• Erikanerikan

    Hjälp till begravning av mitt barn, sånger o bibelställen

    Hej

    Min älskade lillkille dog i magen i vecka 24, 13 juni. Nu ska vi ha begravning med jordfästning på fredag. Min familj och min mans plus fem vänner kommer. Begravningen ska vara väldigt ljus med vita/ljusa kläder och fokus på att vi ses snart igen i himlen.

    Jag undrar så över fina bibelställen, kan ni några? Vi ska ha "Låt alla barnen komma till mig" men sen vet vi inga fler.

    Sånger... Vi ska ha "Nocturne", "Jag vill alltid älska", "Ljuset inom dig" och "Du omsluter mig". Kan ni några fina psalmer? Hur många sånger brukar man ha? Vi vill gärna ha mycket musik...

    Hoppas ni kan hjälpa mig lite!!!

  • Svar på tråden Hjälp till begravning av mitt barn, sånger o bibelställen
  • Zoieli
    www.zoieli.se/vendela

    Där har jag samlat många psalmer, musiktips, dikter m.m.

    Jag ska tänka på er på fredag och hoppas begravningen blir så fin som den kan bli.

    Varm kram/Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega*, Ville och Vilja
  • Erikanerikan

    Tack Elisabeth... Så märkligt för när du skickade detta satt jag och läste på din sida, hade fått upp den i en sökning. Jag ska kika vidare. Tack.

  • Eklofen

    Gullan Bornemark har skrivit en psalm som heter "Mista en vän" psalm 799.
    En otroligt fin psalm tycker jag.

    Ska tänka på er på fredag!

    Kramar Sanna

  • jennyc

    tryggare kan ingen vara...den är väldigt fin och speciellt riktad till små barn

    vår präst läste även ur en bok...se min pres så står de va den heter

    Många kramar!!!

  • PVeraB

    uppenbarelseboken finns det ett fint ställe. Om att han ska torka alla tårar

  • Erikanerikan

    SvXrt - vet du var i uppenbarelseboken?

    Har ni någon aning om hur det är att spela upp låtar där man bara lyssnar? Vet ni om hur många man "orkar" lyssna på? Har ingen bra koll nu, skulle själv kunna sitta en timme och lyssna men det går ju inte riktigt... :/

  • PVeraB

    erikanerikan
    kollade just min minnesbok från våran sons begravning. Så ja jag vet ...
    upp 21.1-5.
    Vår präst sa att en barnbegravning styr man nästan helt själv.

  • Lanie

    vi hade "det gåtfulla folket" när ceremonin började, sedan sjöng solisten "jag fick låna en ängel" som jag hade valt, vi valde psalmen "som liljan på sin äng". När vi hade avskedet valde vi psalmen "du omsluter mig". Solisten sjöng sedan "tears in heaven" som min sambo valde och när ceremonin avslutades hade vi valt "turistens klagan" just för att vi skulle avsluta lite glatt, med lite hopp om en ljusare framtid. Wilton fick det finaste avskedet en liten ängel kan få.

    Det går o välja nästan vilken musik man vill. Prästen frågade mig om jag sjöng något speciellt medan Wilton låg i magen. "Tja, jag spelade mest Iron Maiden o Metallica" svarade jag o skrattade lite, men hade vi velat ha musik med dem så hade vi nog fått det. Kantorn var på idéen iaf :)

  • Erikanerikan

    Vilket fint bemötande, Lanie! Jag har också funderat lite på det "Gåtfulla folket" som inledning eller kanske "Blinka lilla stjärna".... "Nu grönskar det" eller "Hör hur västanvinden susar" var nog de sångerna jag sjöng allra mest för honom men vet inte hur det skulle bli... Allt är lite snurrigt nu och begravningen kommer tätt inpå, för att vi gärna ville det, vi har ingen solist vad jag vet men kanske organisten kan sjunga... Brukar de det?

    Hur kändes det på själva begravningen? Hur reagerade era närmsta som var med?

  • Wilfa

    Psalm 606, Det gungar så fint. Den hade vi på vår sons begravning i december i fjol. Han dog också i magen i vecka 24.

    Begravningen var tung, men också väldigt ljus och hoppfull. Svårt att förklara riktigt, men det kändes lugnt och skönt i själen att få ta ett fint avsked. Samtidigt är det nog det värsta jag gjort, att begrava vårt efterlängtade barn.

    Alla som var med tyckte att det kändes bra. Förutom jag, min man och vår 8-åriga son var det våra närmaste familjer. Vi samlades hemma hos oss efteråt och prästen var också med. Namngivningen som vi hade dagen efter Johannes födelse var svårare än begravningen.

  • Lanie
    Erikanerikan skrev 2010-06-27 17:10:59 följande:
    Vilket fint bemötande, Lanie! Jag har också funderat lite på det "Gåtfulla folket" som inledning eller kanske "Blinka lilla stjärna".... "Nu grönskar det" eller "Hör hur västanvinden susar" var nog de sångerna jag sjöng allra mest för honom men vet inte hur det skulle bli... Allt är lite snurrigt nu och begravningen kommer tätt inpå, för att vi gärna ville det, vi har ingen solist vad jag vet men kanske organisten kan sjunga... Brukar de det?

