• en grönsak

Väcka bebis "bara" för att äta?

Tycker sånt här är jätte svårt! Han är 1 vecka gammal. Äter ungefär var 3 timme. Åt senast kl 19(ungefär)  men nu sover han,ska jag väcka han för att mata eller vänta tills han vaknar?
    Känns så dumt att väcka han när han äntligen lyckats komma till ro och sover så gott..
    Man tycker ju att om han är hungrig så borde han "säga till"?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?
  • Zaaandra
    Modgun skrev 2010-06-27 16:27:58 följande:
    inte alls säkert att de gör även om de behöver sova.
    Ne iofs Men då kanske man får hjälpa dom att somna om. Jag söver min lilla när jag ser att han börjar bli trött, övertrött bebis är inge kul´:(
    Ibland kanske man måste väcka om man ska iväg eller så. Igår tex somnade min 4 veckors runt 2o på soffan. Vid 22 tog jag upp han o bytte blöja o gav han tutten så vi kunde lägga oss för natten. Jag vet ju inte när han tänkt o vakna o jag har ju inte lust att sitta o vänta tills natten.. Hela livet kan ju inte stanna upp för man har fått en bebis. Väckte dottern ibland, spec när hon blev lite större tex sen em/kväll för att ej störa nattsömnen. Nu är hon 18 mån o får väcka nån gång då o då när hon får för sig att sova för länge på dagen.
  • fiddelin

så länge de växer som de ska. så tror jag inte det är någon fara om de får sova en eller två timmar extra när de väl sover så gott... sen ska de ju såklart inte vara utan mat allt förlänge.. men tycker att äter en bebis var tredje timme i övrig tid på dygnet å att de nån gång blir 4-7 timmar emellan, så kan de ju inte göra nån skada. Ibörjan följs de ju upp så noga av bvc dessutom, så ser man att de inte ökar som de ska, då får man völ börja vecka dem.

Vi väckte vår dotter var 3-4 timme för mat, men vilket jag bistert ångrade ganska länge. För hon följde kurorna jättebra, och när vi senare skulle "införa nattetid"  vaknade hon ändå var 3-4 timme och skulle ha mat. Trots att vi visste att hon kunde klara sig lika bra utan de på natten.
    Så växer nästa barn (om de blir fler) som de ska så kommer vi inte väcka honom så ofta.

lycka till! Det är mycket att komma in i början. Men snart sitter du också här och tipsar å råder andra "nya mamma"

Och grattis tll den lille :)

• Ninnis75

Hej...........

Nej,nej,nej. väck inte en sovande nyföding.

Undantag är om det är en föd tidigt född, en prematur bebis, en sjuk bebis med feber t.ex då behövs både vätsa och näring på tider. Vår dotter föddes prematur då blev vi tvungna att mata henne var 3:e timme dygnet runt första månaden även om hon sov, men annars, nej, ta det med ro. Även en nyföding säger ifrån när något inte stämmer.

Lycka till
    Lita på din intuition och att du lär känna din bebis.

Trevlig sommar

• Modgun
    Zaaandra skrev 2010-06-27 19:11:07 följande:
    Ne iofs Men då kanske man får hjälpa dom att somna om. Jag söver min lilla när jag ser att han börjar bli trött, övertrött bebis är inge kul´:(
    Ibland kanske man måste väcka om man ska iväg eller så. Igår tex somnade min 4 veckors runt 2o på soffan. Vid 22 tog jag upp han o bytte blöja o gav han tutten så vi kunde lägga oss för natten. Jag vet ju inte när han tänkt o vakna o jag har ju inte lust att sitta o vänta tills natten.. Hela livet kan ju inte stanna upp för man har fått en bebis. Väckte dottern ibland, spec när hon blev lite större tex sen em/kväll för att ej störa nattsömnen. Nu är hon 18 mån o får väcka nån gång då o då när hon får för sig att sova för länge på dagen.
    att hjälpa min dotter att somna om när jag väckte henne för att äta kunde ta timmar på natten, pga att hon var övertrött.
    Och eftersoma tt hon följde sin kurva och åt som hon skulle annars så slutade jag med att väcka henne på natten.
  • Ninnis75

Ett tillägg..

Det kan finnas undantag såklart. Det kan handla om blodsockernivå där man vill att bebin äter regelbundet för att må bra men är bebisen född i tid och mår bra så avvakta lite. Ett bekymmer kan ju vara om amingen inte är igång helt. Ibland kan vara svårt att tolka en bebis signaler som t.ex hunger men utgå ifrån en regel att det inte ska gå för många timmar. Fråga på BVC ...

• Zaaandra
    Modgun skrev 2010-06-27 19:23:00 följande:
    att hjälpa min dotter att somna om när jag väckte henne för att äta kunde ta timmar på natten, pga att hon var övertrött.
    Och eftersoma tt hon följde sin kurva och åt som hon skulle annars så slutade jag med att väcka henne på natten.
    Jo då blir de ju jobbigt. Fick väcka mitt första barn var 3e tim, även på natten, enbart för han vägde under 3 kg. Som sagt går barnet upp i vikt finns ingen anledning.
    Sen som jag skrev kan jag väcka för att mata ifall vi ska iväg så jag vet att han är nyäten.
  • Juni 06

Jag blev tillsagd på bb när vi åkte hem att jag skulel väcka min kille var fjärde timme det fick inte gå längre. Sen när vi var på bvc så hade han gått upp jätte bra i vikt så jag kunde sluta med det. På dagarna nu går det mellan 3-4 timmar och på natten kan det gå 6 timmar. Min son vägde 4080 när han kom. Var en på bb som tyckte att vi skulle väcka honom för hon tyckte att han hade gått upp för lite när vi kom tillbaka. Men det tyckte inte bvc.

• NiniMe

På patienthotellet sa en till mig att väcka lillebror efter 3-4 timmar sen sa nästa till mig att de gick bra att dom sov ett långpass men bara 1.. Ja så jag lät han sova ett långpass och gav han mat när han vakna... Så när han va 1 månad så sov han 10 timmar i sträck, sen va hans nattrutin fast hehe.... 1 långpass kan ju inte göra så mycke om dom äter med 3-4 timmars mellanrum resten av dagen....

• Modgun
    Zaaandra skrev 2010-06-27 19:45:52 följande:
    Jo då blir de ju jobbigt. Fick väcka mitt första barn var 3e tim, även på natten, enbart för han vägde under 3 kg. Som sagt går barnet upp i vikt finns ingen anledning.
    Sen som jag skrev kan jag väcka för att mata ifall vi ska iväg så jag vet att han är nyäten.
    Min "lilla" vägde 4705 när hon föddes och var 55cm lång. Sålänge jag ammade henne så sov hon i stort sett aldrig på natten eller dagen. Det var 15-20 min hit och dit och bara vid bröstet. På natten så sov hon i en timma, ville ha mat och tog två timmar att somna om. Så när vi började med ersättning så blev ju hon mätt och sov hela tiden. Hon fick mat, sov i 2,5 timmar var vaken i en halvtimma och fick mat, så sov hon igen. På natten så sov hon ca 5 timmar i sträck och då var jag orolig för att hon inte fick den maten hon behövde och väckte henne. Men jag slutade med detta då vårat bvc sa att eftersom att hon följer sin kurva så bra, så behöver jag inte väcka henne.
Svar på tråden Väcka bebis "bara" för att äta?