• MatildaAn

Min hund matvägrar! Hjälp

Jag blir så ledsen och frustrerad!
     Min hanhund på 1år och 5 månader har matvägrat sedan han var 10 månader.
    Givetvis så äter han, men då får man i stortsett tvinga i honom mat.

Innan så var han TOKIG i mat ....men nu ¨så kan det gå 1,2dagar innan han äter. Det slutar alltid med att han spyr galla. Ger jag honom kött från min tallrik så äter han mer än gärna det, men inte från sin egen skål, inte torrfoder eller dyl.
    Jag blir så ledsen, det gör ont i hela mig när han gör såhär. . . Vad kan ha hänt?

Han är väldigt pigg och glad, så han har inte blivit slö eller så. . . Men jag är ändå orolig. Är det någon mer som har erfarenhet av detta?

Tack!

• Svar på tråden Min hund matvägrar! Hjälp
  • MatildaAn
    Lurpa skrev 2010-07-10 22:54:14 följande:
    Min hund kan strula med maten i flera dagar. Jag gör dock inget åt det. Hennes mat har dugit i 3 år så då duger den nu me. Och är hon så dum så hon inte äter.. ja då får hon gå hungrig.
    Min erfarenhet är att ju mer man kämpar för att hunden ska äta ju mindre äter dom för de väntar på något bättre.

Håll bara koll så han dricker ordentligt. Gör han inte de bör du kolla upp honom hos vet.
    Okej, det är ju bara det att innan var han helt tokig i mat och slängde i sig det-...men nu, ja...
    Jo det är så det kan vara, min mamma sa att vi gör för stor sak av det och "daddar" med honom...så han får mycket uppmärksamhet när han inte äter.

Han dricker jätte jätte mycket.
  • figurehead

Min hund är så där periodvis,

Just nu är han i en sån period. Tror det är värmen som gör att han har tappat matlusten.

Han har haft för sig att äta på nätterna eftersom jag låter fodret stå framme.

Och han äter direkt om han får nåt annat av mig tex smörgås eller korv eller nåt. Så han mår inte dåligt förutom att han tappat matlusten för tillfället.

• Belavon

Det är ingen fara om en hund inte äter på en dag eller så. Om du börjar fjäska med honom och ge honom ditt kött och annat mat så skämmer du ju även bort honom :) Som någon annan skrev, se till att maten inte står framme hela tiden. Det är du som bestämmer och inte din hund.

Eftersom han verkar äta, även om det är när han vill, så behöver du nog inte vara orolig för att det är något större fel. Men kontakta vet om du fortsätter vara orolig. När mina hundar är ute på sommaren så kräks de ibland mer för de mumsar i sig gräs (ibland tror jag de är katter :) Men då brukar jag blanda ner burkmat i torrfodret och då kräks de inte.

Färskfoder har jag hört av alla som använt det att det är underbart. Vi har inte provat än för våra är så små hundar så de äter så lite och det blir inte så lönsamt.

lycka till och ge inte upp

• MatildaAn
    figurehead skrev 2010-07-10 22:57:38 följande:
    Min hund är så där periodvis,

Just nu är han i en sån period. Tror det är värmen som gör att han har tappat matlusten.

Han har haft för sig att äta på nätterna eftersom jag låter fodret stå framme.

Och han äter direkt om han får nåt annat av mig tex smörgås eller korv eller nåt. Så han mår inte dåligt förutom att han tappat matlusten för tillfället.
    Okej, fast han har varit såhär sedan dec. Men jag kanskie får hålla ut och tuffa till mig lite.
  • MatildaAn
    Belavon skrev 2010-07-10 22:59:18 följande:
    Det är ingen fara om en hund inte äter på en dag eller så. Om du börjar fjäska med honom och ge honom ditt kött och annat mat så skämmer du ju även bort honom :) Som någon annan skrev, se till att maten inte står framme hela tiden. Det är du som bestämmer och inte din hund.

Eftersom han verkar äta, även om det är när han vill, så behöver du nog inte vara orolig för att det är något större fel. Men kontakta vet om du fortsätter vara orolig. När mina hundar är ute på sommaren så kräks de ibland mer för de mumsar i sig gräs (ibland tror jag de är katter :) Men då brukar jag blanda ner burkmat i torrfodret och då kräks de inte.