    Hur kändes det på själva begravningen? Hur reagerade era närmsta som var med?
    Ja, vi blev väldigt fint bemötta. Om det känns väldigt förvirrande, prata med prästen o kantorn, kanske kan de hjälpa till o göra det lite mindre förvirrande, men alla sånger du nämnt är fina o skulle kunna passa in, det beror ju lite på hur ni vill lägga upp det, vilken känsla ni vill få det, musiken speglar ju av sig väldigt mkt på det man känner.

    Prata med organisten om han eller hon sjunger, men jag skulle ha rekommenderat en solist, hon vi hade sjöng så oerhört vackert så vi grät ju bara av det, det var så himla fint. Vi valde också att filma begravningen, jag ville bevara sången, det är två o en halv vecka sen Wilton begravdes o vi har inte kollat på filmen än, vi har inte orkat.

    Det var otroligt jobbigt på begravningen, det var så svårt att jag blundade mig igenom hela ceremonin, jag ville inte ta in varför vi satt där, varför vi hade samlat nära o kära till detta. Vi hade våra föräldrar, syskon o de allra närmaste vännerna, sammanlagt var vi nog femton till tjugo personer (har många syskon). Det klart att det var jobbigt för alla, alla grät, men de berättade också i efterhand att allt var så vackert, att det var en sån fin stund med kapellet, blommorna, sången, vännerna som var kände sig oerhört utvalda att de fick vara med o dela denna stund, även om den var sorglig, men det var ändå inte som en vanlig begravning, vi hade valt ljus, sommarklädsel så det kändes nästan som vi var på väg till skolavslutning.

    Vi samlades sen hemma i vår samlingslokal, åt smörgåstårta, kaffe o kladdkaka. Vi hade tänkt o sitta nere vid stranden, duka upp på filtar, men det ösregnade så vi tvingades o vara inne o det var väl det ända som gjorde att det inte kändes som den perfekta begravningen, men på något sätt blev det fint ändå

    ska ni jordfästa eller urnsätta? Vi valde urnsättning, så än är vi inte klara, vi har fortfarande ett farväl till o göra, blir nog senare i veckan som kommer. Vi fick vänta tre veckor på begravningen o när vi väl hade bestämt datum så hade det redan gått två veckor, så det drog ut på tiden. På ett sätt var nog det ändå ganska bra att det tog så lång tid, för vi fick lite längre tid o bearbeta o faktiskt fatta vad som hände.
  • Misery

    Hej nu hade vi begravning för min son som var 19 men vi valde bara en psalm resten av låtarna som var 4 stycken så spelade vi cd. Bara sonens favoritsånger. Det brukar inte vara nå problem att spela det man vill bara det inte är stötande för kyrkan.

  • lurv

    Att ha tryggare kan ingen vara på en barnbegravning kan bli jobbigt. Jag vet ju inte hur du fungerar men jag hade den psalmen på min dotters begravning för drygt 26 år sedan. Jag kan än idag inte gå på ett barndop där den psalmen spelas utan att mer eller mindre bryta ihop. Den psalmen förknippar jag just med hennes begravning. Det har gjort att jag aldrig haft den på mina andra barns dop.


    Inte så att jag ångrar att jag valde den, absolut inte! Men, den är så stakt förknippad med hennes begravning trots att det har gått en hel massa år.

  • Erikanerikan

    Tror att vilka låtar man än har så blir det starkt och jobbigt men ändå fint. Nu har vi varit och planerat med pastorn, tack så otroligt mycket för all er hjälp!

    Vi har fått min mans systrar som kan hjälpa oss med solosång, kändes jätteskönt. De kunde ej ta skivor i kyrkan eftersom anläggning är för gammal. Men, men. Känner väldigt nöjd med upplägget ändå.

    Kommer ha en jordfästning då vi sjunger "Du omsluter mig".

    Tack så otroligt mycket Lanie för din långa beskrivning :). Vill så gärna ge en stor kram till ert barn!

  • Erikanerikan

    Wilfa - Vi valde också "Det gungar så fint", va fin den är :)

  • Erikanerikan

    ...och vi valde också det stället i Uppenbarelse boken, så fint och så sant. - SvXrt

  • PVeraB
    Erikanerikan skrev 2010-06-29 21:00:38 följande:
    ...och vi valde också det stället i Uppenbarelse boken, så fint och så sant. - SvXrt
    ja jag kände oxå starkt för det textstycket. Berätta gärna mer om det om du känner att du vill och orkar.

    en liten och försiktig kram
  • Wilfa
    Erikanerikan skrev 2010-06-29 20:59:33 följande:
    Wilfa - Vi valde också "Det gungar så fint", va fin den är :)
    Ja, jag tycker den är så vacker, och den känns på något sätt väldigt trösterik.
Svar på tråden Hjälp till begravning av mitt barn, sånger o bibelställen