• SIN74

Hundar på badplats

Var och badade ikväll på en badplats med tydlig skylt att hundar äga ej tillträde. Ändå var det en hund där som de badade med. (Jag har ej djur och såg ändå skylten.)

Jag vill höra med er andra vad ni anser. Är det ok att ta med hunden och låta den bada oavsett skyltar? Vad tycker ni andra om att hundar badar bredvid er?

Är bara lite nyfiken på hur andra tänker. Vi var inte riktigt ense här hemma om vad vi eg.  tycker.

• Svar på tråden Hundar på badplats
  • bubblan79

Jag har en valp just nu men har haft hund innan oxå och åker alltid med min hund till badplatsen, tänker inte lämna min hund hemma när vi ska utoch ha roligt men jag väljer en strand där det är tillåtet.. finns en sida på nätet där man kan leta efter "godkända" badställen för hund. sen bor jag vid vänerns strand och vart jag än går så är det stränder med förbud men när jag är ute på långpromenad och hunden måste svalka sig och dricka lite så tar vi en tur ut i skogen och badar där det inte är någon annan..
    sen tycker väl jag att man som vuxen kan prata med den andra som oxå är vuxen.. har du ett barn som är allegiskt så skulle jag ju gått fram och pratat med hundägaren, förklarat läget och sagt att det finns en hundförbudsskylt.. kommunikation verkar försvinna mer och mer nu för tiden

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Hercule

Om det uttryckligen står en förbudsskylt men folk tar med sig hunden iallafall så tolkar jag det som att de skiter i alla som inte befinner sig inom deras personliga sfär.  Speciellt när det finns badplatser där hundar faktiskt får vara. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • BlommyNess12

En hund på en allmän badplats som dessutom har en förbudsskylt är riktigt fel. Jag går bara till såna badplatser för att jag inte VILL bada med hundar, och ändå dyker det upp hundar ibland. Jag är riktigt rädd för okända hundar, jag kan göra  mitt yttersta för att undvika en okänd (oftast) lös  hund dvs går till en badplats med förbud, och i mitt arma sinne TROR jag då att hundägare ska vara tillräckligt intelligenta för att gå till en annan badplats utan förbud..

• bubblan79

jo känner oxå så att på badplatsen blir folk arga men går det en hund på stan så vart gör man av sitt allergiska barn då?. kan väl komma hundhår och diverse andra saker flygande i luften..

skulle oxå vilja säga att om det är av hygieniska skäl som man inte vill ha hunden på stranden så är ju dom långt mer hygieniska barn som pissar i vattnet.. det gör iaf inte hunden..

• enlitenbitkaka
    Hercule skrev 2010-07-12 09:20:28 följande:
    Om det uttryckligen står en förbudsskylt men folk tar med sig hunden iallafall så tolkar jag det som att de skiter i alla som inte befinner sig inom deras personliga sfär.  Speciellt när det finns badplatser där hundar faktiskt får vara. 

Dessa badplatser är nogräknade. Finns ca. 1st uppe i Värmland och där får man bada med badskor så man inte skär upp fötterna på de vassa stenarna på botten...
  • BlommyNess12
    bubblan79 skrev 2010-07-12 09:21:53 följande:
    jo känner oxå så att på badplatsen blir folk arga men går det en hund på stan så vart gör man av sitt allergiska barn då?. kan väl komma hundhår och diverse andra saker flygande i luften..

skulle oxå vilja säga att om det är av hygieniska skäl som man inte vill ha hunden på stranden så är ju dom långt mer hygieniska barn som pissar i vattnet.. det gör iaf inte hunden..
    Tycker du att dina argument rättfärdigar att din hund ska gå på en badplats och bada där det är förbjudet för hundar att bada, istället för att gå till den andra stranden där det är tillåtet?
  • bubblan79
    BlommyNess12 skrev 2010-07-12 09:24:48 följande:
    Tycker du att dina argument rättfärdigar att din hund ska gå på en badplats och bada där det är förbjudet för hundar att bada, istället för att gå till den andra stranden där det är tillåtet?
    vet inte om du missade att läsa att jag skrev att jag går på platser där det är tillåtet eller ute i skogen där det inte är någon alls...
  • enlitenbitkaka
    BlommyNess12 skrev 2010-07-12 09:21:03 följande:
    En hund på en allmän badplats som dessutom har en förbudsskylt är riktigt fel. Jag går bara till såna badplatser för att jag inte VILL bada med hundar, och ändå dyker det upp hundar ibland. Jag är riktigt rädd för okända hundar, jag kan göra  mitt yttersta för att undvika en okänd (oftast) lös  hund dvs går till en badplats med förbud, och i mitt arma sinne TROR jag då att hundägare ska vara tillräckligt intelligenta för att gå till en annan badplats utan förbud..
    Fast att det är en allmän badplats innebär inte att hunden får vistas där. För det får den, kopplad och på land.

Vi visar hänsyn genom att ha vår vovve kopplad hela tiden förutom när han simmar, håller oss på kanten där inga små barn badar osv. Rastar honom gör vi en bit bort i skogen.
  • BlommyNess12
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-12 09:29:51 följande:
    Fast att det är en allmän badplats innebär inte att hunden får vistas där. För det får den, kopplad och på land.

Vi visar hänsyn genom att ha vår vovve kopplad hela tiden förutom när han simmar, håller oss på kanten där inga små barn badar osv. Rastar honom gör vi en bit bort i skogen.
    Jag tycker inte man badar hundar på platser där det står att det är förbjudet, och dessutom släpper kopplet i vattnet. Jag vill inte ha din simmandes emot mig, jag skulle nog faktiskt få panik då. Visa respekt och hänsyn och låt bli att bada hundar på de badplatser där det är skyltat och förbjudet så att folk får en chans att välja bort de stränder där det kan förekomma.
Svar på tråden Hundar på badplats