Färskfoder har jag hört av alla som använt det att det är underbart. Vi har inte provat än för våra är så små hundar så de äter så lite och det blir inte så lönsamt.

lycka till och ge inte upp
    Jo jag vet att jag inte ska fjäska med honom, men mitt hjärta smälter och börjar gråta när han kräker och sen efteråt så skämms han JÄTTE mycket och gömmer sig. 
    Nej det har ni rätt i, men nu när det är så varmt, kan det kanske inte vara en god ide att låta den stå framme över natten?
    Jo gräs äter han som om han vore en häst! Det kan inte bero på att han har mask? dvs matlusten kanske.

Nej jag har aldrig hört talas om det, har nänmligen aldrig haft en hund som är kräsen. Men jag ska kolla upp detta i morgon. Tack för alla bra tips! =)
  • MirandaSthlm
    MatildaAn skrev 2010-07-10 22:41:14 följande:
    Jag blir så ledsen och frustrerad!
     Min hanhund på 1år och 5 månader har matvägrat sedan han var 10 månader.
    Givetvis så äter han, men då får man i stortsett tvinga i honom mat.

Innan så var han TOKIG i mat ....men nu ¨så kan det gå 1,2dagar innan han äter. Det slutar alltid med att han spyr galla. Ger jag honom kött från min tallrik så äter han mer än gärna det, men inte från sin egen skål, inte torrfoder eller dyl.
    Jag blir så ledsen, det gör ont i hela mig när han gör såhär. . . Vad kan ha hänt?

Han är väldigt pigg och glad, så han har inte blivit slö eller så. . . Men jag är ändå orolig. Är det någon mer som har erfarenhet av detta?

Tack!
    Testa blanda ut torrfoder med  lite såser eller köp lite spray-grädde o spraya på en klick så han får lite mer smak för att äta .. funkar på min hund.
    Men det bästa var att kastrera han för då gick han upp som satan av bara farten... lite smopet då jag kämpat o trixat i flera år med hans mat.

iaf..

Lycka till

Solig
    ~ Tindra 10-05-15 ~
  • MatildaAn
    MirandaSthlm skrev 2010-07-10 23:05:43 följande:
    Testa blanda ut torrfoder med  lite såser eller köp lite spray-grädde o spraya på en klick så han får lite mer smak för att äta .. funkar på min hund.
    Men det bästa var att kastrera han för då gick han upp som satan av bara farten... lite smopet då jag kämpat o trixat i flera år med hans mat.

iaf..

Lycka till

Solig
    Jo har testat detta men då äter han inte det.

Men vi vill inte kastrera honom för han visar inga tecken på någon dominans eller så. Vi var hos mina föräldrar när deras tik löpte. Hon "visade upp sig" men han fattade och brydde sig inte alls....han kan skvätter inte eller så heller...så nja..

Oehört tacksam för du tog dig tid och svarade :)
  • Clotilda

Har  du pratat med veterinären? Där brukar man få rätt bra råd.

Vi har också en hund som är väldigt svår att få att äta. Det är en ettårig whippet som behöver massa energi eftersom han springer som en galning, men det är svårt att få honom att lägga på sig. Vi testar med det mesta, byta mellan olika foder ofta, blanda ut torrfodret med färskfoder och ge honom högenergifoder för att han ska få ut mesta möjliga av det han får i sig, men han är svår.

Men alltså, om det alltid slutar med att han spyr så fattar jag om han inte äter. Maten lär ju vara förknippat med något otrevligt för honom. Jag hoppas att du redan har kollat upp det med veterinären.

• Clotilda

Förresten, kan lägga till att vi brukar tillsätta rapsolja i fodret också, för att han ska få i sig fetter.

• MatildaAn
    Clotilda skrev 2010-07-10 23:08:48 följande:

Har  du pratat med veterinären? Där brukar man få rätt bra råd.

Vi har också en hund som är väldigt svår att få att äta. Det är en ettårig whippet som behöver massa energi eftersom han springer som en galning, men det är svårt att få honom att lägga på sig. Vi testar med det mesta, byta mellan olika foder ofta, blanda ut torrfodret med färskfoder och ge honom högenergifoder för att han ska få ut mesta möjliga av det han får i sig, men han är svår.

