde för mycket.
    Ja det är väl upp till barnet hur det vill äta, det fungerade för eran del och då var det ju bara att köra på. Man som förälder känne rju sitt barn bäst.
    Min dotter fick flaskan och hon åt var tredje-fjärde. Sov hon så väckte jag henne inte.
  • xXMaLoXx

Vi blev tillsagda att väcka våran son om det gick så långt som 4 timmar sen senaste målet. Han var dock seg att lägga på sig vikt så de ville att han skulle äta minst var 4:e timme. Nu var det sällan vi behövde väcka eftersom han själv sade till.

Jag vet att många av mina bekanta fått rådet att väcka dem den första månaden, om de inte vaknar själva vill säga. De flesta barn säger som sagt till, men som fler säger...så finns det ju bebisar som sover sig igenom hungern. Börja med att "väcka" den första tiden, märker ni att viktuppgången ser bra ut så kommer ni förmodligen inte att behöva fortsätta särskilt länge.

• Lillgabbens mamma

Vi fick rådet att amma var fjärde timme och under dagarna väcka pojken om han sov över ett mål, MEN under natten kunde han få sova (och vi också).

• Här och nu
    pigglet skrev 2010-06-26 23:42:01 följande:
    Men ts son är ju bara 1 vecka!

Visst, i de flesta fall funkar det ju precis som det ska, men så finns det vissa barn som inte alls vaknar när de är hungriga. Vi vet ju inte alls vilken sort ts bebis hör till, därför skulle jag ta det säkra före det osäkra och väcka efter några timmar.
    Ni med andra erfarenheter kan tycka att det låter dmt, jag hade hållt med er om inte vi varit med om hur fort det kan gå dåligt om de inte äter när de är så små.
    Nu är det ju första gången han sover så länge, så 1 natt kan man testa iaf. Jag har själva varit med om när barn inte får näring nog, men det tar NÅGOT längre tid.
  • Jessilicious

Jag tycker du ska skita i vad alla andra har att säga om när hur o var o bla bla bla du ska göra med ditt barn ang matningen, märker du att han mår dåligt så är det en sak men mår han bra så är det ingen big deal. Barn brukar vakna när de vill ha mat. Min dotter kunde sova och sover fortfarande ibland mellan 8 på kvällen till 5 på morgonen. Men ingen risk för uttorkning där eller undernäring, fått så mycket skit för det. Hon är nu 3 månader och är 65 cm lång och väger runt 7 kg. Så om din son går upp i vikt o mår bra är det väll ingen fara.

Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?