• en grönsak

Väcka bebis "bara" för att äta?

Tycker sånt här är jätte svårt! Han är 1 vecka gammal. Äter ungefär var 3 timme. Åt senast kl 19(ungefär)  men nu sover han,ska jag väcka han för att mata eller vänta tills han vaknar?
    Känns så dumt att väcka han när han äntligen lyckats komma till ro och sover så gott..
    Man tycker ju att om han är hungrig så borde han "säga till"?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?
  • Zaaandra

Alla säger olika. På bb sa dom att de inte skulle gå mer än 4 tim mellan målen.
    Min lille pojke är snart 4 v och när han var ca 1 v gammal sov han 6 tim en natt, jag vaknade och blev chockad över att han ej vaknat så jag väckte han.
    Frågade sedan på bvc och hon sa att det inte var nån fara.
    Nu väcker jag aldrig, enbart på kvällen för matning om han sover, men blir mest i sömnen.
    Som igår somnade han straxt efter 20 på soffan, runt 22 ammade jag honom och bytte blöja, han somnade sedan om gott.
    Jag vet ju inte hur länge han skulle sova där, och sitta och vänta på att han ska vakna och äta har man ju inte alltid lust med, då man själv kanske vill i säng.
    Har en 18 månaders med som vaknar runt 8 så halvskapligt vill man ju lägga sig för att få några timmars sömn. Annars kan man ju sova när bebisen sover.
    Sen om man ska iväg tex bvc så vill iaf jag att han är relativ nyäten, då har jag ibland väckt för att amma så jag ska slippa slänga fram tutten de första jag gör på bvc.
    Finns ju kanske inte ens tid för.

Sonen sov sedan 6 tim i streck inatt ;) Åt och somnade om.
    Visserligen är han äldre än TS bebis. Men som jag skrev så sov han några ggr 6 tim i streck runt 1-1½ v ålder. Så länge dom går upp fint i vikt.
    Och när dom sover så växer dom ju :)

• Bambusa

på bb sa dom att vi skulle väcka dotter efter 3-4timmar i början, för de va inte alls bra om hon sov över mål, helammades,föddes i v37 och vägde 4kg, dvs inte prematur..

• Ruggugglan

När sonen var så gammal så väckte vi honom när han hade sovit 4-5 timmar för att vara säkra på att han fått i sig tillräckligt. Behövde han sova mer sen så somnade han om.

• Mamma till Philip Nova Elliot
    Här och nu skrev 2010-06-26 23:21:44 följande:
    På BB jobbar en del puckon. Så länge barnet mår bra kan det sova.
    Jo fast barn med lågt blodsocker mår INTE bra. Jag har sett små barn krampa pga detta och stadiet efter det kan bli att hamna i koma. De flesta barn klarar dock sig längre utan mat, speciellt nattetid.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Zaaandra
    Sandra Michelle skrev 2010-06-27 11:27:17 följande:
    När sonen var så gammal så väckte vi honom när han hade sovit 4-5 timmar för att vara säkra på att han fått i sig tillräckligt. Behövde han sova mer sen så somnade han om.
    Ja precis. Dom somnar ju om isf.
  • Modgun
    Zaaandra skrev 2010-06-27 12:21:39 följande:
    Ja precis. Dom somnar ju om isf.
    inte alls säkert att de gör även om de behöver sova.
  • Mary Jo

Låt ditt barn sova. På bb sa dom att jag skulle väcka min dotter var 3:e timma och sen när jag kom till bvc och vi såg att min dotter gick upp som hon skulle sa hon att jag skulle sluta med det,att jag hade tur om jag hade ett spädbarn som sov

• Mary Jo
    Mary Jo skrev 2010-06-27 16:42:32 följande:
    Låt ditt barn sova. På bb sa dom att jag skulle väcka min dotter var 3:e timma och sen när jag kom till bvc och vi såg att min dotter gick upp som hon skulle sa hon att jag skulle sluta med det,att jag hade tur om jag hade ett spädbarn som sov
    Som sov under natten menar jag såklart. :)
  • Fatima89

har bara läst TS, jag gick efter detta, " VÄCK ALDRIG DEN BJÖRN SOM SOVER"
    men om han är så liten så skall det helst inte gå mer änn 4tim dag tid, 5tim natt tid (förlängs med tiden) brukar göra så att det gått 3tim och barnet änn sover låt det gå 10-20-30min se om han vaknar, gör han inte det, så känner du sj om du vill vänta tills 4tim el väcka och ge mat

• Här och nu
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2010-06-27 12:01:30 följande:
    Jo fast barn med lågt blodsocker mår INTE bra. Jag har sett små barn krampa pga detta och stadiet efter det kan bli att hamna i koma. De flesta barn klarar dock sig längre utan mat, speciellt nattetid.
    Ts barn mår bra.
Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?