Men alltså, om det alltid slutar med att han spyr så fattar jag om han inte äter. Maten lär ju vara förknippat med något otrevligt för honom. Jag hoppas att du redan har kollat upp det med veterinären.

Fast nej, maten är inte förknippat med att han kräker. Det är ju när han INTE äter som han kräker.
    Nepp jag har inte kollat upp det hos vetrinären då han är väldigt pigg och alert.
  • Clotilda
    MatildaAn skrev 2010-07-10 23:11:37 följande:
    Fast nej, maten är inte förknippat med att han kräker. Det är ju när han INTE äter som han kräker.
    Nepp jag har inte kollat upp det hos vetrinären då han är väldigt pigg och alert.
    Ok, jag tycker ändå att du bör ringa till veterinären i alla fall. Det kostar inget med ett samtal och om du beskriver situationen kan veterinären avgöra om det är något som bör kollas upp eller ge dig något tips på hur du kan göra för att få honom att äta.
  • Lurpa
    MatildaAn skrev 2010-07-10 22:56:55 följande:
    Okej, det är ju bara det att innan var han helt tokig i mat och slängde i sig det-...men nu, ja...
    Jo det är så det kan vara, min mamma sa att vi gör för stor sak av det och "daddar" med honom...så han får mycket uppmärksamhet när han inte äter.

Han dricker jätte jätte mycket.
    Min hund var också sådär så hon riktigt kastade i sig maten. Men när min son började äta själv och det blev massa mat på golvet så blev hon finsmakare och vill då hällre ha hans mat än sin egen.

När du säger jätte jätte mycke.. tycker du att det är onaturligt mycke? ISF bör du nog iaf rådgöra med en Vet.
    Första teckniet på förgiftning eller njurproblem är att hunden antingen kastar i sig vatten eller dricker inte alls.
    Just nu är det ju varmt så mer än vanligtvis ska han ju dricka utan att det är nån fara, men om han som sagt dricker så mycke att du upplever det konstigt så kan de ju vara nå fel.
  • MatildaAn
    Lurpa skrev 2010-07-10 23:18:32 följande:
    Min hund var också sådär så hon riktigt kastade i sig maten. Men när min son började äta själv och det blev massa mat på golvet så blev hon finsmakare och vill då hällre ha hans mat än sin egen.

När du säger jätte jätte mycke.. tycker du att det är onaturligt mycke? ISF bör du nog iaf rådgöra med en Vet.
    Första teckniet på förgiftning eller njurproblem är att hunden antingen kastar i sig vatten eller dricker inte alls.
    Just nu är det ju varmt så mer än vanligtvis ska han ju dricka utan att det är nån fara, men om han som sagt dricker så mycke att du upplever det konstigt så kan de ju vara nå fel.
    Jo jag tror att det handlar om att han har gått och blivit just det, en finsmakare. Tyvärr och det är vårt eget fel.

Nej inte jätte jätte mycket, eller jo givetvis har han druckit mer nu i denna värme, men annars dricker han inte mer än vad mina andra hundar har gjort:)

Tack för dina svar! De lugnar mig lite=)
  • IsaViolia

Jag är jättelatvog med våra, men fick tuffa till mig efter tredje foderbytet, dom vet precis hur dom ska göra dom små änglarna!

• Therese H

Har inte orkat läsa dina svar så du kanske redan har fått lära detta
    Min hund va en finsmakare. Jag gjorde dessutom misstaget att blanda hans torrfoder med annan mat och blötmat. Slutade med det och gav honom en "godisskål", i den hamnade allt annat som kan fick. Jag slutade helt att lägga något annat än torrfoder i hans matskål! Blev det rester över eller att han skulle få något extra gott så hamnade det i "godisskålen"

Sen fick han dessutom jobba lite för maten. Märkte att han ville äta efter våra promenader. La in lite lydnagympad/hjärn eller lite löpning i prommisen och när vi kom hem ville han ha mat. Maten serverades i mindre portioner men 3 ggr per dag. En dag som denna skulle han endast äta tidig morgon och sen kväll/natt. Han va känslig för värmen och ville inte äta.

Under de åren vi hade honom gick vi igenom mååånga märken på torrfoder, vi blandade maten med annat gott, jag gjorde iordning maten och lät den stå i kylen en stund så att han trodde att det va nåt annat Vet. kallade honom kräsen (precic som sin matte ) Maten serverades morgon, em och kväll och han fick äta när han ville
    En frisk hund svälter inte. Vänta ut honom. Huvudsaken är att han dricker i denna värme!

• Lurpa
    MatildaAn skrev 2010-07-10 23:26:45 följande:
    Jo jag tror att det handlar om att han har gått och blivit just det, en finsmakare. Tyvärr och det är vårt eget fel.

Nej inte jätte jätte mycket, eller jo givetvis har han druckit mer nu i denna värme, men annars dricker han inte mer än vad mina andra hundar har gjort:)

Tack för dina svar! De lugnar mig lite=)
    Det är lätt att det blir såhär. Ni är långt ifrån ensamma. Hundar är mycke smartare än va man tror. och man blir gång på gång överlistad.
    Men ända sättet att få honom att äta igen är att sätta ner foten. De kommer göra omt i hjärtat för de kan ta en ett tag innan han fattar att även om jag svälter mig så får jag inget annat.
    men ni vinner ju i längden på det.
  • Belavon

Och om du sätter ner foten :) så tänk på att inte ge godis eller något annat ätbart alls. Han får bara äta sin mat som bjuds bara vissa tider. Du kan även kolla vad han mår bäst av 3 eller 2 mål om dagen. Skriv gärna och berätta hur det går!

• ToK

Ni måste hitta det som fungerar för er och er hund. Allting fungerar inte för alla.

1. Min hund äter bara när han har lust, när han är hungrig och när han känner för det. Hans mat står därför framme dygnet runt och han äter när han är hungrig och lämnar kvar det han inte vill ha just då. Detta funkar för oss.

2. För andra fungerar det att göra tvärt om. Ställ ner en skål med mat på bestämda tider. Äter han inte inom 15 minuter, ha då får han vara utan! Bort med skålen och sen kommer nästa skål på nästa bestämda tid (tex morgon och kväll). Äter han inte blir han utan. Det gör att hunden lär sig detta och börjar äta eftersom de vet att de annars blir utan. Funkar för många, men inte för oss.

3. Andra blandar i saker i maten vilket gör att hundarna äter. Dock äter de troligtvis inte när du inte blandar i detta i maten, vad du nu blandar i. Men vill man blanda i så kör på det.

4. Andra byter till färskfoder (absolut inte sånt blötfoder på ICA som är mest vatten - utan RIKTIGT färskfoder). Många hundar älskar detta och äter bättre då. Detta fodret av förståeliga själ inte stå framme..

5. Sen kan man ju alltid BARFa om det passar familjen. Då äter hundarna ofta väldigt bra.

Sen så är det ju ofta så att ju mer man ger av godare saker - sin egen mat, desto mindre äter hunden av sin egen mat. Har man en hund som äter lite kräsen så lär dom sig snabbt att om jag inte äter min egen mat så får jag något godare! Det är bara att hålla ut! Och så håller dom ut, länge och väl :)
    Men jag tycker att vill man ge hunden av sin egen mat också, och det funkar, så ska man göra det. Jag och min hund äter ofta samma saker (dvs han får smaka på min mat om det inte är olämpligt för honom att äta), men han äter ändå sitt eget foder när han är hungrig. Så det funkar för oss. Men det funkar inte för alla!

• ToK
    Lurpa skrev 2010-07-11 12:49:29 följande:
    Det är lätt att det blir såhär. Ni är långt ifrån ensamma. Hundar är mycke smartare än va man tror. och man blir gång på gång överlistad.
    Men ända sättet att få honom att äta igen är att sätta ner foten. De kommer göra omt i hjärtat för de kan ta en ett tag innan han fattar att även om jag svälter mig så får jag inget annat.
    men ni vinner ju i längden på det.
    Olika saker funkar på olika hundar. Detta funkar tex inte på min hund. Så det funkar absolut inte på alla, och det är absolut inte enda sättet :)
Svar på tråden Min hund matvägrar! Hjälp